terug naar alles over het knsf-terrein

Alles over het KNSF-terrein


Commotie, grenzend aan volkswoede, over het voorstel van B en W.
Op deze pagina treft u alle informatie aan om hierover te kunnen oordelen.

ARTIKELEN EERSTE KWARTAAL 2005

29-mar-2005

Motie Van Velzen / Van der Ham nipt verworpen - LPF stemde toch tegen

"Beste Jan, - Na bestudering van e.e.a. kan ik je mededelen, dat wij als LPF-fractie de motie Van Velzen/Van der Ham zullen steunen. - Met vriendelijke groet, - Gerard van As" liet de LPF weten toen wij informeerden na hun opvatting over de Motie Van Velzen / Van der Ham. Het liep anders. LPF stemde tegen, dus waren er geen 77 voorstemmers - een meerderheid - maar 69 voorstemmers - een minderheid. PvdA (42), SP(8), GroenLinks(8), D66(6), CU(3) en SGP(2) stemden vóór de motie. De rol van het CDA lijkt ingegeven door politieke en niet inhoudelijke motieven:

Tweede Kamer CDA-Woordvoerder Bas Jan van Bochove (filmpje!) maakte in juni 2004 (de bevolking van) Muiden gelukkig door aan te kondigen het KNSF-terrein in het Groene Hart te willen houden. In september vertelde minister Dekker hem dat bebouwing onontkoombaar was omdat het terrein zwaar vervuild was en de sanering betaald moest worden met grootschalige woningbouw. Dat bleek niet waar: "dus de minister liegt dus" concludeerde Bas Jan van Bochove. In januari werd de 'iedereen tevreden motie' Van Velzen / Van der Ham ingediend die door de minister ontraden werd. Nu had ze een andere riedel : het terrein zou vol granaten liggen, en aan het opruimen daarvan zou de opbrengst van die woningbouw besteed worden. Het Algemeen Dagbad dook erop, en Van Bochove wilde van Dekker weten of de afspraken tussen de grondeigenaar en VROM op juiste gronden zijn gemaakt. Anders moeten ze worden opgezegd. Hij sloot zich aan bij de vragen die de PvdA over dit onderwerp stelde. Het antwoord namens de minister bleek alleszins onbevredigend : van de 76,5 M€ voor ontmanteling trekt KNSF slechts 2,4 M€ uit voor het opsporen en onschadelijk maken van die projectielen. Als ze er überhaupt zijn, waar Jan Kersten ernstig aan twijfelt. Dus zou je zeggen dat van Bochove zich ten tweede maal belazerd voelt en de motie steunt. Niet dus.

Als antwoord op ons verzoek om nadere informatie laat LPF-fractievoorzitter Gerard van As om weten dat de overgrote meerderheid van zijn fractie tijdens ons fractieberaad van gisteren niet heeft kunnen instemmen met de motie van Velzen/van der Ham, zodat zij alsnog besloten hebben om tegen deze motie te stemmen.

Provincie Noord-Holland reageert instemmend

De Tweede Kamer heeft de motie Van Velzen\Van der Ham verworpen. Gedeputeerde Ton Hooijmaijers reageert in een eerste reactie instemmend.

" Met het besluit van de Tweede kamer kunnen alle partijen nu aan de slag om samen te werken aan een integraal plan voor de realisatie van 4500 woningen in een groene omgeving en de sanering van het vervuilde terrein van de voormalige kruitfabriek in Muiden. Alle partijen hebben daarbij belang bij een groene inpassing van de woningbouw. Anders worden de woningen immers niet verkocht of verhuurd. De stuurgroep is ervoor verantwoordelijk dat in het toekomstige woningbouwplan landschappelijke, ecologische en cultuurhistorische waarden worden gerespecteerd. Met dit verstandige Kamerbesluit worden de wachtlijsten voor woningen voor ons en onze kinderen weer een stukje kleiner." , aldus gedeputeerde Ton Hooijmaijers.

Inderdaad, voor "ons en onze kinderen" wordt die wachtlijst kleiner. Gewone mensen kunnen echter geen huis van meer dan één miljoen gulden betalen, zo reageerde een Muidenaar die weet wat die huizen moeten gaan kosten.


28-mar-2005

Ook antwoorden Van Geel onder de maat

Muideninfo heeft voor u het antwoord van staatssecretaris Van Geel op het verzoek om nadere informatie van de Tweede Kamer van het internet geplukt. U leest dat hier - met een samenvatting van de getallen van fase 1 van de 'Open Begroting'. Duidelijk is dat ook dit antwoord zwaar onder de maat is: het klopt van geen kanten! De brief, noch de getallen van de staatssecretaris geven aanleiding het rapport 'de echte kosten van bedrijfsbeëindiging' op significante punten te herzien.

In dit rapport wordt aangetoond dat 15 M€ voldoende is bij bebouwing van het KNSF-terrein en dat bij een natuurbestemming, waarbij alleen het hoogstnoodzakelijke wordt gedaan, 6 M€ voor fase 1 voldoende zou zijn. Het behoeft geen betoog dat onder deze omstandigheden reeds met een bescheiden bouwvolume de overheid voldoet aan het uitgangspunt van de intentieverklaring om tot kostendekkende bedrijfsbeëindiging te komen.
Een uitvoerig commentaar op het antwoord vindt u hier. (pdf-23 kb). Dit commentaar werd verzonden aan de Tweede Kamer

Dinsdag 29 maart 2005 komt de motie Van Velzen / Van der Ham in stemming.

Kamer wenst nadere informatie over 'Open Begroting' alvorens over motie KNSF-terrein te stemmen

SP, PvdA en CDA nemen geen genoegen met de antwoorden van minister Dekker(pdf-53 kb) met betrekking tot de 'Open Begroting' die immers de basis vormt voor een woningbouwprogramma, waarvoor het KNSF-terrein uit het Groene Hart gehaald zou moeten worden. De Motie wil nu juist tweederde van het KNSF vrijwaren van verstedelijking. Co Verdaas(PvdA) liet de minister weten dat "aangezien de Kamer in het kader van de Nota Ruimte wel gevraagd wordt zich op korte termijn uit te spreken over het te realiseren bouwprogramma op het KNSF-terrein, het correct lijktdat de Kamer dan ook over die informatie kan beschikken waarop de minister van VROM zich baseert. Zeker nu via de media verschillende verhalen opduiken over elkaar tegensprekende rapporten, zogeheten side-letters, etc.
Zonder op voorhand in welke speculatie dan ook mee te willen gaan wil Verdaas de commissie VROM dan ook verzoeken de minister van VROM te vragen het gevraagde kostenoverzicht zoals omschreven in vraag 9 in de kamervragen van 14 maart jl. van de leden Verdaas en Van Velzen alsnog aan de Kamer te doen toekomen." Krista van Velzen (SP) noemde de antwoorden van de minister 'zwaar onder de maat'.
Woensdag 23 maart sloot Van Bochove van het CDA zich bij dit verzoek aan. Naar verwachting en als de minister tijdig met de antwoorden komt, komt de motie dinsdag 29 maart in stemming.
Lees ook uit de Gooi-en Eemlander: Stemming in Kamer over KNSF uitgesteld
22-mar-2005

Corrie en Miranda struinen over KNSF terrein

en verzamelen bewijzen vernieling bomen....
Corrie Ridder en Miranda Wesdorp wisten op 16 maart vrij makkelijk op het voor een budget van 6,5 miljoen euro (volgens Capgemini) zwaar bewaakte en zorgvuldig beheerde KNSF-terrein door te dringen. Daar stelden ze (volgens KNSF) hun leven in de waagschaal door onbegeleid over het terrein te zwerven en zelfs de mogelijk met ontplofbaar materiaal geimpregneerde (volgens Dick Schulp) en dus explosieve gebouwen binnen te dringen. Alle gekheid op een stokje: de dames toonden naar hun zeggen aan dat KNSF al aardig bezig is het bos te vernielen. Ze genoten tijdens hun twee uur lange omzwervingen vooral van de schoonheid van wat er nu nog van de natuur over is. Oordeel zelf... (real-video, 2.3 Mb)
Lees ook de artikelen in de Gooi- en EemlanderMuidense vrouwen filmen KNSF-terrein en Verscherpte bewaking op terrein KNSF


22-mar-2005

KNSF weer in commissie

Op donderdag 17 maart kwam het KNSF dossier weer uitgebreid aan de orde. Inspreker Jacob Veenhuyzen vermoedde dat er meer afspraken moeten zijn dan de twee intentieverklaringen - de zogeheten side-letters. Wethouder Mackay beweerde hierover volledig open te zijn geweest. De toespraak van Jacob vindt u hier (pdf - 29 kb)
De wethouder vertelde verder dat architect Rijnboutt in opdracht van de gemeente ontwerp-atelier leidt. PvdA en D66 toonde zich verbaasd over dit eigengereide besluit. Inspreker Fred Winnubst viel van zijn stoel door de keuze van Rijnboutt die eerder voor KNSF werkte. PvdA was daar ook nogal sceptisch over. Mackay beweerde dat de heer Rijnboutt door hem aangewezen is wegens zijn visie en breed netwerk.
Jan Hylkema (PvdA) verbaasde zich over het uitstapje van twee Muider dames op het terrein - ondanks een zeer fors beveiligingsbudget. Mackay wist van niets, en zou bij KNSF informeren.


21-mar-2005

Minister antwoordt

En weer bezijden de waarheid.....
Muideninfo beschikt over de antwoorden van minister Dekker, en we vinden deze onbevredigend. Ons commentaar op haar antwoorden treft u cursief aan in het dit document(pdf-53 kb). U vindt hierin een uitvoerige onderbouwing van onze kritiek. Daarnaast is er een samenvatting, conclusie en aanbevelingen uit het milieurapport van Edelman mbt. tot de saneringsnoodzaak van het terrein, én een typerende pagina uit de contra-expertise van Capgemini. De volledige WOB-versie van de contraexpertise van Oranjewoud en de contraexpertise van Capgemini treft u nog steeds aan op deze website onder 'alles over het KNSF-terrein'. Overigens vernemen we uit betrouwbare bron dat ook de Tweede Kamer geen genoegen neemt met het antwoord van de minister.
13-mar-2005

Artikel AD leidt tot kamervragen over 'Open Begroting'

'Politici lazen stukken niet of werden geïntimideerd': Een projectontwikkelaar werpt zich op als weldoener: als hij 1700 woningen mag bouwen, verlost hij Muiden van een gevaarlijke kruitfabriek op een vervuild terrein. Alleen: de eigenaar van de kruitfabriek was toch al van plan de tent te sluiten en het terrein is niet vervuild. Hoe Rijk, provincie en gemeente in de fuik liepen en een vastgoedondernemer een miljoenenwinst gaat opstrijken. Lees het artikel in het Algemeen Dagblad van 12 maart 2005. Nog dezelfde dag leidde dit artikel tot vragen in de Tweede Kamer over de 'Open Begroting': kan Minister Dekker deze niet beantwoorden voor de stemming over de motie Van Velzen (SP) / Van der Ham (D66) op dinsdag 15 maart dan moet de stemming hierover worden uitgesteld, zo vinden de indieners Co Verdaas (PvdA) en Krista van Velzen (SP). Lees hier de vragen.
14-mar-2005

Minister informeerde Kamer onjuist over bouw Muiden

CDA-Kamerlid Van Bochove wil van Dekker weten of de afspraken tussen de grondeigenaar en VROM op juiste gronden zijn gemaakt. Anders moeten ze worden opgezegd. Lees hier het artikel in het AD van 14-maart-2005.


4-mar-2005

Proviciale Staten voelen wel voor motie Van Velzen / Van der Ham.

Op 4 maart 2005 vergaderde de commissie Ruimtelijke Ordening van Provinciale Staten. De kwestie KNSF-terrein stond op de agenda. De PvdA vond dat de 'iedereen tevreden' oplossing die in de Tweede Kamer vervat wordt in de motie Van Velzen / Van der Ham betere kansen aan de Provincie biedt om vlot het gewenste woningaantal te realiseren dan dat het eindeloze gesteggel over het KNSF terrein. Dan komen daar hoogstens zo'n 700 woningen. Lees verder..


25-feb-2005

Motie Van Bochove teruggetrokken, maar versterkt ingediend door SP-D66

Op maandag 21 februari beraadslaagde de Vaste Tweede Kamer Commissie VROM met de ministers Dekker (VROM), Veerman (LNV) en Peijs (VenW). In dit debat nam Bas Jan van Bochove(CDA) zijn motie over het deels openhouden van de Bloemendalerpolder terug, maar Krista van Velzen(SP) en Boris van der Ham (D66) dienden de motie versterkt weer in: "Minimaal tweederde deel van de polder alsook het KNSF-terrein blijft gevrijwaard van verstedelijking en blijft onderdeel van het Groene Hart" . Let wel: ook het KNSF-terrein blijft hiermee grotendeels groen. Lees hier het verslag van de beraadslagingen. De minister ontraadde de motie "omdat voor het kabinet volledige sanering het uitgangspunt vormt gezien de aanwezigheid van zowel asbest als onontplofte munitie." Ook blijkt er niet één, maar wel drie geheime begrotingen te bestaan. We hebben de minister hierover gemaild.


Advertentie:
WIJ GAAN DOOR MET DE STRIJD

Donderdag 17 februari 2005 was een Zwarte Dag in de geschiedenis van Muiden. Maar we geven de moed niet op. Er zijn voldoende lichtpuntjes om, in een juridische strijd, het besluit ongedaan te maken. Maar daar is geld voor nodig. Wat telt is dat Muiden zich achter deze actie stelt, dus elke Euro is welkom. Als er niet genoeg geld binnenkomt om deze strijd aan te gaan, krijgt u uw bijdrage gewoon weer terug. Maak uw gift over voor het behoud van kleinschalig Muiden op 54.15.85.770 tnv. St. Behoud Vesting Muiden, ovv. "Nee-meermin"

MUIDEN MOET MUIDEN BLIJVEN

bericht van de klankbordgroep
De gemeenteraad van Muiden heeft unaniem besloten dat de klankbordgroep nadrukkelijk betrokken moet worden bij de bouwplannen op het KNSF terrein.
De klankbordgroep concludeert in meerderheid:
- De wens van het overgrote deel van de bevolking, namelijk kleinschaligheid, wordt volledig genegeerd.
- Het bouwplan wordt meer dan twee keer zo groot als dat nodig is om de kosten te dekken, daardoor gaat meer dan de helft van het bos onnodig verloren.
- Er komt geen enkele woning die betaalbaar is voor de lagere tot de modale inkomens.
- Voor de jachthaven en de Westbatterij moeten eerst plannen overlegd worden, alvorens er besloten kan worden of de KNSF dit (mede) kan ontwikkelen.
De klankbordgroep adviseert de raad de plannen in deze vorm niet te accepteren en eerst verder in overleg te gaan teneinde tot een voor Muiden beter resultaat te komen.

19-feb-2005

'Muiden Hangt'

Verslag van Raadsvergaderingen en Commissievergadering over het besluit het hele KNSF-terrein voor kantoor en woningbouw te bestemmen: Lees verder..


7-feb-2005

Hooijmaijers positief over doorbraak project KNSF\Bloemdalerpolder

Persbericht Provincie Noord Holland

Lees verder
7-feb-2005

Oproepen tot actie - DJ Methorst onthult plannen

Na het onderstaande bericht, dat door nog al wat Muiders als onheilstijding werd beschouwd, achtte men actie geboden. U lees de actie-oproepen hier.

Dick Methorst reageerde op onze uitleg van het onderhandelings resultaat en mailde Muideninfo "Aangezien u een platform functie biedt voor meningen verzoek ik u dit bericht te plaatsen" - Tuurlijk, Dick, we zijn er zelfs blij mee!
Voor de uitleg, die Dick vergat er bij te geven zorgde Jan Hylkema - lees verder
4-feb-2005

Muiden ruim twee maal zo groot

1350 woningen en 10 hectare kantoor

Muiden telt zo'n 1500 woningen en dat worden er 2850. Tel daar de kantoren bij, en je komt op 3850, wanneer de kantoren vergeleken worden met appartementen van 100m2.

Op vrijdag 4 februari 2005 presenteerde het College van de gemeente Muiden trots het onderhandelings resultaat dat bereikt is met KNSF : Lees ons uitgebreide artikel.


31-jan-2005 - verslag raadscommissievergadering 27 januari 2005.

'Opdrachtfraude' door Capgemini?

Capgemini past spelregels aan terwijl het spel gespeeld wordt

'Opdrachtfraude' wat is dat? Wel, dit zelfverzonnen woord betekent dat als de uitvoering van de afgesproken opdracht niet tot het gewenste resultaat leidt, de opdracht achteraf aangepast wordt om wél het gewenste resultaat te verkrijgen. Zo was de opdracht aan Capgemini :"Het onderzoek dient duidelijkheid te verschaffen of de Open Begroting (kosten en opbrengsten) destijds correct is opgesteld". Dat de geheime 'Open Begroting' niet correct is opgesteld weten we nu allemaal, en kon ook Capgemini niet ontgaan. Dus zouden de resultaten van het onderzoek KNSF onwelgevallig zijn.

Over de wijziging in de opdrachtformulering schrijft de 'Gooi- en Eemlander' dat deze door KNSF was doorgegeven. Toen de Wethouder op de commissievergadering om een toelichting hierover werd gevraagd was zijn antwoord "Ik ga hier niets over zeggen, het is iets wat uitsluitend tussen KNSF en Capgemini speelt." Duidelijker kan het eigenlijk nauwelijks: de conclusie dat Capgemini KNSF ter wille heeft willen zijn met de wijziging in de opdracht lijkt onontkoombaar. De gewijzigde opdracht luidt: "Het onderzoek dient duidelijkheid te verschaffen of de Open Begroting (kosten en opbrengsten) destijds op basis van redelijke aannames en veronderstellingen en correcte en consistent uitgevoerde berekeningen is opgesteld". Inderdaad een verruiming van de opdracht, want een redelijke aanname en veronderstelling hoeft niet correct te zijn. Het was bijvoorbeeld redelijk om te veronderstellen dat een fabrieksterrein vervuild is, maar het wás het niet. ('Reasonable assumptions are the mother of all fuck-ups')

Daarmee is ook de uitspraak van KNSF dat zij niet bang zijn voor de conclusies verklaard. Als u zich afvraagt waarom ze dan in godsnaam behandeling van het rapport willen tegenhouden, zijn hier een paar mogelijkheden:
- de wijziging van de opdracht staat in het rapport. KNSF wilde die niet verklappen.
- het rapport zal de 'opdrachtfraude' mogelijk plausibel maken. KNSF is daar niet van gediend.
- frustatie van het proces is de een gekende en door KNSF toegepaste onderhandelingstaktiek.

Uiteraard heeft Muideninfo weer kontakt met Capgemini opgenomen. Hun persvoorlichter wilde absolut niet reageren en smeet met de verwarrende medeling 'bedankt voor uw tijd' de hoorn op de haak....
Lees hier de mededeling van de wethouder

8 februari opening van zaken

Op 8 februari zal de wethouder opening van zaken geven. Uit de mededeling van Eric Mackay:
"Momenteel zijn wij zeer frequent en intensief in overleg met KNSF. Wij hebben ons zelf als deadline gesteld, dat er eind volgende week duidelijkheid moet zijn en dat wij de gemeenteraad en de raadscommissies daarover dan schriftelijk kunnen informeren.
Met nog enig voorbehoud zouden wij u dan ook willen voorstellen om dinsdag 8 februari te reserveren voor een extra vergadering van de commissie C en vervolgens besluitvorming te laten plaatsvinden in de raadsvergadering van 10 februari."

Kappen kruitbos onnodig

De aanvraag voor de kapvergunning om 'naar granaten te kunnen zoeken' werd door Eric Mackay aan de EOD voorgelegd. Hun antwoord (per fax) luidde dat om naar granaten te zoeken het bos niet gekapt hoeft te worden. Ze hebben een ruime ervaring in het opsporen van granaten in een bos. Er moet wél tussen de bomen kunnen worden gelopen, dus enig snoeiwerk zal wel noodzakelijk zijn. Het kappen van het bos maakt nu deel uit van de onderhandelingen, zei de wethouder.

lees ook het artikel in de Gooi- en Eemlander: Muiden eist snelle beslissing KNSF


26-jan-2005

Stommiteit of opzet?

Capgemini brengt opdrachtgever in problemen
Wij vermoedden het reeds, maar het wordt nu in een atikel in de Gooi- en Eemlander bevestigd: "Er is inderdaad iets fout gelopen, beaamt Mackay. In de hectiek vlak voor de deadline waarop de opdracht binnen moest zijn bij het onderzoeksbureau, is een wijziging die KNSF had doorgegeven niet opgemerkt. ,,Wij dachten 'dat is het zoveelste riedeltje van KNSF', maar later bleek er ergens een zinnetje over het hoofd gezien te zijn.'' De wijziging is gedaan door Cap Gemini, aldus de wethouder, die geen inhoudelijke mededeling wil doen over de betekenis van het zinnetje."
KNSF zegt uiteraard part noch deel te hebben aan de wijziging, en dus moet het initiatief om dit debacle te veroorzaken geheel bij Capgemini gelegen hebben. Dat kan opzet of louter stommiteit zijn. In het eerste geval kan een 'opzetje' tussen KNSF-Vastgoed vermoed worden, ook al omdat dat de Gooi- en Eemlander spreekt van "een wijziging die KNSF had doorgegeven". Een mogelijk argument voor deze veronderstelling zou zijn dat KNSF-Vastgoed publicatie van het rapport wanneer een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur wordt gedaan, niet kan voorkomen. Dus dan maar zo.
In het tweede geval hebben de knappe koppen van het gerenommeerde bureau Capgemini wél wat uit te leggen. Er is reeds contact opgenomen met Capgemini om een verklaring te verkrijgen.
Lees het artikel in de Gooi- en Eenlander: Muiden wil minder huizen KNSF-grond


25-jan-2005

VIB en Riet herhalen verzoek aan KNSF.

Anna Waanders zond vandaag de volgende e-mail aan Ferry Holzhaus, directeur van KNSf vastgoed II:
Geachte heer Holzhaus,
Wij (fractie VIB en Ruijzendaal) herhalen ons verzoek aan u om duidelijkheid te geven over uw brief van 22 december jl. Onze vraag was en blijft simpel en gaat niet over de inhoud van het Cap Gemini rapport, maar louter over vermeende verandering van de opdrachtformulering.
De vraag luidt nog steeds: Graag vernemen wij van u de tekst van de overeengekomen opdrachtformulering en hoe deze, zonder dat KNSF daarin toestemde, geworden is.
Graag uw antwoord voor de commissievergadering van a.s. donderdag (27 januari).
Met vriendelijke VIB-groet,
Anna Waanders
Het eerdere verzoek van Muideninfo en van de fracties van CDA, PvdA, Ruijzendaal en VIB vindt u hier.


21-jan-2005

Burgemeester piepelt raad en wethouder.

Zoals gebruikelijk kwamen ook weer op de raadsvergadering van 20 januari 2005 de ontwikkelingen KNSF-Terrein/Bloemendalerpolder aan de orde. Wethouder Mackay meldde dat:


Anna Waanders wilde weten of het advocatenbureau dat jarenlang het vorige college bijstond om het nu ontstane debacle te veroorzaken, nog wel voor dit beleid de juiste keus is. Een jaar geleden beweerde dit bureau dat de raad helemaal nergens aan gebonden zou zijn. De wethouder zei zijn bedenkingen bij dit bureau te hebben gehad, maar heeft zich laten overtuigen dat dit bureau tóch de juiste keuze zou zijn.
Toen Jan Hylkema aandrong om tóch, tegen het advies in, het rapport openbaar te maken gebeurde er iets merkwaardigs (nou ja, we zijn het wel van hem gewend) : de burgemeester greep in en schermde met artikel 10 uit de Wet Openbaarheid Bestuur. Met deze actie piepelde Harry Smith niet alleen de wethouder, maar gaf tevens te kennen dat het college zich niets aangetrokken heeft van de opdracht van de raad. Die was immers - en wethouder Mackay heeft dat bevestigd - een rapport te schrijven dat in het openbaar besproken zou kunnen worden. Er staan dan, net zoals in de openbare versie van het Rapport Oranjewoud, geen vertrouwelijke bedrijfsgegevens in. Trouwens, de reden waarom het rapport in een la zou moeten verdwijnen ligt niet in de inhoud van het rapport - KNSF-vastgoed zegt daar niet bang voor te zijn - maar in de opdrachtformulering. Zoals al meer voorgevallen is bij de behandeling van het KNSF-dossier maakte ook nu weer de burgemeester zich schuldig aan een niet geheel correcte voorstelling van zaken.
(De PvdA diende twee motie's in, die het niet haalden)

Opvallend is dat kennelijk de opdracht door de Gemeente aan Capgemini verstrekt is zonder dat KNSF deze afgeparafeerd heeft: een beginnersfout. Als het ondenkbaar is dat de gemeente de opdracht gewijzigd heeft zal een andere partij, al dan niet door slordigheid, in de opdracht hebben geknoeid. Nu is het niet dom dat de opdrachtnemer deelneemt aan het formuleren van de opdracht: dat helpt om het begrip van de opdrachtnemer te bevorderen. Capgemini wenst niet in te gaan op de aanvankelijke bewering van KNSF dat de gemeente de opdracht gewijzigd heeft , en laat weten dat de wijze waarop een opdracht tot standgekomen is haar geheel onverschillig laat.
Ferry Holzhaus zegt dat als dan die raadsfractie's (en muideninfo) willen weten wat die wijziging was, ze bij de gemeente moeten zijn, en niet bij KNSF. De gemeente is tenslotte verantwoordelijk voor de opdracht verstrekking.

Muideninfo zal, in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur, de opdracht bij de gemeente opvragen. En natuurlijk het rapport zelf. De provincie verstrekte eerder vlot het Oranjewoud rapport - óók een contra-expertise op de geheime 'open begroting' - en KNSF zag er geen brood in deze beslissing bij de rechter aan te vechten. Wordt vervolgd...


19-jan-2005

Motie Tweede Kamer beperkt bouw in Polder/KNSF-terrein - Minister zal alternatieven bekijken

Op maandag 17 januari beraadslaagde de Vaste Tweede Kamer Commissie VROM met de ministers Dekker (VROM), Veerman (LNV) en Peijs (VenW). In dit debat drongen de woordvoerders van CDA (Van Bochoven), Duyvendak (GL), van Velzen (SP) en Van de Ham (D66) aan op terughoudendheid bij het knabbelen aan het Groene Hart. Ook Verdaas (PvdA) had moeite met de gang van zaken rond de Bloemendalerpolder: "Wij gaan daar allemaal braaf op bezoek en spreken er lovende woorden, maar bijvoorbeeld bij de Bloemendalerpolder zie je dat de ruimtelijke ordening wordt teruggebracht tot handjeklap".

Van Bochove nuanceerde zijn standpunt om deze gebieden in het Groene Hart te houden:
"Ik ben geen voorstander van het op grote schaal volbouwen van de Bloemendalerpolder, maar op zichzelf zijn er argumenten, gehoord de regio en gehoord datgene wat er verder in dat gebied moet gebeuren, om hier toch ruimte te maken voor beperkte bebouwing. Ik denk daarbij aan geconcentreerde bebouwing rondom het station." De heer Duyvendak (GroenLinks) ging hier op in "In het hoofdlijnendebat kort voor het zomerreces zei u: niet bouwen in de Bloemendalerpolder, niet op het KNSF-terrein en niet bij Rijnenburg. Nu zegt u: niet bij Rijnenburg en een beetje in de Bloemendalerpolder. Over het KNSF-terrein hoor ik u niet. Wat is de positie van de CDA-fractie? Waarom bent u aan het schuiven?"
De heer Van Bochove (CDA): "Wij hebben de problematiek op beide locaties gewogen. Gelet op de ontwikkelingen in het Utrechtse, dus rondom Rijnenburg, zijn wij tot de conclusie gekomen dat er alternatieven beschikbaar zijn en dat die ook tijdig beschikbaar kunnen zijn. Dat geldt voor de Bloemendalerpolder in onvoldoende mate. In dat opzicht moeten er keuzes worden gemaakt. Daarom kiezen wij ervoor om in de Bloemendalerpolder een beperkte bouwmogelijkheid te creëren."
De heer Duyvendak (GroenLinks): "En het KNSF-terrein?"
De heer Van Bochove (CDA): "Het KNSF-terrein vraagt een heel andere benadering. Ik denk dat het noodzakelijk is om dat terrein zorgvuldig te saneren. Daarbij zouden overheden, departementen en dergelijke een belangrijke rol moeten spelen. Dan is niet uitgesloten dat in het kader van de ontwikkelingsplanologie ook de woningbouw een bijdrage moet leveren. Ik vind dat men dat in die regio adequaat moet oplossen."

Krista van Velzen (SP) overweegt een motie in te dienen om de Bloemendalerpolder en KNSF-terrein zo veel mogelijk groen te houden: "Als het al nodig is om in dat gebied woningen te bouwen, moeten er eerst een duidelijke visie en omgrenzing zijn. Het lijkt mij erg onwenselijk om het beleid op dit punt over te laten aan provinciale en gemeentelijke overheden. Ik overweeg, op dit punt een motie in te dienen als de minister niet bereid is om haar besluit te herzien.".

Minister Dekker wil kijken naar varianten met minder woningen en de ontwikkeling overlaten aan lokale overheden.
De heer Van As (LPF) wilde juist dat er wat meer in de Bloemendalerpolder gebouwd zou worden:
"De minister wil afkoersen op de gewone variant van 40.000 woningen in Almere en het kabinet wil in 2006 duidelijkheid geven over de infrastructuur; daar staat of valt immers alles mee. Wat betekent dit voor de planning? Stel dat groen licht wordt gegeven voor een spoor- en brugverbinding. De realisatie daarvan kost een aantal jaren. Is het in zo'n geval niet wenselijk om de Bloemendalerpolder wat ruimer te reserveren, zeker voor de overloop vanuit Amsterdam?"
Minister Dekker: "De Bloemendalerpolder is als mogelijke ontwikkeling meegenomen. Ik kom er straks op terug, maar de regio heeft al een redelijk aantal woningen gereserveerd: zo'n 4500."
De heer Van Bochove (CDA): "Dat staat er niet in. Volgens het boekwerk kunt u alleen een variant naar beneden, niet omhoog. Ik nodig u uit om daar nog eens zorgvuldig naar te kijken."
Minister Dekker: "Dat zal ik doen.
In het geval van de Bloemendalerpolder kan met een aantal nieuwe woningen en een integrale gebiedsontwikkeling zelfs de noodzakelijke sanering van het terrein van de voormalige kruitfabriek ter hand worden genomen. Ik heb dan ook grote moeite met de suggesties die ertoe leiden dat het Rijk zich en detail bemoeit met de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder".

Motie beperkt verstedelijking van KNSF-terrein en Bloemendalerpolder.
Uiteindelijk dienden de kamerleden Van Bochoven(CDA) en Geluk(VVD) de volgende motie in:

De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het kabinet verstedelijking mogelijk wil maken in de Bloemendalerpolder bij Weesp en daartoe de bestaande grens van het Groene Hart wil aanpassen;
overwegende dat de Bloemendalerpolder onderdeel vormt van een belangrijke ecologische verbindingszone tussen enerzijds het plassen- en veenweidegebied en anderzijds het IJmeer en dat grootschalige woningbouw in dit gebied daarom ongewenst is;
voorts overwegende dat in het nabijgelegen Almere voldoende fysieke ruimte aanwezig is om te kunnen voldoen aan de noodzakelijke groei van de woningvoorraad in de Noordvleugel van de Randstad;
verzoekt de regering, in de PKB, blz. 157, paragraaf 4.2.5.2 (Verstedelijking in de Noordvleugel), de tweede alinea over woningbouw in de Bloemendalerpolder/KNSF-terrein te vervangen door:
"Met een beperkte aanpassing van de grens van het Groene Hart bij de Bloemendalerpolder/KNSF-terrein wordt daar enige verstedelijking mogelijk. De verstedelijking dient aan te sluiten op de huidige bebouwing bij het station en dient zo vorm te worden gegeven dat belangrijke landschappelijke, ecologische en cultuur-historische waarden worden gerespecteerd. Minimaal tweederde deel van de polder blijft gevrijwaarde van verstedelijking en blijft onderdeel van het Groene Hart.";
verzoekt de regering voorts, deze nieuwe tekst in de PKB op te nemen als beslissing van wezenlijk belang;
verzoekt de regering tot slot, in PKB kaart 9, de begrenzing van het Groene Hart in de Bloemendalerpolder voorlopig indicatief weer te geven,
en gaat over tot de orde van de dag.

Een uittreksel van het vergaderverslag vindt u hier, met een link naar het volledige verslag.


17-jan-2005

College Muiden houdt stukken achter.

De Partij van de Arbeid is niet te spreken over de wijze waarop het College omgaat met de resultaten van de contra expertise waartoe de raad opdracht gaf. De PvdA vermoedt dat deze contra-expertise de opvatting van de PvdA en van Muideninfo zal bevestigen dat er minder dan 500 woningen nodig zijn voor een kostendekkende bedrijfsbeeindiging, en eist openbaarmaking. Om van het gelazer af te komen, stelt de PvdA voor dat provincie en gemeente de grondeigenaar KNSF uitkopen. Lees verder lees ook het artikel in de Gooi- en Eemlander: PvdA Muiden: College houdt informatie achter


8-jan-2005

Drie brieven aan den Haag

De Muider Jan Bovenlander (redacteur Muideninfo) , de Stichting Stad Muiden, en Otto Holzhaus schreven een brief aan de Tweede Kamerleden. De gemeente Muiden zal voor de behandeling van de 'Nota Ruimte' op 17 januari aanstaande hen ook een brief zenden.

Muideninfo achtte het opportuun om de Vaste Kamercie. over de nu ontstane situatie te informeren:
"De kosten van ontmanteling zijn nader geanalyseerd in een rapport van bureau Oranjewoud, dat in opdracht van de provincie werd opgesteld. Bij nauwkeurige lezing van dit rapport blijkt echter dat bij een recreatieve- of natuurbestemming 6 miljoen euro noodzakelijke kosten voldoende is (en bij het uitvoeren van de eerder genoemde grootschalige bouw 14 miljoen euro). Echter, de vier genoemde partijen hadden kennelijk geen enkele behoefte dit rapport nauwkeurig te lezen omdat ze alle vier hetzelfde wilden: veel woningen. Men leek geen enkele boodschap te hebben aan de mededeling van het moederbedrijf van de Kruitfabriek dat de fabriek sowieso om bedrijfseconomische redenen gesloten zou worden, en al evenmin was men geïnteresseerd in de conclusie dat één ondernemer zich op basis van deze bestemmingsplanwijziging zich met, naar mijn inschatting, grofweg 150 miljoen euro gaat verrijken."
U leest de volledige brief hier.

De Stichting stad Muiden wond er bij monde van haar voorzitter, Jacob Veenhuyzen, ook geen doekjes om:
"Met groeiende verbijstering hebben wij in de afgelopen periode gezien hoe een grondbezitter die geen andere relatie met onze stad heeft dan het door opkoping van aandelen verworven grond bezit Raad en inwoners gijzelt met plannen die het karakter van onze gemeenschap en omgeving grondig zouden veranderen en belasten Daar komt bij dat iedere poging om een openbare dis cussie over inhoud financiering en consequenties van deze plannen op gang te brengen getorpe deerd wordt door het dreigement met juridisch stappen Inmiddels ligt op het gemeentehuis een aanvraag van KNSF Vastgoed BV om 80 %tot 90 %van het Kruitbos te kappen.
Vandaar ons vermoeden dat er meer is toegezegd en of afgesproken dan in de openbare stukken vastligt.
"
U leest de volledige brief hier(pdf-29 kb)

Otto Holzhaus schreef een open brief aan de Tweede Kamer:
"Hoewel Nederland een optelsom is van kleine gemeenschappen, kan ik me goed voorstellen dat u zich als Tweede Kamer moeilijk bezig kunt houden met de problematiek van afzonderlijke dorpen en steden. Daar heb je de gemeenteraden voor.
Toch wil ik met het oog op de aanstaande discussie over de Nota Ruimte uw aandacht vragen voor de perikelen waarmee het stadje Muiden worstelt, want wat hier speelt is exemplarisch voor de huidige situatie in ons land, waarbij vastgoedmagnaten alle kans geboden wordt om zich schandalig te verrijken ten koste van de gemeenschap en de natuur, nota bene dankzij de medewerking van de overheid.
Het verzet van de inwoners van Muiden ontstijgt de plaatselijke wensen en belangen.
"
U leest de volledige brief hier

De brief van de Gemeente vindt u hier.


3-jan-2005

KNSF in het nauw!?

De conclusies van de contra-expertise van Capgemini moeten KNSF allerminst bevallen. Deze contra-expertise had tot doel na te gaan of destijds de 'Open Begroting' (waarop het aantal van 1700 woningen en 10-19 HA kantoor op het KNSF-terrein gebaseerd was) correct werd opgesteld . Wat er aan vooraf ging:

Op de raadcommissievergadering van 25 november 2004 kondigde wethouder Mackay de door KNSF gewraakte contra-expertise aan. Hij vertelde de raadscommissie dat het bureau zich breed zou orienteren (uit de notulen:)
"Alle partijen die tot nu toe bekend zijn, die menen een visie te hebben op wat daar aan de hand is en waardoor ook de meningsverschillen zijn ontstaan, komen allemaal aan tafel te zitten met het bureau. Hij spreekt dan over de heer Bovenlander, de PvdA, Arcadis en KNSF. Iedereen krijg de kans om hun berekeningen te tonen en dat mondeling toe te lichten."

Nu ligt het natuurlijk voor de hand dat KNSF niet blij is met de visie die u kent van deze website ("de heer Bovenlander"), ook al is onze visie is niet een zelfverzonnen mening, maar een samenvatting van informatie die door KNSF zélf en de provincie openbaar gemaakt werd. Op grond daarvan komen we tot 6 M€ noodzakelijke kosten ipv. de 76,5 M€ die KNSF zegt nodig te hebben (14 M€ indien de plannen van KNSF doorgaan).

Uiteraard heeft Capgemini zich in de materie ingelezen dmv. openbare bronnen. Als je dan op internet 'KNSF-terrein' 'googled' kom je direct al terecht op Muideninfo. Heel toevallig presenteerde deze website de bevindingen van haar redacteur toen het onderzoek liep. Op vragen van Jan Hylkema (PvdA) aan wethouder Mackay moest deze wethouder dan ook naar waarheid antwoorden dat Capgemini kennis had genomen van onze feuilleton 'de grondeigenaar ontmaskerd'. Volgens experts uit de lokale politiek zijn onze conclusies bijzonder moeilijk te weerleggen. Het regende complimenten bij uw redacteur!

Dus in plaats van onze conclusies, of die van de PvdA, of die van Capgemini eenvoudig (al is het maar in vertrouwelijkheid) te weerleggen staat er geen andere weg voor KNSF open dan het rapport in de lade te laten verdwijnen. Inderdaad, zelfs een vertrouwelijke inzage (zoals bij de 'Open Begroting') zal KNSF via de rechter proberen te voorkomen. B en W schreef op 23 december aan de raad:
"Vandaag zouden wij u een exemplaar van het strikt vertrouwelijke 'Onderzoek kostendekkende sanering Kruitfabrieksterrein', Muiden opgesteld door Capgemini toezenden, maar in plaats daarvan ontvangt u deze brief.
De KNSF heeft namelijk aangegeven in dit stadium de gemeente juridisch te zullen aanspreken ook wanneer het rapport Onder oplegging van geheimhouding wordt verspreid onder de leden van uw raad en de commissies.
"
(lees de volledige brief "college beraadt zich na intimidatie KNSF").
Eerder werd een openbare behandeling van de Contraexpertise al afgeblazen.

een kat in het nauw maakt rare sprongen

Een andere conclusie is niet mogelijk, wanneer men de brief van Ferry Holzhaus, directeur KNSF, die een dag eerder verzonden werd een de raadsleden nauwkeurig leest. In die brief wordt gesteld dat de gemeente genoegen zou nemen met een niet geheel schone of veilige locatie. Deze stellingname kan niet anders dan misleidend genoemd worden: het terrein is schoon, en de gemeente besteedt meer dan voldoende aandacht aan het veilig maken van het terrein, met name waar het de na de ontploffing van 1947 eventueel achtergebleven granaten betreft.
Men kan zich trouwens afvragen of, gezien de wijze waarop met de botte bijl gesloopt werd, KNSF zelf het argument van veiligheid wel zo nauw te neemt.

Lees hier de brief van KNSF aan de fractievoorzitters.
In deze brief stelt KNSF dat de opdrachtformulering, zonder enig overleg, fundamenteel is gewijzigd. We gaan bij KNSF en gemeente nog informeren over de overeengekomen opdrachtformulering, en hoe deze, zonder dat KNSF daarin toestemde, geworden is. Tevens bent u waarschijnlijk nieuwsgierig naar dat 'realistische voorstel' dat KNSF bij gemeente en provincie op 21 december op tafel legde.

Lees ook "maakt u zich geen zorgen" Uitspraak van de huidige wethouder de Groot.

Lees de reactie van KNSF op onze bovenstaande vragen.

Verscheidene fracties uit de gemeenteraad (CDA, PvdA, Ruijzendaal en VIB) stelde dezelfde vraag aan Ferry Holzhaus, directeur KNSF vastgoed - En ontvingen helemaal géén antwoord.


terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: