terug naar alles over het knsf-terrein

Het Voorkeursalternatief voor de MER

De Commissievergadering van 15 september 2005

met:
Het ontwerpatelier heeft haar werk afgesloten met een structuurvisie voor de Bloemendalerpolder/KNSF-terrein. Het ligt in de bedoeling van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland dat deze structuurvisie het 'Voorkeursalternatief' voor de Milieu Effect Rapportage (MER) wordt. Daarover consulteert GS de raden van Weesp en Muiden. Het College van Muiden stelt de Raad voor om in te stemmen met deze visie. De commissievergadering van 15 september 2005 behandelde dit voorstel.(pdf-44kb)

De insprekers

Zoals gebruikelijk kwamen eerst de insprekers aan bod. Er waren er zeven, maar bij nader inzien vijf, omdat drie insprekers allen namens de Vechtplassen Commissie spraken. Deze organisatie drong – hoe kan het ook anders - aan op meer water in de wei, en maakte zich zorgen over de waterkwaliteit in het voorliggende plan. Hun inspraak reactie leest u hier (pdf - 21kb). Zij dienden een alternatief plan in, dat er zo uitziet:


Meer leest u op hun website.

Ook namens de boeren werd er ingesproken. Men vroeg zich af waarom in de visie alle agrarische activiteit verdwenen was uit de polder.

De gerenommeerde makelaar Erik-Pieter Vlaanderen sprak op persoonlijke titel. Hij vond het resultaat een goed plan – als je tenminste de uitgangspunten onderschrijft. Maar dat deed hij niet. Hij wilde de hoogte van de woningen beperken tot 'Muider maat' – dat is 2 lagen en een kap – en de dichtheid tot hoogstens 25 woningen per hectare. (Daarmee kom je – met behoud van een groene omgeving – op veel minder dan 1350 woningen uit. In het plan van het ontwerp atelier komen 4 of 5 woonlagen voor, en komt een dichtheid van 60 woningen per hectare voor – red Muideninfo). Erik-Pieter wees er op dat bij de bouw van IJburg destijd werd afgesproken dat de hele – en niet tweederde – van de Bloemendalerpolder groen zou blijven.

De Milieufederatie Noord Holland deed ook hun zegje. Zij waren overduidelijk niet blij met de plannen. De inspraakreactie van Pim de Nobel, die namens hen het woord voerde, is ook vervat in hun brief aan de gemeenteraden en PS. U leest deze hier (pdf-10kb)

Oneerlijke vergelijking

Tenslotte voerde Jan Bovenlander het woord (uw redacteur). Ik wees er op dat de vergelijking in de MER wel heel oneerlijk wordt als het voorkeursalternatief wél met een verlegde en verzonken A1 wordt beoordeeld, en de andere alternatieven niet. Ik pleitte dan ook voor het eerlijkheidshalve opnemen van een ander alternatief met óók een verlegde en verzonden A1. Het alternatief van de PvdA biedt daartoe een mogelijkheid.

Ook vroeg ik mij af of de rijksoverheid bereid zal zijn miljarden te investeren in de leefbaarheid van 1350 huizen die alleen in de fantasie van plannenmakers bestaan, en waarvoor een waardevol natuurgebied opgeofferd zou moeten worden.

Ik richtte mij tot het college met de vraag of ze bereid waren aan de plannen mee te werken mocht de rijksoverheid besluiten om alleen de verkeerstechnisch noodzakelijke aanpassingen aan de A1 te doen.

Tenslotte wees ik erop dat de raad een Klankbordgroep heeft doen samen stellen, met het doel te adviseren over de invulling van het plangebied. De burgerleden uit de Klankbordgroep hebben onderzocht wat de bevolking wenst. De invulling van de PvdA komt – eufemistisch geformuleerd – meer overeen met de wens van een overgrote meerderheid van de kiezers dan het alternatief van het ontwerpatelier. Ik vroeg de raad als lid van de Klankbordgroep dit ernstig te overwegen.
(de volledige tekst van de inspraak ziet u hier (pdf- 8 kb))

Eric Mackay werkt niet mee aan KNSF-plannen zonder verlegde en verdiepte A1.

De wethouder waardeerde de inbreng van alle insprekers en meende dat daar zeker waardevolle punten uit over te nemen waren: immers er was sprake van een 'structuurvisie' en geen 'uitgewerkt plan'. 'Meer water in de wei kan', zo stelde hij de Vechtplassen Commissie gerust.
Het Eco-aqua-duct, zoals in het plan omschreven, vond de wethouder een 'absolute voorwaarde'. Hij was dan ook niet van plan mee te werken aan de plannen van KNSF als daar geen harde garanties voor zijn. Het VIB merkte snedig op dat deze harde garanties dan wel moeten bestaan uit het gerealiseerd zijn van dat eco-aqua-duct, want de overheid belooft wel vaker wat. 'Zet de rijdende trein dan maar stil totdat die aangepaste A1 er ligt' zei Diederik de Bruin. De PvdA wilde dat het college een brief zou schrijven aan de Provincie waarin zij deze 'absolute voorwaarde' stelt.
Mocht de rijksoverheid zich beperken tot alleen de verkeerstechnisch noodzakelijke aanpassingen van de A1, dan wil de wethouder niet verder gaan dan de bebouwing in de Noordoostelijke hoek van het KNSF-terrein, in casu zo'n 200 á 300 woningen. Hij merkte op dat er een lobby in Den Haag aan de gang was waar hij 'een veel beter gevoel over had dan zo'n twee jaar geleden'.

CDA wil óók eerlijke MER (maar niet met PvdA-voorstel)

Te waarderen viel dat het CDA bij monde van Dirk-Jan Methorst een voorstander bleek van een eerlijke MER-procedure, en min of meer achter het voorstel(pdf-8kb) ging staan. (gerectificeerd: eerst begrepen wij dat het CDA het PvdA voorstel wilde meenemen in de MER). Naast de visie van het Ontwerpatelier wilde hij ook de andere alternatieven met en zonder verlegde en verdiepte A1 in de MER-procedure betrekken. Voor Provinciale Staten zou dat wel eens een reden kunnen zijn ook gedeputeerde Hooijmaijers in deze zin te adviseren, immers is al eerder gebleken dat ook de CDA-fractie in PS een verstandige keuze wil maken, en zich niet zonder meer buiten spel wenst te laten zetten. Of het doordachte en milieuvriendelijke PvdA/Vechtplassen mee te laten lopen.

Opmerkingen VIB

Het VIB had de moeite genomen haar kritiek op het voorstel van het ontwerpatelier in een handzaam kaartje op A4 formaat onder te brengen. U leest dat hier(pdf-300kb)

'Open Begroting' wéér onder vuur

Gregor Heemskerk (PvdA) had de (vertrouwelijke) begroting van de Bloemendalerpolder (opgesteld door Twijnstra-Gudde, en op 13 september jongstleden aan de raads- en commissieleden gepresenteerd) naast die van KNSF gelegd, en vroeg op de wethouder dat ook gedaan had. Dat had hij niet zei hij. Gregor vertelde dan maar aan de wethouder dat als hij dat wél gedaan zou hebben, hij opgemerkt zou hebben dat het aanleggen van 'groen' (natuur) in de Bloemendalerpolder vijf maal goedkoper was in de Twijnsta-Gudde begroting dan in die van KNSF, en het aanleggen van 'blauw' (water) de helft kostte. Hij zou nog wel meer en preciesere voorbeelden kunnen geven, maar kon dat niet omdat de presentatie van de Bloemendalerpolder-begroting vertrouwelijk was.

In een reactie zei Eric Mackay dat de 'Open Begroting' een afgesloten hoofdstuk was waar drie contra-expertises op uitgevoerd waren.
Wat de wethouder hierbij vergat te vermelden was dat al deze drie contra-expertises een vernietigend oordeel hadden over de 'Open Begroting'. Mackay bedoelt kennelijk de contra-expertises van Oranjewoud, de uitwerking daarvan door Muideninfo, en de begroting van de PvdA. Hij bedoelt kennelijk niet die van Capgemini, want die had 'waarheidsvinding niet als taak' (pdf-9kb).
De wethouder heeft kennis genomen van het uitwerken van de Open Begroting met de door onder anderen Oranjewoud geleverde correcte eenheidsprijzen en hoeveelheden, en verenigde zich met de conclusie dat voor ontmanteling 6 tot 15 miljoen euro (afhankelijk van de aanpak) voldoende was, in plaats van de 76,5 miljoen die KNSF daarvoor rekent.
Het zou Eric Mackay sieren wanneer hij nu eens in het openbaar zou toegeven dat ook volgens hem de 'Open Begroting' niet deugt. Volgens zijn eigen 'voortschrijdend inzicht' kon hij echter niet anders, of kon hij maar beter, onder druk van VROM, de Provincie en KNSF, meegaan met de 'verregaande afspraken die de heren van VROM, Provincie, Gemeentes en KNSF met elkaar gemaakt hadden om de plannen zoals door KNSF gemaakt er door te drukken'

Tenslotte: tien uitgangspunten

Belangrijker dan het instemmen met de visie van het ontwerpatelier was volgens het College het instemmen met de volgende tien uitgangspunten:

1. De aanleg van een aqua-eco-duct voor de kruising van de Al en de Vecht bij Muiden en het deels zuidelijker en verdiept leggen van de Al.
2. Het aanleggen van een robuuste ecologische verbindingszone tussen het Noord-Hollandse Waterland en het Naardermeer. Dit heeft tot consequentie dat een brede landschappelijke zone langs de Al ingezet wordt voor natuurontwikkeling en het gebied rond de Baai van Ballast vrij wordt gehouden van stedelijke ontwikkeling. Hiermee wordt gelijk de belofte waargemaakt om een bijdrage te leveren aan de natuurcompensatie voor IJburg.
3. Een groene as vanuit de polder nabij station Weesp tot de Westbatterij bij Muiden.
4. Het vrijhouden van de Vechtoever van bebouwing en deze zone onderdeel maken van de groene invulling van de Bloemendalerpolder.
5. Het maken van één centraal gelegen snelwegaansluiting op de Al, in plaats van de twee bestaande aansluitingen, waardoor zowel Muiden als Weesp direct op de snelweg zijn ontsloten en er geen extra belasting komt op de bestaande infrastructuur.
6. Het aanleggen van een nieuwe hoofdontsluiting van de Bloemendalerpolder nabij de Papenlaan of ten westen daarvan waardoor het bedrijventerrein van Weesp een directe aansluiting krijgt op de snelweg, waarmee de Korte Muiderweg voor lokaal bestemmingsverkeer kan worden ingericht.
7. Het aanleggen van een nieuw hoofdwatersysteem waardoor er minder peilvakken nodig zijn en een hoger grondwaterpeil ontstaat. De nieuwe waterstructuur maakt onderdeel uit van of draagt bij aan de robuuste ecologische verbindingszone en kan tegelijkertijd recreatief worden benut.
8. De aanleg van een groen raamwerk gebaseerd op oude herkenbare verkavelingspatronen en de cultuurhistorie van het gebied, waardoor een gevarieerd landschap ontstaat met afwisselend water, bos, robuuste natuur, rietland en park. Het nieuwe landschap wordt opengesteld voor recreatief medegebruik.
9. Het nieuw te ontwikkelen gebied is qua voorzieningen georiënteerd op de bestaande kernen van Muiden en Weesp; hiertoe zijn goede fysieke verbindingen aanwezig tussen de bestaande kernen van Muiden en Weesp en het plangebied waardoor de relaties tussen de beide steden en met de polder worden verbeterd.
10. De duurzaamheid van het gebied te garanderen door passend eigendom en beheer van de groen-blauwe ruimten.


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: