terug naar alles over het knsf-terrein

Alles over het KNSF-terrein
en Bloemendalerpolder


De verkiezingen zijn verlopen als te verwachten viel na de grootscheepse protesten tegen de plannen van de twee vorige colleges en KNSF. De kaarten zijn geschud. En het spel is juist begonnen.

ARTIKELEN EERSTE KWARTAAL 2007

29 maart 2007

Programma van Eisen aan KNSF

Slap verhaal?

Inleiding
Het college van Burgemeester en Wethouders stelt aan de Raad een programma van eisen voor dat moet dienen als basis voor de ontwikkeling van het KNSF terrein. Al meteen valt de meer dan flexibele opstelling van de gemeente op: het raadsvoorstel vermeldt dan ook dat “aspecten uit het Programma van Eisen nooit allemaal één op één kunnen worden overgenomen. Soms zijn sommige randvoorwaarden zelfs strijdig met eisen of wensen, andere punten blijken naderhand in de praktijk niet uitvoerbaar of te duur. Het Programma van Eisen is dus geen blauwdruk. Een gerealiseerd stedenbouwkundig plan is uiteindelijk het resultaat van genoemd onderhandelings- en ontwerpproces.”

Een wat cryptische formulering, waarbij het lijkt dat de gemeente ondanks het stellen van “eisen” tóch weer een slag om de arm wenst te houden. Kennelijk weet nu de gemeente ook niet zo goed wat ze wil, is het Programma van Eisen mogelijk inderhaast geschreven om spoed achter onderhandelingen met KNSF te zetten, en/of zijn er randvoorwaarden die nog tot stand moeten komen, bijvoorbeeld als consequentie van de ontwikkeling van KNSF-terrein en Bloemendalerpolder sámen. Dat proces lijkt voorspoedig te verlopen.

Verder uit het raadsvoorstel:
"Een Programma van Eisen is wenselijk omdat in dit geval KNSF Vastgoed, als enige grondeigenaar, het stedenbouwkundige plan als basis voor het bestemmingsplan opstelt. Daarom is het vanuit de gemeente(raad) wenselijk een aantal randvoorwaarden, eisen en/of wensen vanuit het vigerende gemeentelijk beleid voor het plan, op voorhand aan te geven. Deze worden in de vorm van een Programma van Eisen aan de initiatiefnemer meegegeven ten behoeve van de ontwikkeling van het stedenbouwkundige plan en als basis voor het bestemmingsplan. Een Programma van eisen is een opsomming van allerlei aspecten die in een stedenbouwkundig plan en een bestemmingsplan voor een te ontwikkelen gebied geregeld moeten worden. Een aantal daarvan zijn duidelijke randvoorwaarden, sommige zijn eisen en andere aspecten zijn geformuleerd als wensen. Zij dienen het programma als leidraad te hanteren voor het opstellen van het stedenbouwkundige plan dat als basis dient voor het bestemmingsplan voor het terrein. Om er voor te zorgen dat de door de gemeente gewenste aspecten voldoende meewegen bij dit ontwerpproces is voor de ontwikkeling van het KNSF-terrein het Programma van Eisen opgesteld. Omdat het vaststellen van een bestemmingsplan een bevoegdheid van de gemeenteraad is, vinden wij het gewenst de notitie voor te leggen aan uw raad en uw raad te vragen dit Programma van Eisen vast te stellen als leidraad voor de ontwikkeling.
Welke randvoorwaarden, eisen en wensen op welke wijze in de plannen vorm krijgen, is het resultaat van de komende onderhandelingen en het verdere ontwerpproces."

Over die onderhandelingen:
"Op 30 november 2006 heeft uw raad het advies van De Brauw cs. m.b.t. de intentieverklaringen die de gemeente heeft getekend met KNSF Vastgoed, besproken en heeft uw raad ons college toestemming gegeven met KNSF Vastgoed te gaan onderhandelen. KNSF Vastgoed heeft na de vaststelling van de Streekplanuitwerking voor het gebied door Gedeputeerde Staten op 19 december 2006, middels brieven aan uw raad en ons college ook aangedrongen op voortvarendheid in deze.
Wij hebben deze onderhandelingen inmiddels daadwerkelijk opgestart, zoals ook per brief bevestigd is aan KNSF."

Het Programma van Eisen:
Het Programma van Eisen is te downloaden van de gemeentelijke website , onder actueel - vergaderingen raad en commissie - april. (tussen twee haakjes : uit die electronische versie kan niet geciteerd worden. Daarom is deze bespreking summierder dan u van ons gewend bent.)
Daarin vallen een aantal zaken op:

Allereerst de omvang van het Kruitbos : dat wordt teruggebracht van 46 hA naar 16 hA en gaat dus grotendeel verloren. De gemeente maakt hier een heel vervelend foutje: zij beweert dat het Kruitbos 35 hA groot zou zijn. Daarmee geeft ze te kennen de helft van het bos te willen behouden, maar in werkelijkheid gaat de gemeente accoord met de teloorgang van 65% van het bos, waar KNSF a-priori (in 2002/3) stelde dat 80% van het bos verloren zou gaan. Zo komen de partijen wel tot elkaar! Verder staan de “eisen” bol van termen zoals “zo mogelijk” en “zoveel mogelijk” en “kan de mogelijkheid geboden worden” en dergelijk zwakheden. Maar daar zal, zoals in de inleiding vermeld, wel een goede reden voor zijn. Er staat ook nogal wat zweverige makelaarstaal in, zoals “ontspannen stedelijk wonen”, “kwaliteits-impuls”, “gooise uitstraling” en dergelijk weinig concreet gebabbel. U ziet zelf maar.
Het document lijkt inderdaad voornamelijk bedoeld te zijn om tegemoet te komen aan de wens van KNSF om te onderhandelen op basis van de eerdere afspraken, die in soortgelijke termen gesteld waren. En zo ziet KNSF wellicht af van de zoveelste aangekondigde gang naar de rechter.
Op voorhand lijkt de gemeente akkoord te gaan met de verplaatsing van de volkstuinen : “zij moeten zo mogelijk ingepast worden, indien dit niet mogelijk is dient in overleg een alternatieve locatie te worden gezocht.”
Veel eisen blinken uit door een verbijsterende mate van vanzelfsprekendheid, zoals: “het woongebied dient stedenbouwkundig verantwoord aan te sluiten” maar ook: “wettelijke normen dienen niet te worden overschreden” en “de wettelijk verplichte inspraak dient goed te worden geregeld”.
Een punt van discussie wordt ongetwijfeld “de aanwezigheid van de sporthal in de Bloemendalerpolder, die voldoende ruimte voor binnensporten zou bieden”. Grappig is dat deze sporthal nu juist in de plannen voor de Bloemendalerpolder verdwenen is.
Tenslotte wordt als eis gesteld dat de plannen draagvlak bij de bevolking vinden.
U proeft in deze alinea al de aankondiging van de zoveelste propagandamachine, pardon, communicatiebureau.

Het Programma van Eisen wordt in de commissievergadering van woensdag 4 april 2007 besproken.


15 maart 2007

College verleent kapvergunning aan KNSF

Gefopt! Het gaat om zeven populieren. De uitspraak van de Raad van State over het Kruitbos laat nog op zich wachten...

Persbericht van de gemeente:
Het college van burgemeester en wethouders heeft aan KNSF Vastgoed II B.V., op basis van een daartoe ingediende aanvraag, een kapvergunning verleend voor het vellen van een zevental Canadese populieren aan de noordzijde van het Kruitpad te Muiden. Deze zeven populieren zijn het overgebleven restant van de oorspronkelijke laanachtige beplanting aan die zijde van het Kruitpad. Tijdens de storm van 18 januari 2007 zijn drie bomen omgewaaid en twee dagen daarvoor werd in overleg met de gemeente bij een populier een noodkap uitgevoerd.

De zeven nu te kappen bomen zijn onderzocht door het bureau Copijn Utrecht Boomspecialisten. Op grond van de conclusies uit dat rapport is besloten de gevraagde kapvergunning te verlenen.
Bij al de bomen is sprake van de vorming van dood hout en daarnaast zijn er enkele overlange takken waar verhoogde kans op breuk bestaat. Verder werd bij bijna alle bomen een aantasting door honingzwam geconstateerd, die leidt tot een verminderde stabiliteit. Tenslotte hebben de populieren op hun huidige standplaats, dicht tegen de weg aan, onvoldoende mogelijkheid om zich te verankeren. Zeker in geval van storm levert dat gevaar op voor kiepen met kluit.


1 maart 2007

Gemeente en KNSF in discussie

KNSF voert dreigementen niet uit.

Op 8 januari jongstleden liet KNSF vastgoed aan de gemeente weten dat zij uitdrukkelijk wenst dat de gemeente Muiden zich nu eens aan haar afspraken houdt, en dus een bouwprogramma opstelt met 1350 tot 1475 woningen plus kantoren voor het KNSF-terrein en Kruitbos.
De gemeente wil dat KNSF met een voorstel gaat komen dat voldoet aan redelijk te stellen kwaliteitseisen, die getoetst zullen worden door de gemeenteraad. Pas daarna kan er sprake zijn van een ontwerpbestemmingsplan. Dan komt er een definitief bestemmingsplan, dat ingevuld wordt met een passend bouwprogramma.
Ziedaar, in een notendop, de opstelling van de twee kemphanen.


'teleurgesteld'
Op 12 januari laat KNSF weten dat zij vóór 19 januari van de gemeente een voorstel wenst met betrekking tot dit bouwprogramma “dat niet veel kan afwijken van de gemaakte afspraken”. KNSF beweert dat dat op 11 januari afgesproken is met de vertegenwoordiger van de gemeente, Jaap de Zeeuw. Het College krijgt dus van de projectontwikkelaar en grondeigenaar een paar dagen de tijd voor dit belangrijke voorstel.
Wijselijk reageert het college niet, waarop op 31 januari KNSF appelleert. Zij spreken hun teleurstelling uit over het verloop van de gesprekken met de vertegenwoordiger van de gemeente die op 11 en 24 januari plaatsvonden.

wanprestatie
KNSF beschuldigt de gemeente van 'wanprestatie' en vraagt nogmaals om een voorstel voor het bouwprogramma. Als daar niet genoeg ambtelijke capaciteit voor is, dan huurt KNSF deze wel in. Zij denkt daartoe 'gerenommeerde adviesbureaus' in te schakelen. KNSF denkt dat een voorontwerp bestemmingsplan in 10 tot 12 weken voor elkaar is. Tenslotte vraagt KNSF te bevestigen dat deze werkzaamheden uiterlijk 7 februari in gang gezet zijn.

naar de rechter!
Op 14 februari richt KNSF zich via hun advocaat 'wederom' tot de gemeente. Er volgt een opsomming de eerdere correspondentie waarin KNSF de gemeente wees op haar 'verplichtingen'. Dan verklaart advocaat Gompen dat 'het geduld van zijn/haar cliënt op is'. En kondigt aan naar de rechter te stappen.

makelaarstaal
Een dreigement, dat op 15 februari doorkruist wordt door een uitvoerige brief van de gemeente. Hierin erkent de gemeente te willen onderhandelen op basis van de intentieverklaring en de aanvulling daarop, en wijst de gemeente op het belang van een zorgvuldige procedure. De gemeente wenst kwaliteit, met andere woorden dat Muiden er op vooruit gaat in plaats van achteruit, en wenst dit vooraf vast te leggen in een programma van eisen, vast te stellen door het college na behandeling in de gemeenteraad. De gemeente wijst erop dat zij, wanneer dit programma van eisen niet zou toelaten dat zij volledig voldoet aan de 'afspraak' in de aanvullende intentieverklaring (dus 1350 – 1475 woningen plus kantoren) artikel 4 van deze aanvulling een afwijking van dit aantal toelaat. Zij wijst erop dat een lager aantal ook wel in het belang van KNSF kan zijn : 'bouwen in een groen blauwe setting en boskavels kan de opbrengst optimaliseren' schrijft de gemeente in makelaarstaal. Wethouder Winnubst heeft tenslotte zijn makelaarsdiploma.

Daarnaast wijst de gemeente op de beperkingen die het inmiddels vastgestelde streekplan oplegt, en vertrouwen erop dat zij KNSF voldoende hebben geïnformeerd.

weer naar de rechter!
Maar KNSF is hiermee allerminst tevreden. Op 20 februari schrijft advocaat Gompen van Ekelmans en Meijer weer een brief namens KNSF. Zij staan niet toe dat er van de intentieverklaringen afgeweken wordt, en stellen dat er geen enkele twijfel over kan zijn dat het aantal van 1350-1475 woningen plus kantoren kan worden bereikt. Zij wijzen erop dat de gemeente (tijdens het vorige college) zich verplicht heeft voortvarend te handelen, en omdat dat alsmaar niet gebeurt kondigen ze opnieuw een gang naar de (voorzieningen)rechter aan. Andermaal haalt KNSF hun 'Open Begroting' aan op basis waarvan zij alvast zijn begonnen met de ontmanteling van de kruitfabriek, en herinneren eraan dat er eerst sprake was van zo'n 1700 woningen (maar vermelden niet dat de door VVD-wethouder Mackay geschrapte 350 woningen allen in het lagere segment ('sociale woningbouw') waren, waarop KNSF toch geen stuiver verdiend zou hebben). Enfin, KNSF wenst uitsluitsel over het aantal te bouwen woningen, anders voldoet het college niet aan de overeengekomen inspanningsverplichting, en als dat aantal lager zou zijn dan wat KNSF in gedachte heeft, dan stelt KNSF de gemeente aansprakelijk voor de geleden schade.
Als KNSF niet voor 12:00 op 23 februari een concreet antwoord ontvangt, u raadt het al : dan slepen ze de gemeente voor de rechter.

KNSF vangt bot
Het antwoord kwam tijdig en luidde 'Wij kunnen niet voldoen aan uw verzoek met een schriftelijk voorstel te komen, omdat dit wat ons betreft het resultaat zou moeten zijn van gesprekken tussen KNSF Vastgoed en onze gemeente.'
De gemeente laat weten dat de heren Flink en de Zeeuw namens hen zullen gaan onderhandelen, en de heer De Zeeuw daartoe een afspraak heeft proberen te maken.

Wordt vervolgd…


28 februari 2007

Scherpe tegenstellingen in Raad

Tijdens de raadsvergadering dienden VVD, CDA en D66 een tweetal motie's is, die beiden betrekking hadden op het dossier KNSF/Bloemendalerpolder. De eerste motie betrof de communicatie over het dossier KNSF/Bloemendalerpolder en wijst op het belang van een goede communicatie in een dergelijk complex dossier. Dan komt de angel : 'het is gebleken dat de wethouder de raad niet, niet volledig en zelfs onjuist heeft geïnformeerd'. De wethouder jokt dus volgens de oppositie, een ernstige beschuldiging, een doodzonde zelfs die niet anders dan als een motie van wantrouwen kan worden opgevat. Lees hier meer over bij de Muidernieuwtjes…

'Motie van termijn'

Een tweede motie ('van termijn') kon men zien als een voortzetting van de opstelling van de oppositie tijdens de commissievergadering van 7 februari. Daar werd er door de heren Mackay (VVD), De Groot (D66) en Methorst (CDA) op gewezen dat het nu toch wel eens tijd werd dat het door hun afgesloten akkoord waarin sprake is van 1350 tot 1475 woningen met KNSF uitgevoerd wordt. Dat dit onverenigbaar is met het raadsprogramma lijkt niet te deren, wat hun een 'open brief' opleverde waarin getwijfeld wordt aan hun democratische gezindheid. De heren hebben trouwens niet gereageerd op de brief, een hooghartig stilzwijgen, en communicatief niet heel erg slim.
En zie : nu wijzen VVD, D66 en CDA erop dat het college zich aan het raadsprogramma, waarin sprake is van maximaal 600 woningen, geconfirmeerd heeft, maar dat de raad vastgesteld heeft dat het college de 'onderhandelingen zal voortzetten op basis van de met KNSF afgesloten intentieverklaringen' (dus die met meer dan 1350 woningen). De motie dringt erop aan dat het college maar eens gauw gaat onderhandelen op basis van deze kennelijk onverenigbare uitgangspunten. Ze stellen een ultimatum (termijn) : 'rapport aan de raad voor 27 april 2007, 365 dagen na het aantreden van het college, ongeacht de uitkomst van de onderhandelingen'.

Vlaanderen verbaast vriend maar vooral vijand...

Sandra Deuling (D66) vatte de motie nog eens samen, en Anna Waanders (VIB) was als enige zo wijs om daar niet op in te gaan. Volgens Jan Hylkema (PvdA) had de provincie wél door voor welke opgave de gemeente Muiden stond, en hadden zij Muiden gevraagd om een 'pas op de plaats' te maken tot dat de provincie uitonderhandeld is. Erik Pieter Vlaanderen maakte de verwarring nog groter door te verklaren dat 'zij (VVD) altijd al gezegd hadden dat er slechts 500 woningen op het KNSF-terrein passen, en dat zij een uitstekende onderhandelaar kunnen leveren om dat resultaat te bereiken'. Diederik de Bruin (VIB) en Jan Hylkema (PvdA) toonden zich verbaasd over deze uitspraak.

Wethouder Winnubst blijft beleefd

Wethouder Winnubst reageerde uiterst beleefd en welwillend : 'de gemeente is al aan het onderhandelen, en dat hebben we ook KNSF per brief laten weten. Dat eventueel KNSF daar anders over denkt, is hun zaak. We zullen u tijdig informeren, en wellicht bent u nog wel verrast met de snelheid van ons resultaat.' Winnubst voegde er nog aan toe dat die informatie 'desnoods vertrouwelijk' is, maar de zin daarvan ontgaat de redactie dezes : is Fred Winnubst soms bang dat het onderhandelingsresultaat uitlekt naar KNSF? Of past het juist in zijn strategie om zogenaamd 'geheime informatie' te laten uitlekken? Bijvoorbeeld door wat Anna Waanders (VIB) tijdens de voorgaande commissievergadering 'adviseurs van KNSF in de raad' noemde? Maar waarschijnlijk wilde Fred alleen maar de gewichtigheid van de raadsleden benadrukken. Hoffelijk.

Uiteindelijk werd de motie ingetrokken.
Gisteren was er weer een inloopatelier Bloemendalerpolder. Volgens de organisatoren een succes.


18 februari 2007

Open brief aan de heren Methorst, Mackay en De Groot

In het ootje genomen

Mijne heren,

Tijdens de commissievergadering van 7 februari drong u er op aan dat de 'onderhandelingen' tussen de gemeente en KNSF-vastgoed nu eindelijk eens resultaat zouden moeten opleveren. De heer Methorst was daar bijzonder scherp over. De heren Mackay en De Groot, die hem bijvielen, hebben als wethouder een aanvullende intentieverklaring getekend die het karakter heeft van een contract. En nu, na door de kiezer terecht gewezen te zijn, roept u, over uw graf regerend, dat dat nu eens eindelijk uitgevoerd moet worden.

Van onderhandelen is sprake wanneer twee partijen met verschillende belangen van elkaar afhankelijk zijn om hun doel te bereiken. Kenmerkend is een evenwicht tussen respect/samenwerking en het opkomen voor de eigen belangen.

KNSF heeft echter altijd voor de 'vechtstrategie' gekozen. Zij menen dat het machtsverschil met de gemeente dusdanig groot is dat ze gewoonweg hun gang kunnen gaan. In ieder geval bent ú daarvoor door de knieën gegaan, maar zelfs dat heeft hen niet tot samenwerking of respect kunnen bewegen. De gemeente vecht nu een juridische strijd uit over een verstandig besluit van u, dus het vorige college, aangaande de kapvergunning. U nam dat nadat duidelijk werd dat u, als dank voor uw coöperatieve opstelling, in het ootje genomen werd.

U kunt in alle redelijkheid van dit college niet verlangen dat zij zich zonder meer neerleggen bij de gebakken peren waarmee u hen opscheepte. Alleen met geduld komt er van hun verkiezingsbelofte mogelijk iets terecht. Dat weet u ook, en dat u dat tracht te voorkomen maakt u tot een slecht democraat.

Met vriendelijk groet,

Jan Bovenlander


15 februari 2007

Anticipatie Overeenkomst getekend.



copyright foto: bloemendalerpolder.com
Persbericht, dd. 14-feb-07: “De acht partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder, hebben op woensdag 14 februari in het Muiderslot hun handtekening gezet onder de publiek-private overeenkomst voor de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder, de zogeheten anticipatie-overeenkomst. De partijen werken nu gezamenlijk verder aan een integrale gebiedsontwikkeling, waarin wonen, recreatie en natuur nauw met elkaar zijn verweven.

Ton Hooijmaijers, voorzitter van de stuurgroep Bloemendalerpolder, is heel blij dat deze mijlpaal bereikt is. “De weg hiernaartoe was niet altijd makkelijk, maar we zijn er gekomen, en daar ben ik trots op. We hebben een goede basis om de polder straks te ontwikkelen tot een nieuw landschap, waar natuur, wonen en recreatie hand in hand gaan. Dat hebben we hard nodig.” “
Ton Hooijmaijers was twee jaar geleden ook al zo blij met de aanvullende intentieverklaring met betrekking tot het KNSF terrein. Daarover later meer. Nu verder met het persbericht, dat wij ontvingen van de firma Bijl, partners in public relations bv, in Capelle aan den IJssel, die kennelijk de publiciteit rond de Bloemendalerpolder verzorgen:
”Het Rijk, de provincie Noord-Holland, het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht, de gemeenten Muiden en Weesp en ontwikkelaars Adriaan van Erk Werkmaatschappijen (“WeespMui”), AM/Ymere (“Wesopa CV”) en Van Wijnen/Delta Lloyd/Blauwhoed (“van Wijnen”) zullen de plannen voor de Bloemendalerpolder de komende tijd nader uitwerken. Volgens plan zal de nu getekende 'Anticipatieovereenkomst' eind 2007 worden gevolgd door een definitieve samenwerkingsovereenkomst. Naar verwachting kan vanaf 2010 gestart worden met het bouwen van de woningen. Als het mogelijk is, wordt al voor die tijd gestart met de realisatie van natuur. Voordat de definitieve samenwerkingsovereenkomst getekend kan worden, moeten de partijen de nu nog voorlopige schetsen over de inrichting van de Bloemendalerpolder eerst verder uitwerken in een Masterplan, waarin gedetailleerde keuzes gemaakt worden over de inrichting van het gebied. Tegelijkertijd moeten ook financiële verkenningen worden verricht. Het Masterplan ('wat gaat er komen?'), Business Case ('hoeveel brengt dat op en hoeveel gaat dat kosten?') en Samenwerkingsovereenkomst ('wie doet straks wat en wie betaalt straks wat?') moeten uiteindelijk één integraal geheel vormen.”

De initiatiefnemers van de Bloemendalerpolder van links naar rechts:
- Herman Wierenga, directeur LNV Regio West (getekend is door minister Winsemius van Vrom.)
- Bart Horseling, burgemeester Weesp
- Wienke Bodewes, directeur Ymere voor Wesopa
- Rein van Steeg, directeur AM Wonen voor Wesopa
- Piet van der Helm, directeur Adriaan van Erk Werkmaatschappijen voor WeespMui
- Fred Winnubst, loco-burgemeester Muiden
- Johan de Bondt, Dijkgraaf Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vechtstreek
- Ton Hooijmaijers, gedeputeerde provincie Noord-Holland en Voorzitter Stuurgroep Bloemendalerpolder
- Jos van Kimmenaede, Van Wijnen Groep mede namens Blauwhoed Eurowoningen en Delta Lloyd
copyright foto: bloemendalerpolder.com

Tot zover het persbericht. Nu onze eigen waarnemingen:

KNSF-terrein nu ook in de knip!
De heer Herman Wieringa hield een toespraak namens het Rijk. Na zijn verstandige woorden – over beperkt rood, en waterberging, en integrale aanpak met de verschillende doelen in één programma, maakte de heer Wieringa een beschamende uitglijer: “Het Rijk gaat er vanuit dat bij de ondertekening van de anticipatie-overeenkomst ook de ontwikkeling van het KNSF-terrein vastligt." Kenners van de problematiek – en de Ridderzaal zat daar vol mee – vroegen zich af of het Rijk soms op een andere planeet had geleefd. Er ontstond dan ook rumoer in de zaal. In de - naar men mag aannemen - zorgvuldig voorbereide officiële tekst van zijn toespraak staat echter "samenwerkings-overeenkomst" en niet "anticipatie-overeenkomst".

copyright foto: bloemendalerpolder.com
Bron van rust en plezier
Ton Hooijmaijers – getooid met opvallende oranje VVD-das – beloofde dat de Bloemendalerpolder een 'bron van rust en plezier' zou worden. Ton hield zich overigens niet aan zijn tekst in het persmapje, en merkte op dat 'sanering en herontwikkeling van het KNSF-terrein óók tot de opdracht behoort.' (Ton bedoelde waarschijnlijk ook, met het Rijk, dat het op z'n zachts gezegd handig is om te weten wat er met het KNSF terrein gaat gebeuren als de partijen een samenwerkingsovereenkomst tekenen). En: 'Het is maar goed dat er zoveel huizen komen,' zei die, 'want dan heeft Muiden wéér recht op een politiepost.' Kennelijk ontging het de heer Hooijmaijers dat zelfs in Weesp – dat drie keer zo groot is als Muiden - het politiebureau nog maar sporadisch bezet is. Hij merkte ook op dat veel mensen alles bij het oude willen laten, maar dat dat geen optie is. Maar ook daarover later meer.

Kwaliteit telt
Wie mocht denken dat projectontwikkelaars op winst en woningaantallen beluste woestelingen zijn, kwam bedrogen uit bij de beschaafde toespraak van de heer Versteeg, directeur bij AM Wonen. 'Kwaliteit telt' zie hij, 'want kwaliteit kunnen we beleven, en aantallen zijn slechts getalletjes'. Even tevoren had hij de opmerking gemaakt dat het KNSF-terrein inderdaad buiten deze ontwikkeling staat. Goede verstaanders vroegen zich af of er verband tussen deze twee opmerkingen bestaat.


IJmeer belangrijk
Onze wethouder RO, Fred Winnubst tekende namens Muiden de overeenkomst. In een vraaggesprek, na de ondertekening, wees Fred erop dat voor de kwaliteit van het gebied een open IJmeer essentieel is. Hij realiseerde zich dat een verkeersverbinding tussen Amsterdam en Almere op de lange duur wellicht onontkoombaar is, 'maar dan alleen in de vorm van een tunnel'. Buitendijks bouwen kon ook niet door zijn beugel.

Weesper collega John Fleming kijkt peinzend toe terwijl onze wethouder Fred z'n wijze woorden spreekt
(copyright foto : bloemendalerpolder.com)


Hadden jullie maar niet moeten tekenen!
Wij maakten Ton Hooijmaijers er op attent dat er in Muiden helemaal niet zo veel mensen zijn die vinden dat in de Bloemendalerpolder alles bij het oude moet blijven. 'Het is een verrommelde polder, en met een goed plan kunnen we er alleen maar op vooruit gaan' vinden veel Muiders, 'maar het Kruitbos is heilig'.
'Maar dan hadden jullie die aanvullende intentieverklaring maar niet moeten tekenen' reageerde Ton: 'jullie hebben toch getekend?'. Dat de raad zich heeft laten misleiden en intimideren, was typisch een geval van 'jammer dan'. (Lees wat Ton er eerder over zei : Hooijmaijers positief over doorbraak project KNSF/Bloemdalerpolder)

tenslotte:
Wilt u meer weten over het project Bloemendalerpolder dan raden wij van harte hun website aan. Daar vindt u ook de toespraken namens het Rijk en de Provincie, en de aankondiging van een tweede inloopavond op 27 februari. In tegenstelling tot de ontwikkeling van het KNSF-terrein heeft het er alle schijn van dat dit project kan rekenen op een positieve ontvangst bij alle betrokkenen en is hier wél sprake is van een bereidheid tot samenwerking en onderling respect en vertrouwen. Het is natuurlijk zaak om tevens kritisch te blijven, want 'vertrouwen is de moeder van alle bedrog'. Maar met de juiste mix van vertrouwen en controle, en voldoende, ook financiele, medewerking van het Rijk, staan er waarschijnlijk eerder woningen in de Bloemendalerpolder dan op het KNSF-terrein.

Kom ook naar het tweede inloopatelier! Op dinsdag 27 februari van 19.00 tot 21.00 bent u van harte welkom in het oude stadhuis van Weesp, Nieuwstraat 41 te Weesp!


12 februari 2007

Ferry boos

De commissievergadering van 7 februari

“Op ambtelijk niveau zijn we er druk mee bezig”, meldde wethouder Winnubst bij de maandelijkse bespreking van de stand van zaken met betrekking tot het KNSF-terrein en Bloemendalerpolder. Hij duidde op “de voorbereiding van de onderhandelingen” met KNSF. Hij beloofde de commissie voor de volgende vergadering met resultaten te komen: “de stukken zullen u toegezonden worden, zodat u een oordeel kunt vellen, en een vruchtbare discussie mogelijk zal zijn”. De wethouder had verder geen mededelingen, maar de oppositie des te meer.

De vragen van Eric Mackay

Ex-wethouder Eric Mackay (VVD) had zelfs een heel lijstje: zo heeft KNSF op 8 en 12 januari brieven aan de gemeente gericht, met het expliciete verzoek die snel te beantwoorden, en Eric vroeg zich af waarom dat niet gebeurd was “al was het maar de mededeling dat u niet in staat bent op zo'n korte termijn een weloverwogen antwoord te geven.”
(Uit de besluitenlijst van B&W van dinsdag 23 januari:'Beantwoording brieven KNSF dd. 8 en 12 januari 2007 : Instemmen met ontwerp-antwoord-brief , Definitief concept opnieuw ter accordering voorleggen aan college'. Deze brief is uitgereikt aan raadsleden. Henk Bökenkamp (fractievoorzitter VVD) deed daar héél gewichtig over: "je mag hem niet zien, want hij is vertrouwelijk". Toen Eric Mackay even later de brieven wilde laten inzien, greep zijn fractie-voorzitter in: 'denk er om, ze zijn vertrouwelijk'. Eric ontging het waarom deze vertrouwelijk zouden zijn 'er staat niets bijzonders in'. Bij navraag blijkt dat Henk Bökenkamp die vertrouwelijkheid uit zijn duim gezogen had: de brieven liggen gewoon ter inzage in het gemeentehuis.

De voormalige wethouder vroeg zich ook af waarom de gesprekken op 11 en 24 januari met KNSF kennelijk niet het karakter van onderhandelingen hadden en waarom de wethouder daarbij niet aanwezig was. “Omdat het soms beter is op ambtelijk niveau te spreken, dan op bestuurlijk” riposteerde de onder een griepje lijdende huidige wethouder.
Eric vroeg zich verder af waarom er nu nog steeds geen programma van eisen is, en waarom het college niet trouw lijkt te zijn aan de verkiezingsbelofte van minder dan 600 woningen. 'Of bent u dat wél, maar alleen in het geheim, en dan wens ik vertrouwelijk geïnformeerd te worden' voegde de ex-wethouder, architect van de aanvullende afspraken met 1475 woningen, daar aan toe.
(de letterlijke tekst van zijn vragen vindt u hier)
Mackay legde uit dat het hier 'contractuele afspraken' betreft, die wanneer ze niet nageleefd worden grote risico's voor de gemeente Muiden met zich meebrengen, waaronder het verliezen van de regie. Mackay was toch al niet te spreken over de regie van wethouder Winnubst: “waarom wist u niets van de inloopavond, waarom heeft u geen grip op het acteren van het projectbureau, en waarom zegt de projectleider Bloemendalerpolder niet te weten of die 4500 woningen nu inclusief of exclusief het KNSF-terrein is?” Eric Mackay wilde ook nog weten of er soms bewust tot na de Provinciale Staten verkiezingen wordt gewacht met onderhandelen.

Angst slechte raadgever

Veelbetekend was dat de genoemde personen waarop Fred Winnubst geen grip zou hebben in het publiek aanwezig waren. Er was zelfs een vertegenwoordiger van de Rijksoverheid. Naar de indruk die de tirade van Eric op hen moet achtergelaten hebben kan men slechts gissen. Het is echter waarschijnlijk dat zijn optreden door hen in het meer in het belang van KNSF dan van de gemeente wordt geacht. Flip de Groot (D66) en Dick Methorst (CDA) deelden de 'angst' van Mackay. Wethouder Winnubst merkte fijntjes op dat ook in dit dossier angst een slechte raadgever is gebleken.

Haastige spoed…

In tweede termijn beklaagde Mackay zich er weer over dat er zo weinig snelheid in de 'onderhandelingen' zat. Gregor Heemskerk (PvdA) begreep dat wel: “De partij die haast heeft moet altijd inleveren” kennelijk duidend op de snelheid waarmee Mackay als wethouder een resultaat met KNSF wist te bereiken “Jammer dat u dat niet snapt” voegde hij er ironisch aan toe.

Commissie voorzitter mist kans voor open doel

Met betrekking tot de brief van KNSF wist de wethouder te melden dat KNSF zich andermaal verbaasd toonde over het gebrek aan voortgang, maar dat de heer de Zeeuw de heer Holzhaus (directeur KNSF) namens de gemeente tot volle tevredenheid bedient. “Neemt u dat maar van mij aan” zei Fred Winnubst. Kennelijk ging het om de tevredenheid van de gemeente, want Ferry Holzhaus zat in het publiek nee te schudden. Anna Waanders (VIB) wenste dat Ferry Holzhaus zelf een verklaring zou afleggen, en Ferry wilde wel. Ondanks dat een commissielid daar dus uitdrukkelijk om vroeg, stond commissievoorzitter Jan Portengen dit niet toe.

Een weinig fraaie ingreep, waar Holzhaus terecht boos over werd.


8 februari 2007

KNSF en Methorst steken SC Muiden in de kleren.

Voor wat, hoort wat.

'Ze hadden ons al veel eerder moeten sponsoren' verzuchtte SC Muiden voorzitter Hans Thesingh toen hij eind 2004 vertelde te onderhandelen over een sponsorcontract met KNSF-Vastgoed. 'Voor wat, hoort wat' wist ongeveer tegelijkertijd Ferry Holzhaus, directeur van KNSF Vastgoed ons te melden. Op 9 november 2005 wist KNSF de sportclub voor haar karretje spannen door, nog voordat de gemeente daartoe overging, voorzitter Hans Thesingh de sportvelden te laten sluiten. De TV-ploeg van de TROS filmde dit onder het motto 'Muiden staat op ontploffen' . SC Muiden ging er niet op achteruit, want uit gemeenschapsgelden werd hen € 3643 vergoed voor nog geen twee weken omzetverlies. En KNSF maakte het sponsorcontract af.

In deze soap is nu een nieuw hoofdstuk aangebroken. Ondanks het eerdere verzet van Mark Leenen krijgen de pupillen van SC Muiden een nieuw shirtje aangeboden door KNSF Vastgoed en Dirk Jan Methorst. De laatste is fractieleider van het CDA en een fervent voorvechter van de plannen van KNSF. Hoe blij de heren daarmee waren, ziet u op de onderstaande foto van Matthijs Wink, waarop van rechts naar links Hans Thesingh, 'Dick' Methorst, en Ferry Holzhaus.



5 februari 2007

Kapvergunning bij Raad van State

Van onze tijdelijke Haagse redactie

Op donderdagmorgen 1 februari 2007 diende voor de meervoudige Kamer van de afdeling bestuursrechtspraak het hoger beroep van KNSF Vastgoed II B.V. tegen de uitspraak van de rechtbank Amsterdam. Deze uitspraak behelsde dat Muiden de kapvergunning voor het Kruitbos terecht geweigerd had.

Advocaat Geelhoed van KNSF wilde de staatsraden (de drie leden van de Raad van State) wijsmaken dat het Kruitbos helemaal geen bos is, maar een waardeloze productie-houtopstand. Toen hij daarover door één van de staatsraden ondervraagd werd, bleek de advocaat van KNSF zijn huiswerk niet erg goed gedaan te hebben: hij kende de Boswet niet eens, en wat meer is: Mr. Geelhoed schoot in zijn eigen voet, want áls het een houtopstand zou zijn, dan valt die onder de APV, en had voor iedere boom afzonderlijk een vergunning moeten worden aangevraagd in plaats van voor het hele terrein.

En geheel volgens traditie werd er namens KNSF een oprechte poging gedaan de Hooggestrenge dame en heren van de Raad van State angst aan te jagen: het hele terrein moet 'veilig' worden, want dat is met VROM afgesproken, en dat is des te urgenter, omdat er 'meer gevonden is dan verwacht' – zonder dat men vermeldt dat dat uitsluitend ongevaarlijk spul is, zolang men de bodem niet beroert.

Opnieuw benadrukt KNSF dat zij verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor de mogelijk vreselijke gevolgen. De Staatsraden zijn dat al meteen met mr. Geelhoed oneens: de gemeente zal worden aangesproken en niet uitsluitend KNSF. Enfin, met deze argumenten vindt KNSF dat de rechtbank onjuiste criteria heeft gehanteerd.

Formele behandeling

De advocaat van de gemeente, mr. Xandra Wentink, brengt onder de aandacht van de Raad van State dat het rapport dat namens KNSF ingediend werd onvolledig is en dat in het deel dat ontbreekt argumenten staan die het besluit van B&W ondersteunen. Nu gebeurt er iets vreemds: deze bewering wordt genegeerd omdat die ontbrekende bladzijden niet ingediend zijn. Langzamerhand wordt duidelijk dat de behandeling door de Raad van State zeer formeel en weinig inhoudelijk is. Er ontspint zich een discussie over de definitie van een bos, en waar beweringen worden gedaan over voor- en nadelen van verschillende detectiemethoden kan je erop rekenen dat de 'deskundigen' van de ene partij hard nee schudden bij beweringen van de andere partij, en vice versa: er moet voor een eenvoudig jurist geen touw aan vast te knopen zijn.

Uitspraak binnen zes weken, eventueel met zes weken verlengd.

Niet slim

Na afloop werden zoals gebruikelijk pleitnota's uitgewisseld. De eens zo goedlachse heer Holzhaus weigerde de pleitnota van advocaat Geelhoed namens KNSF uit te reiken.
Dat KNSF wat geïrriteerd begint te raken is wel te begrijpen. Als het zo doorgaat is de Bloemendalerpolder volgebouwd terwijl de juristen met betrekking tot het Kruitbos nog over elkaar heen rollen. “Lokaal gevoelig” staat in een van de eerste intentieverklaringen, en je zou wellicht kunnen denken dat KNSF daar niet heel slim is mee omgegaan.

Wordt vervolgd!


31 januari 2007

Inloopavond Bloemendalerpolder

Plannen sceptisch ontvangen

Buiten medeweten van de gemeente Muiden – vandaar dat u het ook pas zo laat wist – organiseerde de stuurgroep Bloemendalerpolder gisteren een inloopavond waar de voorlopige plannen gepresenteerd werden. “Om reacties los te maken” wisten de achttien aanwezige vertegenwoordigers van de publieke en private partijen (de projectontwikkelaars) ons te vertellen. De getoonde tekeningen werden echter niet aan ons digitaal beschikbaar gesteld, wat u gerust vreemd mag vinden als het er om gaat reacties los te maken. We hebben het “masterplan” dan ook maar gefotografeerd. Dit plan heeft echter geen enkele status, en als u niet aanwezig was op de inloopavond dan wordt uw reactie niet (meer) op prijs gesteld door de stuurgroep. “De mensen kunnen hun reactie hier geven” zo lichtte een vertegenwoordiger van de overheid toe.


Enfin, we hebben wat reacties voor u verzameld. U moet weten dat de stuurgroep Bloemendalerpolder van zins is een onderlinge 'anticipatieovereenkomst' te tekenen, waarin de gezamenlijke uitgangspunten en randvoorwaarden voor de ontwikkeling en realisatie van het gebied vastgelegd worden. Deze hebben betrekking op de ruimtelijke en stedenbouwkundige uitgangspunten, financiële randvoorwaarden en uitgangspunten en de inrichting van de samenwerking en besluitvormingsstructuur. De overeenkomst wordt gesloten tussen de gemeenten Weesp en Muiden, de provincie Noord-Holland, de Minister van VROM, het Hoogheemraadschap, en de projectontwikkelaars van Wijnen, die ook Gamma BV en Blauwhoed Woningen vertegenwoordigt, WeespMui B.V. en Wesopa B.V. Nu is algemeen bekend dat in de Bloemendalerpolder de projectontwikkelaars AM Wonen en Ymere een vette vingers in de pap hebben, en we troffen zelfs een vertegenwoordigster aan van AM Wonen, die ons echter niet uit de doeken wilde doen onder welke van die twee laatste ontwikkelaars zij schuil gaan. Over de grondposities wordt trouwens zeer geheimzinnig gedaan, ze zijn zelfs 'geheim'. We zullen meer over de 'anticipatieovereenkomst' schrijven na de commissievergadering van woensdag 7 februari aanstaande. Die anticipatieovereenkomst kunt u van de gemeentelijke website downloaden, bij actueel - vergaderingen raad- en commissies.
U moet verder ook weten dat deze avond uitsluitend over de Bloemendalerpolder ging. De ontwikkeling van het KNSF-terrein kwam niet aan de orde. Deze lijkt stil te staan, terwijl met de Bloemendalerpolder voortuitgang gemaakt lijkt te worden.

U zou verwachten dat de belangrijkste uitgangspunten uit die 'anticipatieovereenkomst' in de plannen herkend kunnen worden. Maar, volgens de stedenbouwkundige van het VIB, Paul Dinant, is daar nauwelijks sprake van. 't Is gewoon een VINEX-wijk' wist hij te vertellen toen hij de onderstaande tekening had bestudeerd (Hier kunt u deze met een betere resolutie downloaden).


Om dat te voorkomen zou een belangrijk gedeelte als kavels aan particulieren verkocht kunnen worden – wat een afwisselend huizenlandschap oplevert. 'Maar dat vinden de projectontwikkelaars natuurlijk niet goed'. In de tekening is de balletjeslijn het gerestaureerde Papenlaantje. De Vechtzone blijft groen, met parken én stedelijke programmering, waarmee bijvoorbeeld een sportpark bedoeld wordt, en wandel- en fietsroutes. Er staat niet vast hoe de lokale verbinding (Mariahoeveweg/Maxisweg) de Vecht kruist. Zo'n lokale verbinding is noodzakelijk omdat in de plannen uitgegaan wordt van slechts één aansluiting op de A1 in plaats van de huidige twee. De wensen van de plannenmakers ten aanzien van de Vechtkruising kosten 227 miljoen euro meer dan Rijkswaterstaat voor de 'Basisvariant' budgetteert . Als je dan ook nog eens bedenkt dat ruim 300 HA 'groen' en 'blauw' betaald moet worden uit de ontwikkeling van 100 HA 'rood' (waarop 2350 woningen) dan staat nu al vast de projectontwikkelaars zullen zeggen dat het niet uit kan. Als er dan niet méér gebouwd kan worden, is er slechts één weg: het moet goedkoper, dus kwalitatief minder. Het laatste woord is er op Muideninfo nog niet over geschreven.


30 januari 2007

'Aardig Initiatief' MOM schiet St. Stad Muiden in verkeerde keelgat

CDA, VDD, en D66 proberen goede sier te maken
"Wat een aardig initiatief om de vrijwilligers in onze gemeente in het zonnetje te zetten met een Valentijnsconcert" zo begint het bestuur van de St. Stad Muiden sarcastisch hun bedankbriefje voor de uitnodiging voor een Valentijnsconcert. De Stichting ontving de uitnodiging van wat zij in de begeleidende e-mail aanduidde als MOM: de Mokkende Opposite Muiden (CDA, VVD, D66). Eerder namen deze partijen rond Valentijnsdag 2005 een voor de gemeente rampzalig besluit, en nu proberen dezelfde lieden goede sier te maken met een concert voor de vrijwilligers, aldus de Stichting.
Bij de Stichting wekt het initiatief dan ook de indruk dat de politieke partijen waar de uitnodiging vanuit ging zich meer zorgen maken over de uitkomst van de komende Statenverkiezingen dan over de vrijwilligers. De Stichting en dus hun vrijwilligers zuchten nog steeds onder de financiële lasten die het - met de best mogelijke uitkomst - aanvechten van het door deze fracties ondersteunde beleid hun hebben gekost.
De Stichting geeft dan ook geen gehoor aan de uitnodiging, en hecht eraan dat een dergelijke uitnodiging uitgaat van alle partijen in de Raad. Nu wekt de MOM de indruk nog steeds samen te klitten rond het beleid dat op 7 maart 2006 zo duidelijk door de kiezers is weggestemd.

Overigens zijn de heren Methorst en Bökenkamp, de de dame Deuling nogal selectief in hun uitnodigingen. Veel hardwerkende vrijwilligers hebben geen uitnodiging ontvangen.

De volledige brief van de Stichting vindt u hier (pdf-27kb)


27 januari 2007

Bommenspeurneuzen maken zich wéér schuldig aan bangmakerij

KNSF zet traditie voort.

Het beroep van KNSF tegen de geweigerde kapvergunning zal op 1 februari 2007 mondeling behandeld zal worden bij de Raad van State. In het kader daarvan heeft KNSF een rapportje van Patrick Folkersma (u weet wel: de projectleider bij bommenspeurneus AVG, die ons liet weten in opdracht van KNSF Vastgoed niet te hebben kunnen achterhalen waar die ontploffing in 1947 ook al weer plaatsvond) bij de stukken voor dit Hooggesteng College van Rechters gevoegd. Overigens vond meester Geelhoed, die KNSF vastgoed juridisch bijstaat, het niet nodig de Raad van State volledig te informeren. Slechts vijf van de veertien bladzijden werden bij het dossier gevoegd. Een tendentieus en suggestief uittreksel, dat bol staat van de bangmakerij, passend in de traditie van AVG, die eerder in 'Twee Vandaag' verklaarde dat 4000 op ontploffen staande granaten in het levensgevaarlijke Kruitbos liggen. Dat blijken nu 56 onschadelijke resten van granaten en 364 resten van ontstekers te zijn. Volgens KNSF dan, volgens de EOD zijn slechts 33 resten van granaten gemeld. Twee andere voorbeelden uit het rapport:

Het rapport vermeldt dat de dieper gelegen granaatresten in 'zeer slechte staat' zouden verkeren. Om een granaat gevaarlijk te maken is een goed functionerende ontsteker nodig. Die ontbreekt in alle gevallen. Dat de granaten in 'zeer slechte staat verkeren' doet met betrekking tot veiligheid in het geheel niet ter zake. Evenmin dat de springstof na opgraving bloot kwam te liggen, of de ontsteker afbrak van het granaatlichaam.

Het rapport noemt dat de explosieve inhoud van de aangetroffen explosieven per type verschilt. De 17cm granaat had de grootste explosieve inhoud (6,4 kilo). De inhoud van dit explosief is vergelijkbaar met die van een 260lbs bom, zo beweert het rapport. Dit is wéér bangmakerij: een 260lbs bom bevat precies 100lbs springstof, dus 45 kg, heel wat meer dan in de gevonden granaatrest, die door zijn diepe ligging (200 cm) en het ontbreken van een naar behoren functionerende ontsteking toch al geen gevaar opleverde.


terug naar alles over het knsf-terrein

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: