terug naar alles over het knsf-terrein

Alles over het KNSF-terrein
en Bloemendalerpolder


De verkiezingen zijn verlopen als te verwachten viel na de grootscheepse protesten tegen de plannen van de twee vorige colleges en KNSF. De kaarten zijn geschud. En het spel duurt voort.

ARTIKELEN EERSTE HELFT 2009

17 juni 2009

Hooijmaijers exit

Nieuwe kansen voor Kruitbos?

Ton Hooijmaijers is opgestapt. Vanwege slecht beheer van gemeenschapsgelden, die de burger weleens 78 miljoen euro kan kosten. Muideninfo betreurt dit, want dit ongeleide projectiel heeft de afgelopen jaren voor veel vermaak gezorgd. En omdat het Kruitbos er nog steeds staat, is alles nog mogelijk. De Provincie heeft geen enkele verplichting jegens KNSF. Daarom zou een inpassingsbesluit wel eens gunstig kunnen uitpakken voor het behoud van het Kruitbos. Joop Lahnstein vroeg ons daar de Commissaris van de Koningin, en voorzitter van GS, de heer Harry Borghouts eens op attent te maken nu hij, door het opgeven van zijn nevenfuncties, daar "zeeën van tijd voor heeft".
We mailden aan Harry Borghouts:

"Zeer geachte heer Borghouts,
U heeft beloofd iedere e-mail serieus te beantwoorden.
Nu u uw tijdrovende nevenfuncties heeft opgegeven heeft u wellicht tijd om, in het kader van het overwogen inpassingsbesluit voor het KNSF-terrein, de in opdracht van de Provincie opgestelde contra-expertise op begroting voor de bedrijfsbeeindiging van Kruitfabriek eens aandachtig te lezen. U zult dan zien dat Oranjewoud de Provincie expliciet waarschuwt voor exorbitante overdrijvingen, verklaart dat aanzienlijke posten alleen in de fantasie van de grondeigenaar bestaan, inschat dat andere posten slechts voor 20% reeel zijn, en belangrijke posten helemaal niet in deze begroting thuis horen - iets wat de grondeigenaar jegens de Provincie onlangs heeft toegegeven.
Mocht u zich tijd willen besparen dan beveel ik u de lezing van de gezamenlijke zienswijze van de KNNV afdeling Amsterdam, de Vogelwerkgroep Amsterdam en Milieufederatie Noord-Holland aan, die op 15 juni aan de Staten commissie verstuurd werd (bijlage 1). Er hoort ook een samenvatting bij van het Oranjewoudrapport en beantwoording van Tweede Kamer vragen. De samenvatting werd geschreven in het kader van de saneringsaanvraag van KNSF (bijlage 2). U zult niet anders dan kunnen constateren dat de Provincie niet alleen op het gebied van het beheer van gemeenschapsgelden onzorgvuldig is geweest, maar nog meer op het gebied van het beheer van ons gemeenschappelijk erfgoed.
In het laatste geval is er echter nog geen man overboord, u heeft nog alle gelegenheid om in het belang van de gemeenschap te handelen"

Graag gedaan, Joop.


10 juni 2009

GS Noord-Holland treedt af

(bron: NOS-journaal)
Het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland treedt af. Dat heeft commissaris van de koningin Borghouts bekendgemaakt. Het aftreden is een gevolg van de affaire waarbij geld op spaarrekeningen in IJsland werd gezet. De provincie verloor daarbij 78 miljoen euro.
Vorige week concludeerde een provinciale onderzoekscommissie dat het college van Gedeputeerde Staten de eigen regels bij het onderbrengen van het geld heeft overtreden. Daardoor werd er geen controle op de geldstromen gehouden.

'lichaamstaal....' (volkskrant)
Het college viel nadat de VVD-fractie vond dat de eigen gedeputeerde Hooijmaijers moest opstappen. Hij was politiek verantwoordelijk voor het stallen van het geld in IJsland. De andere zes gedeputeerden van CDA, PvdA en GroenLinks verklaarden zich daarop solidair met Hooijmaijers.
In een verklaring liet het college weten dat er geen handelingen zijn gepleegd die het aftreden van één of meerdere gedeputeerden noodzakelijk zou maken, maar dat ze uitdrukking willen geven aan het feit dat uit ingrijpende gebeurtenissen politieke consequenties moeten worden getrokken.
Commissaris van de Koningin Borghouts blijft aan

Geheim overleg KNSF
Voor 16 juni staat er een overleg van de Statencommissie Ruimtelijke Zaken inzake het mogelijke inpassingsplan voor het KNSF-terrein op de agenda. De Provincie heeft besloten dat dit een geheim overleg is, waar 'buitenstaanders' geen toegang tot hebben. Welke consequenties het aftreden van GS heeft voor dit inpassingsplan valt te bezien. In ieder geval is de provincie niet gebonden aan de afspraken die Muiden met KNSF maakte, en kan de Provincie woningen overhevelen van het KNSF-terrein naar de Bloemendalerpolder. Zij zijn alleen gehouden aan hun intentieverklaring, die uitgaat van kostendekkende bedrijfsbeeindiging van de Kruitfabriek. De rapporten van Oranjewoud en Capgemini leren dat kostendekkendheid al met een paar honderd woningen gegarandeerd is.
Of de vergadering zo geheim is dat wethouder Winnubst daar niet bij mag zijn, zullen we hem vanavond, op de Commissievergadering, vragen. De wethouder antwoordt: "ja, reuze geheim, en ik ga ook geen zienswijze indienen, want ze weten wel wat we willen".


10-mei-2009

Vier vragen over de Bloemendalerpolder

Weesp antwoordt, Winnubst zwijgt

Zoals u weet waren wij op de de informatiebijeenkomst over de Bloemendalerpolder, op zaterdag 25 april. Een prima gelegenheid om de heer Anne Kolmer, projectleider Bloemendalerpolder voor de gemeente Weesp, een viertal voor Muiden heikele kwesties voor te leggen. We beloofden de heer Kolmer om zijn antwoorden ongeredigeerd te publiceren, maar wél om weerwoord bij de gemeente Muiden te vragen. Al op 29 april kwamen zijn antwoorden binnen, en deze werden, met een verzoek om commentaar, aan de gemeente Muiden - wethouder Ruimtelijke Ordening Fred Winnubst - doorgemaild. Maandag 4 mei liet onze wethouder van Schone Beloften weten snel te reageren. Omdat zijn reactie nu nóg niet binnen is zult u het heden alleen met de antwoorden van Weesp moeten doen. Nog langer wachten is niet netjes tegenover de vlot reagerende heer Kolmer.

Onze vragen waren:

Antwoord: De partijen in de Bloemendalerpolder streven er nog steeds naar om 2/3 van de oppervlakte van het plangebied Bloemendalerpolder groen/ blauw te laten zijn. Dat is dus inclusief de Gemeenschapspolder. Onbekend is op dit moment het totale ruimtebeslag dat de nieuwe A1 in het gebied zal hebben en daar hebben wij ook geen invloed op. Antwoord: Er is geen afspraak om maximaal 2350 woningen te bouwen. In de ook door de gemeenten getekende Anticipatie-overeenkomst is sprake van tenminste 2350 woningen. De 2807 woningen zijn nodig om op basis van de gekozen uitgangspunten een sluitende grondexploitatie te krijgen. Ook in het Initiatiefvoorstel van de werkgroep Bloemendalerpolder, samengesteld uit de raden van Muiden en Weesp, en in commissie en raad behandeld, is ruimte gegeven voor meer dan 2350 woningen. Antwoord: Om de sportvoorzieningen goed te kunnen plannen is er een beleidsnota sport in de maak voor de 2 gemeenten. Pas als de gemeenten die hebben opgesteld kan worden bepaald hoeveel voorzieningen waar nodig zijn en mogelijk ook hoe we dat kunnen betalen. Antwoord: In het al genoemde initiatiefvoorstel van de raden is de mogelijkheid aangegeven voor bebouwing van de Brediusdriehoek. Dat moest dan wel "voordelig" zijn voor het behoud van "groen". Vanuit de haalbaarheid van de grondexploitatie is dit aantal woningen (binnen de 2807) noodzakelijk en de keuze van de locatie spaart het groen op andere plaatsen.

Enfin, u moet dit maar geloven:-) zolang de reactie van Fred Winnubst op zich laat wachten....
(O ja: helemaal geloven moet u het maar ook weer niet:
Met betrekking tot vraag 1: In de Nota Ruimte staat wéldegelijk dat de Bloemendalerpolder voor 2/3 groen moet blijven, zonder dat daar de Gemeenschapspolder bij betrokken wordt. De provincie gaf vervolgens daar haar geheel eigen, opmerkelijk interpretatie aan.
Met betrekking tot vraag 4: Op 28 november 2008 schreef Muiden aan de provincie: "Wij hebben kennis genomen van het voornemen om buiten de rode contour 170 woningen te realiseren, op de Bredius-gronden en op de gronden van Fort Dodge / Hoogerlust. Wij concluderen dat deze 170 woningen een substantiate bijdrage leveren aan een sluitende grondexploitatie. Niettemin eisen wij dat samen met gemeentelijk vertegenwoordigers wordt onderzocht of deze woningen indien absoluut noodzakelijk ook realiseerbaar zijn op een andere plek en dan binnen de rode contour. Daarnaast stellen wij dat wanneer er sprake zou moeten zijn van bouwen buiten de rode contour, hier stringente voorwaarden aan verbonden moeten worden. Extra woningbouw op de gronden van Fort Dodge (op de Vechtoever) is voor ons niet aanvaardbaar.")



27-april-2009

Weesper Raad heeft lak aan het milieu

en veroorzaakt chaos op Korte Muiderweg

Wethouder Jan Heybroek van "Bloemendalerpolderzaken" hield audiëntie tijdens de informatiebijeenkomst over de Bloemendalerpolder, afgelopen zaterdag. Een bordje met "Speed-Daten met de wethouder" was wervend op zijn werkkamer geplakt. Dat liet Muideninfo zich geen twee maal zeggen!
Op de plannen van de Bloemendalerpolder zagen we nu dat wanneer je Weesp wil bereiken vanaf de A1, je dan helemaal naar het Amsterdam-Rijn-Kanaal moet rijden, en vervolgens langs het kanaal, en dan weer een paar kilometer naar Weesp. Waarom niet de kortere route langs de nieuwe bebouwing? (ongeveer waar nu het Papenlaantje is - zoals aan gegeven op de vorige schets). De wethouder: "omdat de raad dat nu eenmaal besloten heeft"
Muideninfo: "die route is meer dan 2 km korter, dat bespaart veel tijd en brandstof"
De wethouder: "de raad heeft het zo besloten"
Muideninfo: "het geeft ook nog eens een stevige CO2-belasting"
De wethouder: "de raad heeft het zo besloten"
Muideninfo: "als we uitgaan van 10.000 voertuigen per dag, en dat is rijkelijk weinig, dan scheelt het zeker 1500 ton CO2 per jaar"
De wethouder: "de raad heeft het zo besloten"
Enfin, er was weinig beweging in te krijgen, en toen we opmerkten dat natuurlijk niemand zo gek is om om te rijden, en allen de kortere route over de Korte Muiderweg nemen, luidde de reactie "de raad heeft het zo besloten".


Het Muider Raadslid Erik-Pieter Vlaanderen op audiëntie. Of hij het nog gehad heeft over de CO2-uitstoot weten we niet.



21-april-2009

Inloopmiddag Bloemendalerpolder

Zien hoe u belazerd wordt?
Zaterdag 25 April 13.00 - 16.00 uur - Stadhuis Weesp

Muideninfo ontving dit persbericht van de Projectorganisatie (wie of wat? : Gemeente Weesp, de provincie Noord-Holland, het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf van het Rijk, het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht, Gebiedsontwikkeling Wesopa C.V., Van Wijnen Groep / Delta Lloyd Vastgoedontwikkeling / Blauwhoed N.V. en WeespMui.)

" In de Bloemendalerpolder tussen Weesp en Muiden worden over enkele jaren ongeveer 2800 woningen gebouwd. Het gebied krijgt een Vechtstreeksfeer. Ongeveer tweederde deel van het gebied blijft groen. De komende tijd worden de plannen voor het gebied verder uitgewerkt. Als u een indruk wilt krijgen, kom dan naar de inloopmiddag op 25 april. Vertegenwoordigers van het projectteam Bloemendalerpolder en wethouder Jan Heybroek van Weesp zijn aanwezig om informatie te geven en vragen te beantwoorden. "

Als u zaterdag gaat kijken kunt u zien of en hoe u belazerd wordt: er is afgesproken dat er 2350 woningen in de Bloemendalerpolder komen en geen 2800 - voordat Muiden (die hierboven ontbreekt) aan de kant gezet werd - en niet 'ongeveer tweederde' van de polder blijft groen, maar op zijn gunstigst slechts 46%. Sterker nog: toen IJburg ons door de strot werd geduwd is afgesproken dat de hele polder groen zou blijven.


9-april-2009

KNSF is betrouwbare partner zat - het hele Kruitbos plat!

Afspraak is afspraak, maar niet voor KNSF.

46,3 hectare bebouwing sleepte KNSF bij de rechter weg, veel meer dan de 36 hectare die de gemeenteraad in meerderheid wenste. Het gerenommeerde bureau Gideon Consult kwam hier ook op uit, en het voorwerpbestemmingsplan ook, conform het vonnis van de rechter

Weet u het nog? Het hele terrein is 70,8 ha.
Het vonnis gaat uit van het behoud van maximaal 24,5 ha groen. Dit is inclusief de rietlanden die sowieso niet bebouwd mogen worden, dus er blijft 19 ha groen (en water) over waarvan ook nog eens een deel (2,5 ha) uitgegeven wordt als bouwpercelen. Van de 45 ha bos blijft er dus 16,5 ha over. De 1475 woningen en 75.000 m2 bvo kantoren worden gebouwd op de rest van het terrein, de sportvelden verhuizen naar elders. Om deze stad – groter dan het stadje Muiden – op dit terrein volgens de voorwaarden van het kwaliteitshandvest kwijt te kunnen meent Gideon dat incidenteel een bouwhoogte van 7 lagen (appartementen) en 9 lagen (kantoren) nodig is.

Dat is de afspraak, en dat is het vonnis van de voorzieningenrechter, en daar moeten partijen het mee doen. (meer details in het voorontwerpbestemmingsplan).
Maar het adagium 'afspraak is afspraak' geldt niet voor de heren van KNSF. Immers, de directievoorzitter en enige aandeelhouder Rolf Visser is er trots op te parasiteren op de argeloosheid van bestuurders, en stelt alles in het werk om te profiteren van de verliezen van de gemeenschap. En dus moet ook het allerlaatste stukje bos eraan geloven. Dat is de feitelijke achtergrond van het verzoek van KNSF aan de provincie om een inpassingsplan, een oud plannetje dat ook al eerder (27 november 2007) uitgebroed werd door VVD-kippetje Laila Driessen en haantje Ton Hooijmaijers.
Nu heeft KNSF ook aan de gemeente kenbaar gemaakt van de afspraken af te willen, en eist het volledige terrein op voor woningbouw. De betrouwbaarheid van onze bestuurders wordt kennelijk niet beloond. Daarmee is de hele planontwikkeling op losse schroeven gezet, en door KNSF opgeschort.
Totdat deze kwestie opgelost is staat de planontwikkeling dus stil. Daarmee is KNSF zelf verantwoordelijk voor de vertraging die dit oplevert. Raadslid Diederik de Bruin (VIB) vond op de commissievergadering dat de gemeente maar eens naar de rechter moest stappen om de vertragingsschade vergoed te krijgen (in ieder geval wordt de schadeloosstellingzaak die KNSF aanknoopt er niet sterker op), Jan Hylkema (PvdA) voelde zich belazerd met alle mooie, groene plannen die namens KNSF tot dusverre gepresenteerd werden. Dick Rozendaal (CDA) ziet het buiten de vergadering wel zitten: “als het bos weggaat kan er een beetje ruimer gebouwd worden, met ruime villa's in een groene setting.”

De brief van KNSF en de reactie van de gemeente 30 maart 2009 (pdf-84kb)


9-april-2009

Monumentenstatus woningen Kruitpad?

“Voor wat, hoort wat” zal Dick Rozendaal (CDA) gedacht hebben bij zijn instemming om het hele Kruitbos op te offeren. De geplande teloorgang van de fotogenieke huisjes langs het Kruitpad is deze stadsfotograaf kennelijk een grotere doorn in het oog. Hij lanceerde dan ook het plan om al deze huisjes een monumentstatus te geven, om ze zo te behouden. Onnodig te zeggen dat de bewoners van deze huisjes het plan van harte steunen. De huisjes achterop het Kruitpad zijn eigendom van KNSF, de huisjes voorop het pad (nummers 1 t/m 5) van “Assisted Living”.
De laatste projectontwikkelaar is heel duidelijk: als het aan hem ligt worden de huizen afgebroken, en komt er een verzorgingscentrum. De eerste projectontwikkelaar komt met 'schone beloften', maar intussen zijn ook de bewoners achter op het Kruitpad wijzer geworden.
De bewoners hebben met een vijftal raadsleden gesproken, en het monumentplan lijkt goed ontvangen te zijn. Op de commissievergadering werd dit bevestigd. De bewoners argumenteren dat met het behoud van hun huisjes er de gewenste vloeiende aansluiting ontstaat tussen het oude Muiden en de nieuwe bebouwing:

Uit hun inspraakreactie op de commissievergadering van 8 april 2009:
We hopen (we gaan er zelfs van uit), dat B en W en de Gemeenteraad het hier in Muiden voor het zeggen hebben. Er is binnen de gemeente een projectgroep actief die een stedenbouwkundig plan ontwikkelt. Binnen dat plan zien we tot nu toe onze huizen niet terug. We vragen aan jullie om er voor te zorgen dat dit wel gebeurt. Eén van de uitgangspunten bij de plannen voor de grootscheepse nieuwbouw in en om het Kruitbos was dat de nieuwe wijken vloeiend zouden moeten aansluiten op het historische karakter van Muiden met zijn beschermde stadsgezicht. Nu dreigt precies het omgekeerde te gebeuren, onze woningen, die tot het culturele erfgoed van Muiden behoren moeten weg omdat ze niet passen bij de bedachte nieuwbouw.
Dick Rozendaal heeft het bewonderenswaardige initiatief genomen om alle huizen van het Kruitpad te laten benoemen tot cultuurhistorisch gemeentelijk monument. Dit initiatief wordt niet alleen door ons gesteund maar op goede en duidelijk beargumenteerde gronden door de Stichting Stad Muiden, de Historische Kring Stad Muiden, de Stichting Behoud Vesting Muiden en het Historisch Archief Muiden, en - daarvan zijn we overtuigd - door vele inwoners van Muiden. We verzoeken U dit initiatief waar en wanneer U kunt te steunen
Hetty Timmers, Dik Verburg

De wethouder zegde toe advies in te winnen bij de monumentencommissie.


17-maart-2009

Worm: Bloemendalerpolder in goede handen bij Provincie.

Dat Erik-Pieter Vlaanderen geen dikke maatjes is met Burgemeester Worm is bekend. Hij heeft zich, in de raad, al eens laten ontvallen dat zij wat hem betreft gerust mag vertrekken. Maar omdat zij niet democratisch gekozen is maar benoemd, valt dat niet mee. Volgens Erik Pieter heeft zij het nu wel weer erg bont gemaakt.

Op een vergadering van het Gewest, waar mevrouw Worm de gemeente Muiden vertegenwoordigde, werd de vraag gesteld of het Gewest zich niet actief met de ontwikkeling in de Bloemendalerpolder zou moeten bemoeien. "Nee", zo luidde het antwoord van mevrouw Worm, "die ontwikkeling wordt door de Provincie over genomen, en we kunnen het gerust aan hen overlaten." Dat de gehele Gemeenteraad daar geheel anders over denkt, legde mevrouw Worm dus naast zich neer. Aldus Erik Pieter Vlaanderen op de commissievergadering van 12 maart 2009.



17-maart-2009

Provincie neemt Voorbereidingsbesluit Bloemendalerpolder

Provinciale Staten van Noord-Holland heeft het Voorbereidingsbesluit voor een inpassingsplan voor de Bloemendalerpolder genomen om de verwezenlijking van het gebiedsontwikkelingsproject Bloemendalerpolder mogelijk te maken. Alleen D'66 plaatste kanttekeningen.
Bij de behandeling diende de VVD een motie in om het KNSF-terrein hier ook in op te nemen. Een meerderheid van de partijen vond het hiervoor nog veel te vroeg. Het college van Gedeputeerde Staten gaat nu een en ander onderzoeken en komt met het resultaat hiervan terug naar de commissie ruimtelijke ordening.


de motie van Laila Driessen

Er wordt nu een provinciaal inpassingsplan voorbereid. Een inpassingsplan is vergelijkbaar met een bestemmingsplan, maar opgesteld door de provincie in plaats van de gemeente. Het ontwerp-inpassingsplan zal uiterlijk één jaar na het in werking treden van het Voorbereidingsbesluit ter inzage worden gelegd. Iedereen kan over het ontwerp-inpassingsplan dan opmerkingen maken bij de provincie.

Hoe werkt het Voorbereidingsbesluit?

Als er een Voorbereidingsbesluit is genomen, mag de gemeente bouwaanvragen en aanlegvergunningen niet in behandeling nemen, zij moet die dan ‘aanhouden’. Daarnaast zijn er in het Voorbereidingsbesluit een aanlegvergunningplicht en een verbodsbepaling voor het wijzigen van gebruik opgenomen. Op de kaart die onderdeel uitmaakt van het besluit, kunt u zien of de gronden die u bezit of gebruikt, binnen het gebied vallen waarop het Voorbereidingsbesluit betrekking heeft. Dat gebied is op de kaart aangeduid als Voorbereidingsbesluit Bloemendalerpolder.

De bepalingen in het Voorbereidingsbesluit zijn zo opgesteld, dat u zo veel mogelijk uw huidige bedrijfsactiviteiten kunt voortzetten. Bij bouw-, uitbreidings- en wijzigingsplannen wil de provincie echter kunnen beoordelen of deze in de nieuwe ontwikkeling passen, of bij uitvoering tot problemen zouden kunnen leiden.

Zie ook de brief die de Stchting Stad Muiden aan Provinciale Staten en alle 61 Noord Hollandse gemeenten schreef.
En: de PvdA -Muiden Website Het moet niet gekker worden.



3-maart-2009

Ongelooflijk mooi plan voor KNSF-terrein.

Op de commissievergadering van 4 februari presenteerde het 'ontwerpteam' van gemeente en KNSF een ongelooflijk mooi plan voor het KNSF-terrein. We verwijzen naar de website van de gemeente, met name het informatieblad, als u daar meer van wil weten (muideninfo kon geen actueel verslag maken door een uitval van ons internet). Het plan werd gekenschetst door fraaie zichtlijnen, eerbied voor de cultuur-historie en vooral veel groen, waterpartijen en lommerrijke lanen.
Ongelooflijk dat daar dan 1475 woningen en 75000 m2 kantoor in passen. Of u deze goede bedoelingen serieus moet nemen, kunt u concluderen na het lezen van het volgende artikel:


3-maart-2009

KNSF roept hulp Provincie in.

“neem de zaak alsjeblieft over, met Muiden valt niet te werken”
Heeft Hooijmaijers om deze brief gevraagd?


Ons werd een brief, gedateerd 27 februari 2009, van KNSF aan de Provincie toegespeeld, waarin KNSF aan de Provincie vraagt ook de regie in de Bloemendalerpolder over te nemen. Nu komt zo'n verzoek nooit als het geen kans maakt, en in dit geval ligt het wel heel erg voor de hand om te veronderstellen dat KNSF-maatje gedeputeerde Hooijmaijers (u weet wel, die al met de Open Begroting bewees niet te kunnen rekenen, en IJslands roulette speelde met gemeenschapsgeld) aan zijn trawanten om deze brief gevraagd heeft.
Welingelichte bronnen achten deze veronderstelling meer dan waarschijnlijk.

De brief werd geschreven door de advocaat van KNSF – Mr. Rensing bij Ekelmans en Meijer - en gericht aan Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Holland. Het is onhoffelijk, of liever ronduit onbeschoft, dat er geen kopie aan de gemeente Muiden werd gestuurd. De gemeente was afhankelijk van andere bronnen om te vernemen hoezeer zij verafschuwd wordt door KNSF:

“Allereerst hecht KNSF er aan te benadrukken dat KNSF onder protest met de gemeente blijft samenwerken. Zonder ingrijpen van de provincie heeft KNSF simpelweg geen keuze. Uit de samenwerking tussen de gemeente en KNSF tot dusverre kan immers worden afgeleid dat de gemeente bewust de ontwikkeling stagneert en bewust de eerder gemaakte afspraken niet nakomt. Deze stagnatie is nog veel manifester dan ten aanzien van de Bloemendalerpolder; als de gemeente haar afspraken had nageleefd had al vele jaren geleden met de bouw begonnen kunnen worden.”

Daarmee vormt de brief van KNSF het doorslaggevende bewijs dat KNSF helemaal niet met de gemeente wens samen te werken, en staat er zoveel onzin en onwaarheden in dat het voor de advocaat van de gemeente heel gemakkelijk moet zijn hiermee zijn voordeel te doen. Bijvoorbeeld:

“Het niet-nakomen van haar inspanningsverplichting heeft inmiddels geresulteerd in een substantiële (vertragings) schade, waarover de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam bij voorlopig oordeel heeft uitgesproken dat de Gemeente daar aansprakelijk voor is.”
Onzin, de Voorzieningenrechter heeft alleen besloten dat Muiden met een voorontwerpbestemmingsplan over de brug moest komen, en dat is gebeurd. Sterker nog: de Voorzieningenrechter heeft duidelijk geoordeeld dat zij niet beslist over een eventuele schadeloosstelling mocht KNSF van menig zijn dat dat aan de orde is.

“Als voorbeeld in deze kan dienen de behandeling van de inmiddels in 2004 aangevraagde kapvergunning door KNSF. Deze is nog steeds niet verleend door de gemeente, noch heeft zij het verwijderen van de explosieven op het terrein en de bodemsanering geaccordeerd.”
Onzin, niet de gemeente, maar de Raad van State heeft de kapvergunning uiteindelijk niet verleend. En KNSF kan gerust haar gang gaan bij het opruimen van explosieven, als die er al zijn, als het bos maar blijft staan. En dat kan heel goed, vindt ook de Raad van State.

“Een ander voorbeeld is het feit dat de gemeente aan KNSF heeft laten weten dat het ontwerp-bestemmingsplan na de zomer in procedure wordt gebracht. Afgesproken is dat dit voor de zomer gebeurt.”
Nee, hoor, als de gemeente zegt dat dit na de zomer gebeurt, is dat de afspraak – onvoorzien gesteggel (zoals deze brief) voorbehouden. Als KNSF nu toch wil dat de provincie de zaak overneemt, waarom zou Muiden dan nog investeren in een bestemmingsplan, toch?

“Afgesproken is dat circa 65 hectare (het gehele terrein minus de rietlanden) bestemd is voor de realisatie van het woning- en kantorenprogramma. (…) De gemeente heeft er echter alles aan gedaan om de uitwerking tot een bestemmingsplan te vertragen en om onder de gemaakte afspraken uit te komen o.a. door in het nu voorliggende voorontwerpbestemmingsplan de bouwvlek te beperken tot 46 hectare waardoor de te gemaakte afspraken, in het bijzonder de kwaliteit (dichtheid) van de woningen in de groen/blauwe setting niet realiseerbaar is. “
Onzin, de aanvullende intentieovereenkomst vermeldt overduidelijk dat de bouwvlek beperkt moet worden om het bos te sparen. De rechter heeft daarop de bouwvlek bepaald.

Dreigement

“Het is van belang dat de gemeente door haar handelswijze aan KNSF grote schade toebrengt, schade die. gelet op de financiële positie van de gemeente, mogelijk niet op de gemeente valt te verhalen en daarmee voor rekening van de provincie komt. KNSF verzoekt u middels deze brief om bovengenoemde redenen een inpassingsplan voor te leggen aan Provinciale Staten.”

Zou het de Statenleden nu dun door de broek lopen?

Lees hier de volledige brief. (pdf-16 kb)



26-februari-2009

Verbijsterend: Bloemendalerpolder nog niet voor de helft groen!

Is Hooijmaijers nu zo dom?

Uitgangspunt voor de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder is de 'Nota Ruimte' die in januari 2006 definitief werd. Daarin staat:
Tevens zal in de voorgestelde gebiedsontwikkeling ten minste tweederde deel van de Bloemendalerpolder een duurzaam groen en recreatief aantrekkelijke invulling moeten krijgen.
We kunnen daar kort over zijn: in het voorstel van Hooijmaijers is nog geen eens de helft van de Bloemendalerpolder groen en blauw! Om precies te zijn: slechts 46% heeft een "duurzaam groen en recreatief aantrekkelijke invulling"
Muideninfo heeft het plankaartje in een tekenprogramma ingevoerd, kwam tot dit verbluffende resultaat. En we hebben nog niet eens álle bebouwing meegerekend.


Zelfs wanneer de Bloemendalerpolder uit de Nota Ruimte geïnterpreteerd wordt als Gemeenschapspolder-oost én Bloemendalerpolder wordt het niet veel beter:


Hier is nog maar 55% groen en blauw, lang geen tweederde!

In de uitwerking van het streekplan schrijft de provincie hierover:
Het nieuwe landschap wordt opengesteld voor recreanten. Het groen/blauwe raamwerk bedraagt conform de Nota Ruimte minimaal tweederde van de Bloemendalerpolder inclusief de Gemeenschapspolder-Oost. Een flink deel van het groen/blauwe raamwerk (…) wordt als “ strategisch groen” ingericht met voldoende daarbij passende recreatieve gebruiksmogelijkheden en bestaat uit grote aaneengesloten eenheden.
Bloemendalerpolder inclusief de Gemeenschapspolder-Oost? Zou de Tweede Kamer dat bedoeld hebben? Dat lijkt onwaarschijnlijk, maar als dat zo is, zou de gedeputeerde zich daar misschien aan willen houden? Excuses, meneer Hooijmaijers, we waren even vergeten dat u niet kunt rekenen...


23-februari-2009

Provincie neemt planontwikkeling Bloemendalerpolder over

Hooijmaijers: mooi resultaat voor Muiden en Weesp.
3000 woningen in de polder waarvan 150 in Brediusdriehoek.


De provincie is het zat om te wachten tot dat er een handtekening komt van Muiden en Weesp.
Hooijmaijers is dik tevreden over zijn eigen plannenmakerij: “Een mooier onderhandelingsresultaat kan er eigenlijk niet worden behaald."
Dat dit resultaat verschilt van wat de gemeenteraden van Muiden en Weesp wensten, zal Hooijmaijers een worst wezen, maar wethouder Winnubst van Muiden en zijn Weesper collega, nu Jan Heybroek, niet.
Onze dorpsgenoot Hette Zijlstra is wethouder in Weesp geworden!
Weesp heeft een nieuw college: de wethouders zijn: Tineke Booij (Ruimtelijke ontwikkeling, Stadsbeheer, Volkshuisvesting, Binnenstedelijk verkeer en vervoer en Cultuur, recreatie en toerisme), Hette Zijlstra (Sociale zaken en werkgelegenheid, Economische zaken, Maatschappelijke dienstverlening, Gezondheidszorg, Onderwijs, Achterstandsbeleid) en Jan Heybroek ( Financiën, Inkoop, Milieu, Buitenstedelijk verkeer en vervoer, Informatiebeleid en de Bloemendalerpolder). Burgemeester Horseling is verantwoordelijk voor de wettelijke taken, en Sport, Communicatie, Personeel & Organisatie, en Integrale handhaving.

Hooijmaijers: "In heel Nederland is geen project te vinden waarbij de gemeente niets betaalt, maar wel alle eisen stelt. Zelfs nu we alle eisen hebben ingewilligd kon de handtekening er niet komen. En hoe lang gaat dat weer duren?
Ex-wethouder Dick Spel: “We zouden nu tekenen voor een tussenstap richting een goede samenwerkingsovereenkomst. Zo’n overeenkomst maak je samen. Dat kan je niet als een soort dictaat opleggen. Mijn advies aan de nieuwe wethouder van ruimtelijke ordening zou zijn om zo snel mogelijk met de provincie om tafel te gaan om allegaan om alle geschillen op te lossen.”

De provincie wil in de Bloemendalerpolder 2807 woningen bouwen - maar dat kunnen er ook 3000 worden. Daarmee schendt de provincie de afspraak dat er 2350 woningen in de polder gebouwd zouden worden. Geen wonder dat Muiden en Weesp daarvoor niet wilden tekenen.

Brediusdriehoek : 150 woningen.

Geen sportvelden, maar bijna een verdubbeling van Klapwijk in de Brediusdriehoek. De provincie plant daar 150 woningen. Het landelijke uitzicht van de Kogge zal verdwijnen.


Uit de proviciale plannen blijkt verder dat er in de Bloemendalerpolder gekozen wordt voor drie woonwijken: Vechtstad, de Tuinbuurt, en de Linten.

De Vechtstad ligt aan de Weesperweg, maar niet aan de Vecht en is gebaseerd op de stedenbouwkundige typologie van Vechtsteden als Muiden en Weesp. De Vechtstad bevat voorzieningen zoals horeca (op het plein en aan de plas), een winkelprogramma (buurtsupermarkt en aanvullende detailhandel) en een verzorgingscentrum.

De Tuinbuurt krijgt het karakter van een tuindorp, met twee groene oost-west singels. Daartussen komen rijenwoningen van twee tot drie lagen plus een kap, afgewisseld door 2-onder-1-kapwoningen en appartementenblokken die op het water zijn georiënteerd.

In de Linten worden bestaande sloten worden verbreed en op een natuurlijke manier vormgegeven en omzoomd door riet. Zeer landschappelijke linten komen er ten noorden van de plas, meer dorpse linten tussen de plas en de Tuinbuurt.

De totale kosten van het plan zijn, naar verluid, 302 miljoen euro. Da's een koopje: ongeveer één ton per woning. Ik zou maar intekenen! :-)

Van de site van de Provincie Noord-Holland:
Wonen en groen Bloemendalerpolder stap dichterbij

13-2-2009

Om te voorkomen dat de planvorming rond de Bloemendalerpolder verder stagneert, wil de provincie Noord-Holland het voortouw nemen voor het maken van het bestemmingsplan voor dit gebied.

Gedeputeerde Staten hebben daarom aan Provinciale Staten een Voorbereidingsbesluit voor een inpassingplan voorgelegd. Dit is een van de instrumenten van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening, waarmee de provincie het initiatief kan overnemen van de gemeenten bij het maken van bestemmingsplannen.

Bij de ontwikkelingen rond de Bloemendalerpolder zijn veel verschillende partijen betrokken. Het Rijk, drie marktconsortia, hoogheemraadschap Amstel Gooi Vecht en de provincie Noord-Holland hebben inmiddels een akkoord. Na diverse bemiddelingspogingen en aanpassingen stellen Muiden en Weesp randvoorwaarden die voor de andere partijen niet aanvaardbaar zijn. Om die reden hebben de gemeenten het akkoord nog steeds niet onderschreven. De andere partijen vinden dat de planvorming niet verder kan stagneren.

Gedeputeerde Hooijmaijers: “De voorbereiding van een inpassingplan blijkt nu versneld nodig om onze ruimtelijke en financiële belangen veilig te stellen. Bovendien is het nu met de economische crisis, waardoor veel projectontwikkelingen stagneren, belangrijker dan ooit om vaart te maken met de plannen. Naar Muiden en Weesp is de deur niet dicht. Het is goed mogelijk dat de gemeenten in een later stadium een actieve inbreng hebben bij de totstandkoming van het inpassingplan. Als ze de kaders alsnog onderschijven kan hun rol nog groter zijn.”

De andere publieke partijen en de marktconsortia betreuren dat ondanks de tegemoetkomingen aan de wensen en eisen van de beide gemeenten sinds de zomer van 2008, het niet is gelukt om gezamenlijk op te blijven trekken.

Rein van Steeg, vice-voorzitter van de Stuurgroep Bloemendalerpolder en lid hoofddirectie AM Vastgoedontwikkeling, stelt: “Na twee jaar intensief samenwerken aan deze gebiedsontwikkeling is er ons inziens geen ruimte meer voor terugtrekkende bewegingen. Daarom ondersteunen wij dit Voorbereidingsbesluit.”

De totale kosten van het plan bedragen circa 300 miljoen euro. Door de bouw van ten minste 2807 woningen (maximaal 3000) is sprake van een sluitende exploitatie, waarmee ook 310 ha groen, water en voorzieningen kunnen worden gerealiseerd.

Voorgeschiedenis
Het Rijk heeft de provincie Noord-Holland in de nota Ruimte de opdracht gegeven om de Bloemendalerpolder te herontwikkelen. Onder de voorwaarde dat twee derde van de polder duurzaam groen wordt ingericht, kan in dit gebied woningbouw plaatsvinden voor de regionale woningbehoefte. De eerste, prille visie over de stedenbouwkundige invulling van het plangebied werd medio 2007 gepresenteerd. Vervolgens werd met alle betrokken partijen in het project onderhandeld over onder meer de grondexploitatie, het ruimtelijk programma en de risicoverdeling. Het was een complex onderhandelingsproces om tot een kwalitatief goed en sluitend plan te komen. Uitgangspunt van de onderhandelingen was de Anticipatieovereenkomst die partijen begin 2007 hebben ondertekend.

In die overeenkomst werd nog uitgegaan van ten minste 2350 woningen. In de verdere onderhandeling bleek het noodzakelijk om 2807 woningen op te nemen om de grondexploitatie met 20 % woningbouw in lagere prijsklasse en circa 310 hectare groen mogelijk te maken. De hoge ambities voor de kwaliteit van het nieuwe woon- en recreatiegebied zijn hierbij uitgangspunt gebleven.

Vervolgtraject
Het Rijk, de provincie Noord-Holland, het Hoogheemraadschap AGV en de marktconsortia werken komend halfjaar aan de uitwerking van het akkoord tot een Masterplan en Samenwerkingsovereenkomst. Hierin worden o.a. kwaliteit van openbare ruimte, de ontsluiting van de A1 en de beeldkwaliteit van de woningbouw verder uitgewerkt.

De provinciale Structuurvisie wordt naar verwachting in het najaar van 2009 vastgesteld. Dit is (planologisch) de voorwaarde voor het daadwerkelijk maken van het inpassingplan.



28-januari-2009

Gemeente weigert kapvergunning
KNSF slaat terug met dagvaarding

Burgemeester en wethouders van Muiden hebben op 22 januari 2009 bekend gemaakt dat zij voornemens zijn om de aanvraag voor een kapvergunning voor het vellen van bomen op het KNSF-terrein te weigeren. In plaats van een nette zienswijze in te leveren slaat KNSF terug met alweer een dagvaarding.
Op 11 februari staan de partijen wéér voor de rechter, en biedt KNSF met vele bewijsbare onwaarheden in hun dagvaarding wéér een kans voor open doel aan de Gemeente.

KNSF gaat zelfs zover om aan de Gemeente de gevolgen van de kredietcrisis te wijten:
“ Door de ongunstige ontwikkeling van de markt is het thans veel moeilijker om het KNSF-project met succes uit te voeren. Bij een tijdige uitvoering van de plannen waren de gevolgen van de ongunstige marktomstandigheden minder ingrijpend geweest.”
KNSF zou de Gemeente echter dankbaar moeten zijn voor de vertraging: als de woningen volgens de plannen van KNSF waren gebouwd, zouden de eerste nu opgeleverd zijn, en onverkoopbaar zijn.
Ook heeft KNSF een wat selectief geheugen aangaande de gewonnen en verloren rechtszaken, in de dagvaarding staat: “KNSF is uiteindelijk gedwongen geweest om meerdere keren de Gemeente in rechte te betrekken opdat de Gemeente de afgesproken stappen zette om tot de herontwikkeling te komen. Steeds weer stelde de rechter KNSF in het gelijk.”
Onjuist, alleen bij rechter-van-KNSF-dromen Rullmann wist de advocaat van de Gemeente, mr Otten, niet te profiteren van de geboden kansen. In de procedure rond de kapvergunning werd zelfs door de Raad van State de Gemeente in het gelijk gesteld. Ook werd de openbaarmaking van het Veiligheidsplan voor het eventueel kappen van het Kruitbos bij de rechter, tegen de zin van KNSF, afgedwongen. Dat Veiligheidsplan is trouwens een brutaal staaltje plagiaat, reden voor KNSF om het tot 'bedrijfsgeheim' te verklaren.
De dagvaarding omvat 24 pagina's met tientallen dergelijke "feiten" (in casu ernstige feitelijke onwaarheden), de bovenstaande vinden we in de "inleiding" op de eerste bladzijde. KNSF maken we nu maar niet wijzer.

KNSF eist, op bladzijde 24, een passende schade vergoeding voor geleden en nog te lijden schade.
"Je moet maar durven", om hun advocaat Gompen maar eens te citeren.



11-januari-2009

Cramer vindt plannen KNSF niet groen genoeg

'Plannen strijdig met nationaal bufferzone beleid'

Onze stadsgenoot Jacob Veenhuysen correspondeert al geruime tijd op indringende wijze met Jacqueline Cramer. Nu het stedenbouwkundig plan voor het KNSF-terrein gestalte dreigt te krijgen geven haar reacties hoop op een groenere en cultuurhistorisch verantwoorde invulling.

Mogelijk is dit de reden dat KNSF (weer) een aanvraag voor kapvergunning heeft ingediend. Er is weinig fantasie voor nodig om dit verband te zien: als het bos plat ligt valt er voor het ministerie weinig te redden.

In de reactie namens de minister lazen we begin augustus:
“De minister van VROM heeft woningbouwafspraken gemaakt met haar bestuurlijke partners over het terugdringen van het woningtekort in Nederland. Met de provincie Noord-Holland zijn afspraken gemaakt over de bouw van 4500 woningen in deze regio, waarvan er 2350/2550 woningen in de Bloemendalerpolder zijn gesitueerd en circa 1450 woningen op het KNSF- terrein. De Tweede Kamer heeft ingestemd met deze ontwikkeling en daaraan aanvullende kwaliteits- en kwantiteitsvoorwaarden toegevoegd. Naar mijn mening liggen er voor beide gebieden momenteel visies (ruimtelijke visie Bloemendalerpolder, Voorontwerp Bestemmingsplan KNSF-terrein) die, uitgaande van de opgave, qua ruimtelijke kwaliteit een goede verhouding laten zien tussen wonen, werken en groen. Hoewel het KNSF terrein geen onderdeel uit maakt van de nationale of provinciale Ecologische Hoofdstructuur, zullen bij de uitvoering aanwezige natuurwaarden moeten worden gerespecteerd. Ook zullen de beoogde ruimtelijke ontwikkelingen moeten passen binnen de kwantatieve doelstellingen (2/3 deel groen), zoals die onder meer in de Nota Ruimte zijn neergelegd. Het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) participeert namens het Rijk binnen de gebiedsontwikkeling Bloemendalerpolder en volgt ook de ontwikkelingen inzake het KNSF-terrein. De VROM-Inspectie zal toezien op een zorgvuldige afwikkeling van de milieu- en veilîgheídsaspecten op het KNSF-terrein.
Ik heb er vertrouwen in dat het creëren van een kwalitatief hoogwaardig woon- en leefmilieu op zowel het bedrijfsterrein van de voormalige kruitfabriek als de Bloemendalerpolder mogelijk is. Het resultaat zal een karakteristiek Vechtlandschap zijn met een stedenbouwkundige invulling van allure, waarin de leefbaarheid voor mens, dier en plant centraal staat. Door het realiseren van recreatieve verbindingen, onder andere door de vervanging van de brug over de Vecht door een aquaduct, levert het hele gebied een toegevoegde waarde aan de recreatieve beleving in dit deel van de Randstad.”
Cruciaal voor het bouwontwerp is hierin het respecteren van de aanwezige natuurwaarden op het KNSF-terrein. Het ministerie voegt hier aan toe dat de ontwikkeling moet passen binnen de kwantatieve doelstelling van 2/3 groen.


Dat laatste zal wel een vergissing zijn, want in de Nota Ruimte wordt nu juist het KNSF-terrein uitgezonderd van deze kwantatieve doelstelling.
Echter, op de tweede brief van Jacob (die voor een integrale gebiedsaanpak pleit, onder regie van het rijk, om verrommeling te voorkomen) reageerde op 15 november jongstleden dr. Jacqueline Cramer zelf. Zij refereert aan de eerdere brief, en schrijft:

“Het GOB volgt namens het Rijk dit gebiedsontwikkelingsproces met gepaste aandacht. De gemeente Muiden is nu aan zet met in de gebiedsontwikkeling. Zij stelt momenteel een bestemmingsplan op waarin de kaders worden vastgelegd waarbinnen de ontwikkeling van het gebied moet gaan plaatsvinden. Recent heeft de VROM-inspectie (VI) namens de betrokken rijkspartners gereageerd op het voorontwerpbestemmingsplan KNSF-terrein. Hierbij is aangegeven dat het voorontwerpbestemmingsplan nog onvoldoende houvast biedt om de kwalitatief hoogwaardige inrichting van het terrein te waarborgen. Verder heeft het rijk het belang van het schoon en veilig bebouwen van het terrein onderstreept en is onder andere nog aandacht gevraagd voor de kwaliteiten van het landschap en cultuurhistorie”

Kennelijk gaat, namens het rijk, de Vrom Inspectie verder dan alleen “schoon” en “veilig” en wil ook de “natuurwaarden” uitvoerig respecteren. Mocht de eerste brief nog als een “slip of the pen” worden opgevat, de brief van de minister zelf suggereert dat haar interesse in natuurbehoud geenszins een vergissing is. De brief van de VROM-inspectie aan de gemeente is dus buitengewoon belangwekkend. Muideninfo heeft er de hand op weten te leggen. VROM vraagt rekening te houden met het Rijksbufferzonebeleid en de bestemmingen Groen en Natuur daarmee in overeenstemming te brengen, en meer rekening te houden cultuurhistorische waarden. Zo is de hoge bebouwing, zeker nabij de Westbatterij, onwenselijk. De volledige tekst van de onderhavige passages volgt:

“Rijksbufferzone
Om te voorkomen dat stadsgewesten aaneengroeien en om open ruimten tussen de stadsgewesten te handhaven c.q. te ontwikkelen, zijn rijksbufferzones aangewezen. Voorliggend bestemmingsplan raakt het rijksbufferzonebeleid. Het algemene beleid ten aanzien van de rijksbufferzones is geformuleerd in de Nota Ruimte. Dit omvat in hoofdlijnen het vrijwaren van verdere verstedelijking in de rijksbufferzones. Dit beleid is verder uitgewerkt in de redeneerlijn 'Vrijwaren van verdere verstedelijking". Hierin is de opgave opgenomen om rijksbufferzones te "transformeren tot grootschalige groene gebieden met diverse mogelijkheden voor ontspanning en dagrecreatie". Voorwaarde van deze ontwikkeling is dat de rijksbufferzones hun open karakter behouden. In de Nota Ruimte zijn voor het KNSF-terrein specifieke ontwikkelingsafspraken gemaakt. Om de noodzakelijke sanering van het terrein mogelijk te maken, staat de Nota Ruimte de bouw van een aantal nieuwe woningen toe onder de voorwaarde dat een duurzame, groene invulling van het gebied wordt verzekerd. De bouwplannen en aantallen woningen zijn in het streekplan, de uitwerking van het streekplan en de intentieovereenkomsten nader bepaald. Ondanks de nadere regeling voor het KNSF-terrein in de Nota Ruimte is op grond van dezelfde Nota Ruimte nog steeds het rijksbufferzonebeleid van toepassing. De grenzen van het Groene Hart zijn wel verlegd, maar de grenzen van de rijksbufferzone niet. De uitwerking Bloemendalerpolder/KNSF-terrein van het streekplan gaat daarentegen uit van het aanpassen van de begrenzing van de rijksbufferzone. Omdat in het verleden afspraken zijn gemaakt over de bouw van woningen en ook de Nota Ruimte dit duidelijk aangeeft, lijkt deze aanpassing op dit moment een logische stap. De precieze grens van de rijksbufferzone op het KNSF-terrein zal in een later stadium dus wellicht worden aangepast en worden vastgelegd in de AMvB Ruimte. In ieder geval tot deze aanpassing zullen de niet-bebouwde delen, zoals aangegeven in het nu voorliggende voorontwerp bestemmingsplan KNSF-terrein, aan het rijksbufferzonebeleid moeten blijven voldoen. Ik verzoek u rekening te houden met het rijksbufferzonebeleid en de bestemmingen Groen en Natuur daarmee in overeenstemming te brengen.

Cuituurhistorie
In het voorontwerp bestemmingsplan wordt de mogelijkheid geboden om een achttal appartementengebouwen te realiseren van 7 bouwlagen en twee kantoortorens van tien bouwlagen. Als argument voor deze hogere bebouwing wordt meegegeven dat hierdoor een deel van het plangebied als groengebied kan worden ingericht. Hoewel dit laatste vanuit landschappelijk als ook cultuurhistorisch oogpunt wenselijk is, kan de vraag worden gesteld wat het effect is van de hogere bebouwing voor een aantal waardevolle gebouwen in de directe omgeving, evenals voor de historische kern van Muiden, tevens aangewezen als beschermd stadsgezicht. Zo is conform de concept-structuurkaart van Gideon Advies, zoals weergegeven in de Toelichting, een concentratie van appartementengebouwen voorzien vlak bij het rijksmonument de Westbatterij', ten noordoosten van het plangebied. Gezien de toegelaten bouwhoogte van deze appartementengebouwen, zal naar verwachting een sterk concurrerende werking uitgaan van deze gebouwen met de Westbatterij. Een te nabije ligging acht ik om die reden onwenselijk. Aangezien het voorontwerp bestemmingsplan vanwege de uitwerkingsbevoegdheid formeel nog geen exacte locatieaanduiding bevat, wil ik u hierbij verzoeken bij de locatieafweging van de hogere bebouwing in het gebied, de visuele relaties met de historische bebouwing in de omgeving te betrekken. Het gaat hier in het bijzonder om de Westbatterij, maar ook om het Muiderslot, de kern van Muiden en de nog aanwezige historische bebouwing op het terrein zelf. Tevens verzoek ik u hierbij nader af te wegen of de voorgestelde bouwhoogte van 7 tot 10 bouwlagen daadwerkelijk noodzakelijk is om de gewenste ruimtelijke kwaliteit in het gebied te bereiken. Ook ten aanzien van de openbare ruimte-inrichting en parkeren dient respectabel om te worden gegaan met de omgeving van de historische bebouwing, in dit geval de Westbatterrij. Hoewel het monument buiten het plangebied is gelegen, zijn er spin off-effecten vanuit het plangebied te verwachten. De gestelde CROW-normen voor parkeren zouden niet leidend moeten zijn indien dit tot gevolg heeft dat de - nu nog - groene ligging van de Westbatterij wordt aangetast door verharding en de aanblik van geparkeerde auto's. Voor het overige adviseer ik zo veel mogelijk de bestaande structuren (lanen, waterlopen, resterende historische bebouwing) in stand te houden. Deze structuren en objecten vormen - hoewel niet rijksbeschermd - een kwalitatieve basis voor vernieuwing met een tastbare herinnering aan de oorspronkelijke functie van de Kruitfabriek, conform de 'Belvederegedachte'. Het voorontwerp bestemmingsplan biedt hiertoe aanleiding, maar is over dit onderwerp tegelijkertijd nog te weinig voorwaardenstellend.”


Het betreft hier een zienswijze, zoals alle anderen, liet wethouder Winnubst in de commissievergadering van 7 januari weten, en bovendien is deze buiten de gestelde termijn binnengekomen. Daarom was hij niet gebundeld met de andere zienswijzen, die wél tijdig binnenkwamen.



terug naar alles over het knsf-terrein

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: