terug naar het overzicht

het Parkeerbeleid

inhoud:


24 november 2012

Gemengd parkeren.

Op de raadsvergadering van 22 november is besloten dat vergunningshouders in de Vesting gratis gebruik mogen maken van de betaald parkeerplaatsen. D66 zag dat niet zitten: er zijn drie keer zoveel vergunningen als parkeerplaatsen. Ook Erik Pieter Vlaanderen stemde tegen, zodat het voorstel met 9 tegen 4 stemmen werd aangenomen. Erik Pieter Vlaanderen wilde het hele betaald parkeren en de vergunningen gewoon maar afschaffen: "nutteloos rondpompen van geld van de burger dat geen enkel probleem oplost".

17 mei 2012

Verruiming parkeren bij Muiderslot gaat niet door.

Naar aanleiding van klachten van de omwonenden – die niet mogen parkeren op het pleintje bij het Muiderslot – diende het college een voorstel in om:
Voor de commissievergadering van 16 mei waar dit voorstel behandeld werd was bijzonder veel belangstelling van de bewoners van de kop van de Herengracht, en ook van de zijde van het Muiderslot. Als u details over het raadsvoorstel wil lezen: u vindt het hier.
Het voorstel heeft het niet gehaald. De commissie was bang dat er te veel een precedentwerking van zou uitgaan, en evalueert liever het parkeerbeleid in zijn geheel na afloop van dit seizoen.

Toerisme boven Muider burgers.
Opmerkelijk is dat het belang van Muiden als vermaakscentrum in de commissie prevaleerde boven het belang van de inwoners. Met name Erik Pieter Vlaanderen meende dat het wonen in een toeristenoord als de Vesting Muiden nu eenmaal wat ongemakken – zoals gebrek aan parkeerruimte – met zich meebrengt en dat de burgers zich daar maar bij neer moeten leggen.

Strategische informatie
Op dit moment wordt er niet gecontroleerd op fout parkeren. De commissie wilde weten wanneer de BOA's (Bijzondere Opsporings Ambtenaren) hun werk zouden hervatten. Het oude contract was namelijk opgezegd, in afwachting van een samenwerking met de gemeente Naarden. Wethouder Meerhof was niet bereid deze “strategische informatie” openbaar te maken. Hij wilde dit wél met de commissie in vertrouwen delen.
Dus: als je commissie- of raadslid bent, heb je wél de mogelijkheid ongestraft fout te parkeren. En u ook, als u een raads- of commissielid vindt dat voor een biertje, of zo, bereid is uit de school te klappen.


15 november 2011

Lauwe reacties op duur parkeren.

Dinsdagavond 8 november ging de commissievergadering over het parkeerbeleid. De gemeente gaf een uur lang gelegendheid tot inspreken.
Wie waren er? een vertegenwoordiger van de schippers, een van de jachthaven, een voor de ondernemers en de heer Genemans "voor de rest van Muiden".
Even resumeren voor de particuliere autogebruiker:
Al met al lijkt volgens veel burgers het parkeerbeleid een ordinaire melkkoe, maar gezien de publieke belangstelling op de commissievergadering wordt Muiden er niet koud of warm van.

Eric Genemans vindt het gemak en de achteloosheid waarmee ze praten over wat wij meer moeten gaan betalen stuitend, en dat heeft hij ook gezegd op de commissievergadering. "Als de zaal echter vol zou staan met boze en scheldende Muidenaren zou er misschien wat veranderen, maar zo, nee" schrijft hij in zijn open brief aan de gemeente.

4 november 2011

Nieuw voorstel parkeren Muiden

. Bezoekerspas weer ingevoerd, kost echter 75 euro.

In juni dit jaar is het nieuwe parkeervergunningenstelsel in werking getreden. Na de invoering hiervan gaf dit plan nogal wat aanleiding tot kritiek. Een klein aantal zaken zijn toen spoorslags gerepareerd, maar de kritiek blijft. Er vond een evaluatie plaats.

De afgelopen maanden heeft een parkeercommissie bestaande uit vertegenwoordigers van de vier politieke partijen van de Muidense gemeenteraad en gemeente ambtenaren deze evaluatie afgerond. Hieruit zijn een aantal knelpunten naar voren gekomen en is op basis hiervan een voorstel voorbereid dat oplossingen biedt voor deze punten. In dit voorstel is het onderscheid tussen 'de Vesting' en 'de Wijken' vervallen. Ook in de Vesting komen er vergunningsgebieden.

De commissie Ruimtelijke Zaken discussieert op dinsdag 8 november om 19.00 uur over de voorgestelde plannen. In deze vergadering is er gelegenheid om in te spreken. Daarna is het de bedoeling dat de raad er op 24 november 2011 over besluit.

Lees verder voor een opsomming van de knelpunten, en het voorstel van de parkeercommissie hoe deze op te lossen:

1. Gebruik bezoekersparkeerschijf onduidelijk en tijdslimiet te beperkt
Oplossing: herinvoeren kentekenloze bezoekersvergunning, maximaal één per adres, die onbeperkt geldig is in de wijk van uitgifte. Het tarief gaat fors omlaag van € 120 naar € 75 per jaar. Dat kan duidelijker: als zo'n bezoekersvergunning niet bestaat – want heringevoerd gaat worden – hoe kan dan het tarief omlaag gaan?

2. Veel verschillende soorten vergunningen leidt tot verwarring en onbegrip
Oplossing: één type bewonersvergunning die in alle wijken in de kern Muiden geldig is. Hierdoor zijn inwoners niet meer gebonden om slechts in één bepaalde wijk te parkeren. De bewonersvergunning wordt op kenteken uitgegeven, maximaal twee vergunningen per adres. Het tarief bedraagt € 50 voor de eerste en € 100 voor de tweede vergunning.

3. Tariefstelling tweede vergunning te hoog
Oplossing: Tarief eerste en tweede vergunning meer naar elkaar toe brengen. De prijs van de eerste vergunning gaat omhoog en de tweede wat omlaag. Het tarief voor twee vergunning samen blijft gelijk, want dit bedraagt nu € 30 voor de eerste, en € 120 voor de tweede vergunning. Huishoudens met één auto gaan er dus € 20 op achteruit.

4. Bedrijfsvergunningen op kenteken onhandig voor ondernemers
Oplossing: vergunningen op bedrijfsnaam, met een standaard maximum van drie per bedrijf. Er geldt een maximum van vijf wanneer bedrijven aantoonbaar meer mensen in dienst hebben. De vergunning is geldig voor alle wijken in de kern Muiden. De kosten zijn € 120 voor de eerste vergunning, en voor de volgende steeds € 30 meer.

5. Aantal verstrekte vergunningen met twee kentekens te laag
Oplossing: de optie voor een tweede kenteken op één vergunning wordt opgeheven. Bij navraag bleek dat er “slechts” tachtig van deze vergunningen verstrekt werden. Per adres worden maximaal twee vergunningen op kenteken en één kentekenloze vergunning uitgegeven, dit zou voldoende moeten zijn om in de parkeerbehoefte te voorzien.

6. Onduidelijke markering en inefficiënt gebruik van betaald parkeren en vergunninghouderplaatsen
Oplossingen:
Betere aanduiding en afbakening betaald parkeren
Naast P2 (parkeerterrein Mariahoeveweg), zullen de volgende terreinen strikt ingericht worden voor betaald parkeren:
- parkeerterrein voor het Muiderslot
- Vestingplein
- Herengracht vanaf Naarderstraat in zuidelijke richting tot de daar aanwezige parkeerautomaat en het parkeerterreintje aan de Weesperweg.

Uitbreiding vergunninghoudersgebieden
Het bestaande gecombineerde betaald parkeren worden uitsluitend bestemd voor vergunninghouders:
- Ton Kootsingel (inclusief Ossenmarkt en Kazernestraat)
- Ravelijnsplein
- Naarderstraat ter hoogte van de viskraam
- Schoolstraat/Zeestraat
- Herengracht (zuid), gedeelte tussen de parkeerautomaat en de Kerkstraat
- Herengracht (noord), gedeelte tussen sluis en einde sluizencomplex
Gebruik betaald parkeren buiten toeristen seizoen (november tot en met maart)
Van november tot en met maart zal het mogelijk zijn om met de daarvoor geldende vergunningen op de genoemde betaald parkeerterreinen in en rond de Vesting te parkeren.
In het verlengde van de bovengenoemde oplossingen wordt nog een tweetal verbeterpunten voorgesteld, namelijk:
Uitbreiding vergunninghoudergebied Zuid-West met gedeelte Weesperbinnenweg
Intrekken voorziening kort parkeren aan De Schulpen en de Hellingstraat

Op de website van de gemeente Muiden vindt u meer informatie.

27 juli 2011

Eric Genemans getergd

Wat mankeert er aan de blauwe parkeerschijven?

Daar heeft Eric een punt: in plaats van de parkeerduur van de normale parkeerschijven uit te breiden tot drie uur, moet u nu, als u in de wijken de schijf niet een uurtje verzet, duur betalen (€ 60) voor een schijf waar uw bezoek een uurtje langer op kan staan. Trouwens, Eric heeft nog wel wat andere punten genoemd in zijn klacht aan de gemeente:
Evenals Laurens Koster vraagt hij zich af waarom er over de eerste helft van 2011 met terugwerkende kracht betaald moet worden, want de oude parkeervergunning was immers geldig tot medio 2011. En, hij eist nu een inhoudelijk antwoord op zijn eerdere brieven, conform de WOB schrijft hij, maar daar zit hij mis: conform normale fatsoensnormen, waar eerder de ombudsman de gemeente Muiden op gewezen heeft.
Zijn eerste vragen gaan over het beleid en de evaluatie daarvan, Eric stelt (bij hem voor de deur terecht) dat er helemaal geen parkeerprobleem is. De gemeente Muiden liegt, schrijft hij. Een punt waar waarschijnlijk helemaal never-nooit over nagedacht is, is hoe om te gaan met leen- of huurauto's (bijvoorbeeld als de eigen auto stuk is, of er door niet-autobezitters een 'green-wheel' auto gehuurd wordt: lekker milieuvriendelijk). Deze kunnen helemaal niet geparkeerd worden, daar bestaat gewoonweg geen vergunning voor. Oliedom van de gemeente Muiden.

Eigen bevolking gepakt.
Eric is woedend dat de gemeente Muiden de burgers via het parkeerbeleid als melkkoe gebruikt: Ter illustratie, schrijft hij : een gezin met inwonende kinderen, daardoor drie privé auto's, en een bedrijf aan huis met bedrijfsauto (zonder óóit een parkeerprobleem) met één privé bezoekersschijf en twee zakelijke bezoekersschijven gaat per jaar van € 60 naar €600. Jacob Veenhuysen heeft daar ook zo zijn opvatting over: omdat Muiden het van de grote jongens (Provincie, KNSF) niet kan winnen, pakt zij maar de eigen bevolking. Hoe kan de gehele gemeenteraad daar mee instemmen, vraagt Eric zich af. Zijn deze lieden wel competent? En waarom zijn er geen andere oplossingen gezocht voor de financiële problemen?

Methorst.
Tenslotte twijfelt Eric ernstig aan de integriteit van Dirk Jan Methorst. Tenslotte heeft een bestuurder van KNSF 250.000 euro geïnvesteerd in de 'gebakken lucht BV' van Methorst, schrijft Eric, terwijl KNSF verwacht 170.000.000 euro aan de ontwikkeling van haar terrein te gaan verdienen als de gemeente met al haar plannen instemt.
De heer Methorst had zijn biezen moeten pakken, want zakelijke relaties met een KNSF directeur zijn niet verenigbaar met een bestuurlijke functie in de gemeente Muiden, aldus Eric. Waarom moest hier € 65.000 gemeenschapsgeld aan verspild worden en waarom zit de heer Methorst er nog steeds?

Naar de brief van Eric Genemans. 12 juli 2011

Ombudsman vindt dat Muiden klacht parkeerbeleid correct moet afhandelen.

Laurens Koster kreeg met zijn klacht over het parkeerbeleid, net als Eric Genemans, nul op het rekest.
Hij betaalt namelijk voor zijn parkeervergunning voor een heel jaar, terwijl die vergunning maar een half jaar geldig is. Hij heeft de ombudsman ingeschaketd. Deze heeft de gemeente Muiden gevraagd de klacht 'correct' af te handelen, hetgeen suggereert wat dat betreft de gemeente in gebreke is gebleven.
Laurens schrijft over 'incompetente zwendelaars'. Lees zijn ingezonden stuk.
En lees ook het ingzonden stuk van Jacob Veenhuysen: Parkeerbeleid: wat zou de rechter van dit geklooi vinden?
20 juni 2011

Eric Genemans krijgt nul op rekest

Boze brief aan gemeentebestuur

Het moet nu toch inderdaad niet gekker worden, schrift Eric Genemans.

Van de rechter heeft hij nul op het rekest gekregen : volgens de algemene wet bestuursrecht (AWB) artikel 8.2 is er geen beroep mogelijk tegen beleidsbeslissingen van een overheidsinstantie.

Eric heeft toch aan elk lid van b&w en alle gemeenteraadsleden een boze, lange, open brief geschreven.
U kunt deze hier lezen. Eric beraadt zich nu op verdere stappen.

Gebrek aan interesse

Typerend voor het gebrek aan belangstelling voor dit toch heikele probleem was dat bij de behandeling in de raad van het herziene voorstel er geen enkele actievoerder, ook niet Lucy van Vrijberghe de Coningh of Eric Genemans het woord voerde. Het herziene voorstel werd dan ook unaniem aangenomen. Overigens is voor de Vesting de herziening, in tegenstelling tot wat wij eerder berichtten, wél een verbetering: er kan nu door bezoekers geparkeerd worden, voor 60 euro voor de rest van 2011. Eerder kon dat helemaal niet, want parkeren op een parkeerschijf was in de Vesting niet mogelijk. In ons artikel van 8 juni wekten wij de suggestie dat dat wél mogelijk zou zijn.

8 juni 2011

Voor dertig of zestig euro mag uw bezoek anderhalf uur langer parkeren!

Zijn ze nu helemaal gek geworden?

Uw bezoek mag de rest van het jaar niet anderhalf uur, maar wel drie uur in uw wijk parkeren. Daartoe moet u wél een speciale bezoekers-parkeerschijf bij de gemeente aanschaffen. Deze kost 60 euro voor de rest van het jaar (dus voor een half jaar) voor bewoners van de Vesting en 30 euro voor bewoners van de wijken. Per adres wordt maar één bezoekers-parkeerschijf verstrekt, en deze zijn genummerd. Uw gegevens worden geregistreerd, de bezoekers-parkeerschijf is aan uw adres gekoppeld, en als u de bezoekers-parkeerschijf kwijt bent, heeft u pech: u kunt géén vervanging krijgen. En als u de gemeente vertelt dat u hem kwijt bent dan wordt de bezoekers-parkeerschijf 'geblokkeerd'. De gemeente bedoelt daar waarschijnlijk mee dat de gebruiker dan beboet wordt. Dit voorstel wordt 9 juni in de gemeenteraad behandeld.
We zijn benieuwd hoeveel animo er is voor dit edelmoedige gebaar van het over onze gemeenschap gestelde bestuur. Dat heeft nog steeds niet door dat het redelijk is dat per adres gewoon één auto, om het even welke, gratis voor deur mag staan. En voor de andere auto's is het redelijk iets te betalen.
Maar dat gaat natuurlijk niet meer. Maar waarom is die bezoekers-parkeerschijf niet gewoon de hele dag geldig?

30 mei 2011

Eric Genemans stapt naar de rechter

Eis: opschorten invoering parkeerbeleid

Op 25 maart 2011 tekende Eric Genemans bezwaar aan tegen het voorgenomen parkeerbeleid. Eigenlijk mag je dat geen bezwaar noemen, want bezwaar teken je aan tegen een genomen besluit, en toen was het besluit over het parkeerbeleid nog niet genomen. Reden temeer om met zijn “zienswijze” (want dat heet zo) rekening te houden. Maar Eric ontving zelfs helemaal geen reactie. En ook op zijn verzoek in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur werd niet binnen de wettelijke termijn gereageerd. Eric verzond zijn brief, naar verluid, op 8 mei, hij had dus twee weken later, uiterlijk op 22 mei een beslissing op zijn verzoek moeten ontvangen. Of zoveel later als de brief na de dagtekening door de gemeente ontvangen werd.
Hoe dan ook, Eric is het zat, en heeft bij de Voorzieningenrechter een verzoek ingediend voor het opschorten van de invoering van het gewraakte beleid.
Zijn brief aan de Voorzieningenrechter kunt u hier bekijken.

15 mei 2011

Protest parkeerbeleid te laat

Muiden zat weer eens te slapen

'iemand is een handtekeningenactie gestart tegen dit belachelijke besluit. U kunt tekenen bij Primera Het Hoekje' laat Jaap Koster op 4 mei weten. Dat 'belachelijke besluit' is het veel duurder worden van de parkeervergunningen, het beperken van de aantallen daarvoor, en het afschaffen van de eerste gratis vergunning, en ook nog eens het op kenteken zetten van álle vergunningen zodat, zoals wij al op 16 maart schreven, opa en oma hun auto aan de A1 moeten parkeren, om dan met de rollator bij hun kinderen op bezoek te komen. Op een enkele reactie na bleef het stil, ook na ons tweede artikel op 28 maart en ook nadat Muideninfo aankondigde dat een definitieve besluitvorming in de raad op 21 april zou plaatsvinden. En nu pas, nu het besluit onherroepelijk is genomen komen de protesten los. Een bloemlezing:
Die 'iemand' die de handtekeningenactie startte is Lucy van Vrijberghe de Coningh, die via het gemeentehuis hoorde dat zij geen bezoekerspas meer kan krijgen. Lucy schreef verder dat de auto van de vestingbewoners zal in Klapwijk zal moeten staan met een parkeerschijf voor 1½ uur. Ze bedoelt waarschijnlijk de auto van het bezoek van de vestingbewoners. 'Dan  kan het bezoek  na  1½  uur op de fiets weer terug en de kaart verzetten.' Lucy vindt dat 'onmenselijk'. Trouwens, het is niet alleen 'onmenselijk' maar ook nog eens onwettig: als je parkeerschijf verlopen is, mag je hem niet zomaar verzetten, zonder aan het verkeer deelgenomen te hebben.
U kunt een uitgebreide petitie tekenen.
Reeds 621 digitale handtekeningen gingen u voor, maar niet die van Frank Ratelband en Nicole Haas: die vinden de petitie nu weer juist iets té uitgebreid, waardoor er zaken in staan waarmee niet iedereen die tegen het parkeerbeleid is, zich volledig in de petitie kunnen vinden. Daar hebben ze natuurlijk gelijk in: een petitie moet kort en krachtig zijn en niet het betoog zoals hier het geval is. Waar Frank en Nicole bezwaar tegen hebben is het schier onbeperkt bijkopen van extra vergunningen. Trouwens, de petitie is volledig achterhaald, want het gaat niet meer om een voorstel, maar aangenomen beleid.
Vrijdag 13 mei hebben boze Muiers een uur lang de Sluisbrug geblokkeerd.
Ook meneer of mevrouw ten Haring is boos: 'ik ben tegen teveel moeten betalen voor een bezoekerskaart. Dit moet gewoon gratis blijven. Te weinig parkeerruimte is een verkeerd beeld, en reden geld binnen halen over de ruggen van de Muidense auto bezitters'. Het is echter nóg erger: de bezoekersvergunningen zijn simpelweg afgeschaft.
Eén van weinigen die dat tijdig in de gaten hadden is Eric Genemans. Hij schreef reeds een ingezonden brief aan Muideninfo en neemt zich nu voor om via de rechter het genomen besluit te doen terug draaien. Daartoe vraagt hij, in een brief (pdf) , bij de gemeente uitgebreide informatie op.
Tenslotte vindt Louk Gotjé het parkeer beleid a-sociaal, erg slecht doordacht en getuigend van gebrek aan intelligentie en van onverschilligheid.
 'Jammer dat zo'n schat van een stad zo'n beroerd bestuur heeft' verzucht Louk. Lees zijn ingezonden brief.
Jacob Veenhuysen vraagt of men misschien op het gemeentehuis op de hoogte was van de afwezigheid van uw Webmaster om onopgemerkt voor zijn scherpe blik ons dit kooltje te stoven. Lees ook zijn ingezonden brief

19 april 2011

Magere tegemoetkomingen parkeerbeleid

Oma en Opa moeten nog steeds vanaf parkeerterrein A1 strompelen.

Het nieuwe voorstel van het college bevat enige magere tegemoetkomingen. Zo is het tarief voor de tweede vergunning in de Vesting omlaag gebracht van 240 euro naar 120 euro. En men kan, voor 20 euro, één vergunning gebruiken voor twee auto's – niet tegelijk natuurlijk. De eerste vergunning is nog steeds gratis, en nog steeds worden er géén vergunningen verstrekt voor bezoekers, dus zonder kenteken. Dus als Oma en Opa op bezoek komen moeten ze nog steeds vanaf P1 of P2, de parkeerterreinen aan de A1, komen met hun rollator. En dat is voor de wijk Noordwest, bijvoorbeeld de Brederodelaan, al gauw een kilometertje strompelen. Maar als zij hun bezoek beperken tot anderhalf uur kunnen ze gewoon voor de deur staan.
Mocht je een derde auto willen parkeren, dan kan dat op P2 (Mariahoeveweg) of in de toekomst op P3(onder het viaduct van de A1). Voor 120 euro per jaar. Onduidelijk is of ook op deze vergunning tegen betaling van 20 euro een extra kenteken vermeld kan worden.
De tarieven voor bedrijven zijn 120 euro voor de eerste vergunning, 240 euro voor de tweede, en weer 20 euro voor het toevoegen van een extra kenteken. Er worden slechts twee vergunningen per bedrijf verstrekt.
Voor “niet winst beogende instellingen” is een uitzondering gemaakt: voor hun is de eerste vergunning gratis, en kosten de verdere vergunningen 60 euro. Er worden maximaal 5 vergunningen afgegeven. Tijdelijke vergunningen, voor niet-inwoners, kosten 15 euro per dag, 60 euro per week of 120 euro per maand. Tenslotte betalen inwoners van de buitengebieden en Muiderberg 30 euro om in Muiden te mogen parkeren.
Het voorstel wordt in de raadsvergadering van 21 april behandeld.

28 maart 2011

Commissie wil, voor Raadsvergadering, verder praten over parkeervergunning

Nadat er wijdlopig gesproken werd over het bestemmingsplan Badlaan 3 in Muiderberg – waar nu een geitenweitje met bijbehorende boerderij is maar men een prachtig complex met 5 seniorenappartementen wenst – ging de commissie op 24 maart 2011 over op het behandelen van het voorstel om het parkeren in Muiden te beperken en véél duurder te maken. Wijdlopig? Inderdaad lijkt de “W” van zowel Winnubst en Wiss daarvoor te staan, en voorzitter Portengen, die de vergadering buitengewoon slecht en rommelig leidde liet ze maar hun gang gaan.

Het CDA gebruikte grote woorden en was 'ontzet' en 'verbijsterd'. Maar ze zien de eerste gratis bezoekers vergunning, waarmee dus één willekeurige auto per adres geparkeerd kan worden, ook niet zitten. Alle vergunningen moeten betaald worden, zo betoogden zij, met een progressief tarief. Ondanks hun 'ontzetting' en 'verbijstering' komt dat dus aardig overeen met wat het college voorstelt.

De PvdA staat achter het collegevoorstel. Alleen: parkeren door de bewoners, ook 's nachts, op de parkeerterreinen bij de A1 vinden ze geen goed idee: te veel risico op inbraak of diefstal.

D66 wil de eerste bezoekersvergunning handhaven, als dat niet gratis kan, dan maar betaald. De handhaving moet strenger, zei Rietje Rijnja, het beleid is nu te soepel, de opbrengsten uit de boetes zijn met 30% teruggelopen. Zij stelde ook nog een systeem voor met een 'scheurboekje' waaruit vouchers gescheurd kunnen worden die éénmalig voor bezoek gebruikt kunnen worden. Alleen geldig na invullen kenteken en datum, dus géén tweemaal te gebruiken. Dat systeem wordt in Bussum gebruikt.

De VVD wees erop dat Muiden toeristen lokt, en ze vervolgens een boete van zestig euro oplegt bij en geringe parkeerovertreding. Dat moet soepeler vond Erik Pieter Vlaanderen. Hij was tegen een beperking van het aantal bedrijfsvergunningen, maar de noodzaak moet wél aangetoond worden.
Erik Pieter Vlaanderen wist dat het parkeerbeleid 340.000 euro kost en dacht dat dat geld beter te besteden was: “bijvoorbeeld aan een Wijkagent, een Hondenpoepopruimer, een Sportmedewerker, Wijkverpleegster, en zo voorts”. Hij stelde voor het hele parkeerstelsel in de prullenbak te stoppen. Erik Pieter was daarmee vergeten dat het parkeerbeleid ook 340.000 euro opbrengt, de vraag is nu waarmee hij deze lovenswaardige ambachtslieden wil betalen. De VVD-wethouder financiën, Vera van Etten, kan hopelijk beter rekenen.

Enfin, men kwam er niet uit, het werd al laat, en de vier woordvoerders van vier politieke partijen gaan er nog eens met de wethouder en de schrijver van het raadsvoorstel over praten. Maar de tijd dringt, het stuk kan nu niet meer in april op de raadsvergadering worden behandeld, en als Muiden het stelsel niet snel invoert worden alle inkomsten over 2011 gemist.

En omdat de vergadering zo schandalig uitliep, is er maandagavond 28 maart weer een commissievergadering waarin de ontwerp-Structuurvisie Muiden en Muiderberg, inclusief de moties 'Brediusdriehoek voor sport', 'Muiden weer gesprekspartner bij planvorming Bloemendalerpolder' en 'Hockeylocaties' behandeld wordt.

Zie ook ingezonden brief Eric Genemans
Inspraakreactie Jan Bovenlander:
Geachte Voorzitter, Geachte leden van de Raadscommissie,

Het college heeft een voorstel voor het parkeerbeleid geformuleerd. In de eerste plaats beschouwen mijn buren en ikzelf dit als een slechte oplossing voor een voor ons niet bestaand probleem: wij kunnen altijd wel een plaatsje in de buurt vinden, vaak voor onze eigen deur. Veel draagvlak om voor parkeervergunningen zoveel te gaan betalen als het college voorstelt zult u bij ons niet vinden. Maar ik wil ook wel sociaal zijn, en als ik eraan mee kan werken dat de parkeerproblemen in een deel van Muiden opgelost worden, dan ben ik daar wel met een aantal suggesties toe bereid.

Parkeerplaatsen zijn een schaars goed in grote delen van Muiden en daarom is het begrijpelijk dat dat schaarse goed op eerlijke wijze verdeeld wordt. De door het college gekozen oplossing is die van vergunnen en beprijzen. De eerste parkeerplaats per adres is gratis, de volgende duur geprijsd, en een derde gewoon niet mogelijk. Als je voor dat systeem kiest, dan wel zo rechtvaardig mogelijk. Als je ervan uitgaat dat elk huisadres recht heeft op één plaatsje op de openbare weg kan de eerste gratis vergunning gewoon een vrije vergunning (dat wil zeggen niet op kenteken) blijven. Die is eventueel te gebruiken voor bezoek, maar kan natuurlijk ook door anderen gebruikt worden. Het aantal gratis geparkeerde auto's is dan ten hoogste het aantal adressen, en dat lijkt mij de bedoeling. Ik wil graag van de wethouder weten waarom dat principe verlaten is, en waarom voorgesteld is vergunningen uitsluitend op één kenteken uit te geven.

Ik wijs mede op de situatie waarbij bewoners hoogstens één auto op straat hebben staan, en de tweede auto (en eventueel overige auto's) van het huishouden in een garage staan. Veelvuldig komt bij mij in de straat voor dat huishoudens twee auto's hebben, en er nooit meer dan één auto op straat staat. Welke willen ze zelf kunnen weten. De vrije vergunning is ook daar voor bestemd.

Als níet voor een vrije eerste vergunning gekozen wordt, is een mogelijke oplossing meerdere kentekens op de eerste vergunning te vermelden. Dan zijn huishoudens met meerdere auto's niet gedwongen om 120 of 240 euro te betalen, terwijl ze slechts één parkeerplaats gebruiken. Als u deze huishoudens toch dwingt om een extra vergunning te kopen, zoals het college voorstelt, dan zal dit er ook toe leiden dat deze vergunning daadwerkelijk gebruikt wordt, en staan er twee auto's op straat in plaats van slechts één. De maatregel werkt dan contraproductief. Er zijn trouwens ook huishoudens die over vier auto's beschikken, waarvan er altijd drie binnen staan. Welke, willen ook zij zelf weten.

Je zou er ook aan kunnen denken de eerste vergunning op kenteken te zetten en de tweede, betaalde parkeervergunning vrij te maken. Dat is af te raden omdat dat zal leiden tot auto-inbraken, en diefstal van die dure vergunning. Kortom, ik ben ervan overtuigd dat die eerste vergunning vrij moet zijn, en de tweede betaald.

Sommigen pleiten ervoor het verstrekken van gratis vergunningen afhankelijk te maken van het bezit van een garage of oprit. Dat is geen rechtvaardig idee, want wat je met je garage of carport – dus privé bezit - doet, moet je zelf weten. Je kan natuurlijk zelf wel vinden dat huishoudens met tweede auto's die in de garage behoren te stallen, maar de overheid kan niemand daartoe dwingen. Je hebt gewoon het recht je garage als opslagplaats voor diverse zaken te gebruiken. Als dan de tweede auto er niet in staat betaal je met die dure parkeervergunningen ook nog eens daarvoor.

Jan Bovenlander
16 maart 2011

Parkeren in de wijk véél duurder en voor bezoekers onmogelijk

Tweede vergunning 120 of 240 euro

Er staan te veel auto's in Muiden, en vooral in de Vesting. En dus vond het college het tijd voor harde maatregelen. Die harde maatregelen gelden ook voor die delen van Muiden waar parkeren nog nét niet een probleem is: aan de uiterste westkant van Muiden, in de buurt van de Kogge en Amsterdamsestraatweg kan iedereen zijn auto nog wel redelijk kwijt. Ook die Klapwijkers worden nu gedwongen om afstand te doen van hun eerste vrije parkeervergunning , waar zowel zijzelf als oma en opa die komen logeren op kunnen parkeren. Alle parkeervergunningen komen op kenteken, kortstondig bezoek kan de parkeerschijf gebruiken, en oma en opa moeten voor hun bezoekje maar komen aanschuifelen van één van de parkeerterreinen bij de A1.
Het college stelt voor om per huisadres maximaal twee vergunningen te verstrekken, de eerste parkeervergunning is gratis, en voor de tweede, ook op kenteken, brengt de gemeente de kentekenhouder 120 euro of zelfs 240 euro (in de Vesting) in rekening. Die tweede vergunning kost nu 20 euro.
En heb je een zaak aan huis dan heb je géén recht meer op een bedrijfsvergunning: je auto staat immers al op je gratis persoonlijke vergunning voor de deur.

Het college is trouwens van plan tijdelijk een parkeerterrein onder het viaduct van de A1 aan te laten leggen. Het nieuwe terrein (P3) wordt dan alleen voor vergunninghouders toegankelijk. Opa en oma kunnen daar dus ook niet terecht.
Het college kiest ervoor om alle parkeervergunningen op kenteken te stellen omdat er misbruik gemaakt werd van het huidige systeem. Parkeerkaarten werden verhandeld of uitgeleend.

Onze suggestie's:
Als misbruik van die eerste gratis en vrije vergunning nu werkelijk het probleem is, dan mag Muiden hopen dat haar raad het voorstel aanpast, en er voor kiest die tweede vergunning, waarvoor je 120 of 240 euro moet betalen desgewenst een vrije vergunning te laten zijn. Voor 240 euro kan je dan met om het even welke auto in de Vesting parkeren, te duur voor handel of misbruik, en ook voor de wijken is 120 euro een stevig bedrag.

Veel gezinnen hebben meerdere auto's, én stallen deze gewoonlijk in een garage. Veelvuldig gaat het om twee auto's en één garage, één auto slaapt in de garage, één auto op straat. Maar welke willen ze zelf kunnen weten. Nooit staat er meer dan één auto buiten. Het is onredelijk deze mensen voor twee parkeervergunningen 240 of 120 euro te laten betalen. De raad zou kunnen besluiten dat weliswaar de gratis vergunning op kenteken staat, maar dat meerdere kentekens vermeld kunnen worden. Voor de gezinnen met twee auto's en één garage kunnen dat twee kentekens zijn.

Maar we kennen ook autoliefhebbers die, samen met hun vrouw, over vier auto's beschikken, maar ook over drie garages om hun kostbare bezit (het gaat dan veelal om old-timers) te stallen. Die zouden op de eerste gratis vergunning vier kentekens vermeld willen zien. Maar als dat werkelijk te gek is, dan kunnen ze natuurlijk ook 240 of 120 euro betalen voor die tweede vergunning. Maar die moet dan wél voor meerdere auto's gebruikt kunnen worden.

17 maart 2011
Gisterenavond ben ik nog even een brief wezen posten, nadat ik dit stukje had gepubliceerd. Voor mijn huis waren er zeven (7!) vrije parkeerplaatsen. Dat is weliswaar ongebruikelijk, maar ook 's avonds en in het weekend is er altijd wel een plaatsje in de omgeving te vinden. Nu, donderdagochtend, ziet het er zo uit.
Jan Bovenlander

30-nov-2007

Parkeertarieven nagenoeg ongewijzigd

Alleen bezoekers betalen meer

Twee dubbeltjes bij het uurtarief aan de parkeermeter, een toename van de tarieven op het parkeerterrein aan de Mariahoeveweg, en voorlopig ook 's avonds gratis parkeren op het parkeerterrein aan de Maxisweg, zie hier wat er overbleef van het voorstel van B&W om alle parkeertarieven drastisch te verhogen.
Gisteravond diende het VIB een amendement in van grofweg deze strekking, waarmee nagenoeg alle partijen bleken in te stemmen. Besparing werd volgens het VIB bereikt door in de winter, wanneer het parkeerprobleem veel kleiner is, bewust van controle op de naleving van de parkeerverboden af te zien. Het oorspronkelijke raadsvoorstel was al zeer afgezwakt, maar ook een matige verhoging van de tarieven voor de bewoners (met 5 euro in plaats van 20 euro) kon in de ogen van de raadsmeerderheid geen genade vinden. Dick Methorst had moeite met de verhoging van de lasten voor de bezoekers van Muiden : een bezoekje aan Muiden wordt nu wel heel duur (€ 1,50 per uur aan de parkeermeter, €0,70 per uur op de parking Mariahoeveweg). Ook werd op zijn verzoek het 's avonds betaald parkeren aan de Maxisweg opgeschort. Zoals u weet wordt dat terrein voor zeven ton opgeknapt, de provincie betaalt zes ton, Muiden één ton.
Alleen Jan Hylkema (PvdA) leek een voorstander van het verhogen van de tarieven voor bewoners, maar zag er, als wijs socialist, vanaf zijn achterban al te nadrukkelijk voor het hoofd te stoten.

Overzicht Maatregelen:

De belangrijkste onderdelen in het raadsbesluit zijn de volgende:

Op korte termijn krijgen alle inwoners en bedrijven in Muiden en Muiderberg die nu ook over een of meer vergunningen beschikken een uitgebreide brief van de gemeente over het aangepaste parkeerbeleid en de consequenties daarvan.

15-nov-2007

Vernietigend oordeel over parkeernota

“Meneer Winnubst, u bent net Schulp” zei Rietje Rijnja tot besluit van de stroef verlopende commissie vergadering Ruimtelijke zaken van 14 november 2007, waar nu het parkeerbeleid het hoofdonderwerp was. Alle partijen veegde de vloer aan met het rapport van Grontmij Parkconsult, niemand zag in waarom de tarieven voor de vergunningshouders nu ineens zo drastisch verhoogd moesten worden (alleen de PvdA was wat milder in haar oordeel), en de strenge reglementering van het aantal bedrijfsvergunningen zou bedrijven in de problemen brengen. “Wat als je bijvoorbeeld tien deeltijdwerkers heb?” vroeg Erik Pieter Vlaanderen. VVD, D66 en CDA waren mordicus tegen de voorstellen van het college, ook de PvdA kon zich er niet helemaal in vinden. De VVD liet weten vierkant achter ons artikel te staan (dat als inspraakreactie voorgelezen werd). De VIB vond dat het parkeerbeleid in Muiden zijn doel (het voorkomen van overlast van langparkeerders) voorbij geschoten was. Sylvia Bazuin was niet bij de les en tekende haar notitieblokje helemaal vol met ingekleurde vakjes, Anna Waanders gaf verbaal te kennen niets voor het raadsvoorstel te voelen.
Met betrekking tot het parkeerterrein aan de Maxisweg vertelde wethouder Winnubst dat Rijkswaterstaat dat voor zeven ton euro opnieuw gaat inrichten, met een OV-station en veertig parkeerplaatsen meer. Muiden moet daar één ton euro aanbijdragen.
Wethouder Winnubst zegde toe met een herziene nota te komen; het wilde kennelijk niet tot hem doordringen dat nagenoeg de hele raad vond dat het huidig parkeerbeleid een moeizaam bereikte compromis is, en ook een iets aangepast voorstel tot tariefsverhoging van de vergunningen niet aan de bevolking verkoopbaar is. “U bent net Schulp” vond Rietje Rijnja daarop. 14-nov-2007

College van de Parkeerpot gerukt

"Het beleid werkt goed, maar we gaan het toch duurder maken"

Compromis
Het huidig parkeerbeleid in de stad Muiden, en de tariefstelling, zijn een in anderhalf jaar moeizaam bereikt compromis. Het oorspronkelijke raadsvoorstel dat aan dit compromis ten grondslag ligt stamt uit juni 2003. Dat voorstel, dat betaald parkeren behelsde (20 euro per vergunning voor particulieren, 40 euro voor ondernemers), kwam eind 2003 in de inspraak, en daarmee in opspraak. Burgemeester Smith wilde het parkeren voor de inwoners gratis houden, en de problemen niet op de burgers afwentelen.
Een niet-betwist onderdeel van het voorstel was de parkeerterreinen bij de Mariahoeveweg en Maxisweg gratis te houden. Omdat in de Muider woonwijken het parkeerprobleem 's avonds wordt veroorzaakt door de bewoners zelf - die dus allemaal een vergunning zullen verkrijgen - zagen vele insprekers niets in de voorstellen. Het college bleef bij haar standpunt, en diende in maart 2004 haar voorstel ongewijzigd in. Op de commissievergadering bleek dat er draagvlak was om – bijwijze van compromis - de eerste vergunning gratis te maken. Op de raadsvergadering van 15 april 2004 bleek er een meerderheid te zijn voor het voorstel van de VVD om eerste vergunning gratis te maken, de volgende 20 euro, en elke volgende vergunning 20 euro meer. Dat voorstel werd door het college uitgewerkt, en op 27 april in een raadsvergadering aangenomen. Een werkgroep uit de raadscommissie detailleerde het beleid : ook bedrijven hebben recht op een gratis eerste vergunning, er worden maximaal 5 vergunningen per bedrijf of adres uitgegeven, op de gratis vergunning staat de wijk vermeld, niet het adres, en daartoe wordt Muiden in vier wijken (Mariahoeve, Vesting, Noord-West, Zuid-West) ingedeeld. Op een informatieavond in december 2004 veegde het publiek de vloer aan met dit voorstel. Erik-Pieter Vlaanderen vond onder applaus dat het parkeerprobleem zich alleen in de zomer voordoet “waarom dan het hele jaar handhaven?” Op de vraag "waarom moet het nu anders?" antwoordde wethouder Jaap Meijer onder hoongelach "Dat hebben we met z'n allen nu na rijp overleg besloten." Veel inwoners ondervonden geen parkeerprobleem, en wensten niet te betalen voor de oplossing van een niet bestaand probleem.

Cursus jokken
En nu doet deze situatie zich opnieuw, en verergerd voor. Het college laat weten: “het beleid functioneert goed” en stelt tevens zo ongeveer een lastenverdubbeling voor. Voor al die inwoners die toen het parkeren gratis was al geen problemen ondervonden onbegrijpelijk. Kleine ondernemers-aan-huis verliezen hun recht op een gratis bedrijfsvergunning en betalen in dit voorstel voor drie vergunningen 75 euro in plaats van 20 euro. “Om problemen in de toekomst te voorkomen” weet ons college – terwijl de weldenkenden onder ons problemen oplossen wanneer ze gesignaleerd worden. Een gotspé zijn de argumenten die dit college aanvoert: “omdat andere gemeenten nog meer rekenen”, of : “omdat bedrijfsvergunningen op bedrijfsnaam worden afgegeven moeten ze duurder zijn” (?).
Er wordt een vergelijking met de gemeente Veere gemaakt, waar de duurste bedrijfsvergunning 151 euro kost – en het college nalaat te vermelden dat de goedkoopste vergunning in dat vreselijk dure nóg schattiger stadje 25 euro kost. Het college heeft kennelijk óók een cursusje tendentieuze voorlichting gevolgd, want in het lijstje van Parkconsult moet je met een lantaarntje zoeken naar gemeenten waar parkeren duurder is dan in Muiden. In de meeste is het goedkoper, of gratis. En dat geldt óók voor het overgrote deel van de gemeente Veere. Buiten hun twee oude centrumpjes is parkeren gratis.

Nergens meer gratis
En dan is er dat onbegrijpelijke voorstel om betaald parkeren op de het parkeerterrein bij de Maxisweg in te voeren. Ruggengraat van het parkeerbeleid was altijd voor het bezoek van Muiden en haar inwoners een gratis parkeergelegenheid te bieden. Daar komt nu een einde aan. Drie jaar geleden werd een werkbaar compromis bereikt. Nu begint het circus opnieuw.

Het voorstel van B&W (globaal):
Bewoners vergunningen:
Bedrijven vergunningen:

Ingezonden : Hugo Jut verbaast zich over de parkeerheffing
22-dec-04

Informatie (en inspraak) avond - een verslagje

Onze nieuwe wethouder van verkeer, Jaap Meijer, opende bijeenkomst met een samenvatting van de wijzigingen t.o.v. het 'oude voorstel'. Deze wijzigingen zijn voorgestel door een werkgroep die bestaat uit Rietje Rijnja (D66), Eric Hoetmer (PvdA), Ben Hagens (VVD) en Dirk-Jan Methorst (CDA). De wijzigingen zijn: Verder kwam onze wethouder niet. Het publiek nam de regie over, een Jaap liet wijselijk de veelal geëmotioneerde insprekers hun gang gaan. Een bloemlezing:
Op de vraag "waarom moet het nu anders?" antwoordde Jaap Meijer: "Dat hebben we met z'n allen nu na rijp overleg besloten." Ben Hagens vulde aan: "Er zijn meer auto's dan parkeerplaatsen. Als we niets doen, loopt het uit de hand. Met de eerste vergunning gratis, en verder een progressief tarief, willen we het parkeren op straat terugdringen. Veel garages worden niet gebruikt om auto's in te stallen." De zaal nam er geen genoegen mee.

Erik-Pieter Vlaanderen haalde zijn stokpaardje van stal: "Het parkeerprobleem doet zich alleen voor in de zomer. Maak van 1 oktober tot 1 april het parkeren voor iedereen vrij. Dan bespaar je de helft op je handhavingskosten. Met die besparing kan je niet één maar twee vergunningen gratis maken." De zaal applaudiseerde. Jaap Meijer noemde het plan "ononderbouwd" en dat was een uitglijer van deze wethouder. "Wethouder, ik ken deze meneer niet, maar hij heeft wél gelijk" wierp een inspreker tegen.

Daarna werd er vrolijk op beschaafde toon verder geruzied. Bewoners hekelde het gebrek aan controle in Mariahoeve, Jaap Meijer zei dat het wel mee viel. "Bij het gemeentehuis dan zeker" hoonde het publiek. Iemand die slim wilde zijn vroeg de wethouder hoe het nu moest met het gemeentehuis, als bedrijven maar 5 vergunningen kunnen krijgen. "We kunnen daar uitzonderingen op maken" pareerde Jaap.

Hans Thesingh, voorzitter Muider Sport Combinatie, vond de drie uur parkeren bij de sportvelden op de parkeerschijf te kort. "maar dat hebben we overlegd met Dick Methorst, en die is ook van MSC" verdedigde Rietje Rijnja zich. "U moet bij mij zijn, ík ben voorzitter, en de heer Methorst is niets meer dan een gewoon lid" beet Hans van zich af.

Een bewoner van Mariahoeve wilde helemaal af van een traceerbaar vignet achter zijn ruit. " 'Ze' mogen zelfs niet weten dat ik in Muiden woon, want ik ben in het dagelijks leven opsporingsambtenaar." Deze opsporingsambtenaar was ook zo vriendelijk om de fraudegevoeligheid van het parkeersysteem toe te lichten, en verstrekte wat tips om een onbeperkt aantal bezoekers onbeperkt gratis te laten parkeren. Omdat muideninfo zich niet schuldig wil maken aan uitlokking tot criminele activiteiten, zullen we deze tips hier achterwege laten.

Tenslotte vroeg een inspreker zich af of het parkeerverbod ook voor motoren op de Sluis geldt. "Zeker", sprak Jaap dapper, "die worden bekeurd"

Eenrichtingsverkeer en Stopverbod Herengracht

Het stopverbod op de Herengracht werd ter sprake gebracht. Een grachtbewoner had een bekeuring gekregen omdat hij even voor zijn huis stopte, om een pakje naar binnen te dragen. Dat mocht niet! De achtergrond van het stopverbod is dat men wilde vermijden dat auto's langdurig de Gracht blokkeren om de charterschepen te bevoorraden.

Ook plaatste men vraagtekens bij het nut van het instellen van éénrichtingsverkeer van Ome Ko tot de huisartsenpraktijk. Daarmee worden opstoppingen vermeden: wanneer men aan de Sluis geparkeerd heeft, moet men altijd in Noordelijke richting verder rijden. Een bewoner van de Noorderlijke Herengracht zag dat al helemaal niet zitten: "m'n huis is gebouwd op koeienhuiden, en verdraagt deze toename van het verkeer niet." Ook maakte men zich zorgen over de consequenties van éénrichtingsverkeer voor spoedoproepen van de dokter: deze moet nu omrijden. Het college zou kontakt op gaan nemen met de dokterspraktijk om te zien hoe zij daar over dachten. "Maar", zo zei Jaap Meijer "nood breekt wet, en als het werkelijk nodig is mag de dokter dat kleine stukje wel tegen het verkeer inrijden."

Herinrichting P2

De Mariahoeveweg wordt verlegt, zodat vanaf het parkeerterrein niet meer de Mariahoeveweg overgestoken behoeft te worden om naar Muiden te lopen. Het parkeerterrein wordt vergroot van 80 naar 160 plaatsen. Er komt één parkeertarief van €5, ongeacht de duur van het parkeren. Er komen zes camera's, met bewegingsmelders. Ziet men op de meldkamer een verdachte activiteit dan wordt de politie opgeroepen. En die betrapt de onverlaat op heterdaad, hoopt men.
20-dec-04

Wijzigingen Parkeerbeleid

Intussen is er heel wat veranderd in het bestuur van de gemeente Muiden. En zijn er nieuwe inzichten ontstaan met betrekking tot het te volgen parkeerbeleid. Zo is er meer rekening gehouden met de belangen van bewoners van bepaalde wijken, werknemers van bedrijven, thuiszorgverleners, inwoners van Muiderberg die vaak in Muiden moeten zijn en mensen die dagelijks hun auto kwijt moeten zien te raken omdat hun werk is gevestigd in een gebied met parkeervergunningen. Het nieuwe plan levert een rijke verscheidenheid van verschillende parkeervergunningen.

Ook de uitbreiding van het parkeerterrein aan de Mariahoeveweg kon de kritische toets van de werkgroep Muiden Vesting en dit college niet doorstaan. De weg wordt verlegt, zodat vanaf het parkeerterrein niet meer de Mariahoeveweg overgestoken behoeft te worden om naar Muiden te lopen.

het college stelt ook voor, op initiatief de werkgroep Muiden Vesting om een stukje verderop een terrein voor lang parkeren in te richten, waar de auto's 24 uur per etmaal, 365 dagen per jaar in de gaten worden gehouden. Da's dan niet meer gratis. De bewaking geschiedt vanuit de controlekamer van EBN, d.m.v. camera's. De beelden worden opgenomen en een maand lang bewaard.

Dinsdagavond 21 december 2004 is er een voorlichtingsavond over dit parkeerbeleid.

lees ook het artikel in de Gooi-en Eemlander 3-mei-2004
De raad weet beter! Een aantal punten die vanuit de bevolking naar voren werden gebracht, werden overgenomen. Er komt een extra raadsvergadering waarin B en W waarschijnlijk met een nieuw voorstel gaat komen. Dit vonden de verschillende fracties:

En dit is het nu geworden!

Op de commissievergadering van 25 maart kwamen de suggestie's uit de bevolking weer aan de orde, maar de wethouder liet zich niet overtuigen. De raadscommissie was eigenlijk ook aardig verdeeld, en alleen de VIB bleek achter zowel de suggestie te staan de eerste parkeervergunning gratis te maken als de plannen voor de verkeerslichten bij de Sluis voorlopig op te schorten. lees ook het artikel in de Gooi- en Eemlander en Lees ook de brief van de MOR aan de raad


Muideninfo stelde voor

3-mei-04

Dit is het geworden!

Op de Raadsvergadering 27-april-2004 is besloten:

1: Om vanaf 1 januari 2005 voor de parkeervergunningen geld te vragen en voor een systeem kiezen dat op de volgende uitgangspunten is gebaseerd:
(NB de genoemde tarieven zijn de maximale bedragen die voor de vergunningen worden gevraagd. In oktober stelt de raad de tarieven vast)

BEWONERSVERGUNNINGEN
De eerste bewonersvergunning wordt op straat en huisnummer gesteld en zijn gratis. En zijn alleen geldig in de wijk waarin men woont.
Indeling wijken: 1. Vesting Oost 2. Vesting West 3. Mariahoeve 4. Noord-West 5. Zuid-West 6. Bouvywijk
De tweede bewonersvergunning wordt op kenteken gesteld en kost maximaal € 20,-en geeft recht op parkeren in alle vergunninghoudergebieden en op maximaal 30 minuten op betaald parkeren. Geldt ook voor inwoners in niet vergunningsgebieden.
De derde en volgende vergunningen worden gestaffeld met € 20,-- extra per vergunning

ONDERNEMERSVERGUNNINGEN
Ondernemersvergunningen worden verdeeld in vier varianten:
* Vergunning F kan worden aangevraagd door in Muiden gevestigde bedrijven in vergunninghoudergebieden Mariahoeve, Noord-West, Zuid-West en Vesting-West en betalen maximaal € 75,--
* Vergunning G geldt voor in Muiden gevestigde bedrijven in Vesting Oost en betalen maximaal € 75,--
* Vergunning H geldt voor bedrijven die niet in Muiden gevestigd zijn maar wel dagelijks in Muiden hun werkzaamheden hebben en worden verstrekt voor een maximum bedrag van € 75,--. In sommige gevallen die ter beoordeling zijn van de ambtelijke dienst mag Op betaald parkeerplaatsen worden geparkeerd.
* Tijdelijke vergunningen: worden gesteld op € 7,50 per dag, € 20,00 per week, en €40,00 per maand
(Indien er op betaald parkeren geparkeerd moet worden, wordt dit aan de beoordeling van de desbetreffende ambtenaar overgelaten)

Voor ondernemersvergunningen kan er een uitzondering worden gemaakt door het college. Met dien verstande dat het niet om het tarief gaat, maar om het aantal.

2a Per 1 juli 2004 het vergunninghoudersysteem in te voeren in de wijken Noord-West en Zuid-West
2b Bepalen dat in de wijken Mariahoeve, Noord-West en Zuid-West met een blauwe schijf 1,5 uur mag worden geparkeerd.
2c In een speciaal daarvoor aangegeven gebied rondom de velden van de sportcombinatie Muiden mag op weekenden en feestdagen met een blauwe schijf maximaal 3 uur worden geparkeerd tot 's avonds 18.00 uur.

3. Het parkeertarief niet te verhogen.

4. Toezicht door EBN (inclusief BOA"S ) flexibel in zetten. Waarbij het aantal uren in de winterperiode wordt teruggebracht. In de zomer kan dit dan worden uitgebreid waarbij de maximale vergoeding gesteld wordt op totaal € 125.000,--

5. De parkeerautomaat op het Ravelijnspad geschikt maken voor muntgeld.

6. Akkoord gaan met een reservering van € 150.000,-- voor het uitbreiden van de parkeerplaats aan de Mariahoeveweg, met dien verstande dat er gekeken gaat moet worden naar alternatieven zoals deze ook in het plan van de Stichting Vesting Muiden zijn benoemd.

7. Permanente verkeerslichten op de sluisbrug
Instemmen met het uitvoeren van diverse proeven in de periode voorafgaande aan de totale afsluiting van de sluisbrug in verband met de onderhoudswerkzaamheden. Deze proeven worden nader omschreven en voorzien van objectieve beoordelingscriteria.

8. De inspraakprocedure op te starten in het najaar van 2004 om te komen tot het plaatsen van een afsluiting bij de Klensput voor de zon en feestdagen in het zomerseizoen 2005 ingaande 1 april 2005.

9. Instellen van een commissie gevormd door raadsleden en Mor om op kleinschalige manier verdere knooppunten in parkeren en wandelvriendelijk verder in kaart te brengen en te actualiseren.

10. Financiering van de verkeerslichten in principe uit de algemene begroting halen. Overschotten uit het verkeersbeleid voor 50% alloceren en 50% laten terugvloeien in de algemene middelen.

Een volledige doorrekening van de hierboven genoemde tarieven wordt verstrekt in oktober op basis van alle dan bekend zijnde kosten en aantallen.

Voor alsnog geeft doorberekening van de nu genoemde tarieven en kosten een overschot aan van ongeveer € 30.000,--

De verschillende vergunningen:

A-vergunning
• Wordt verstrekt aan inwoners van de Vesting-Oost met uitzondering van de Bouvywijk;
• Wordt gratis verstrekt;
• Wordt op huisnummer gesteld, niet op kenteken;
• Geeft recht om in Vesting-Oost op vergunninghoudergebied te parkeren en op betaald parkeren in vesting Oost.

B-vergunning
• Wordt verstrekt aan inwoners van Vesting-Oost met uitzondering van de Bouvywijk;
• Er wordt een oplopend tarief gehanteerd (nog nader te bepalen);
• Wordt op kenteken gesteld en op huisadres;
• Geeft het recht om in het gehele vergunninghoudergebied te parkeren en op betaald parkeren in vesting Oost. • Tevens is het toegestaan om maximaal 30 minuten op betaald parkeren te staan.

C-vergunning
• Wordt verstrekt aan inwoners van wijk Mariahoeve, Vesting-West, Bouvywijk, Noord-West en Zuid-West;
• Wordt gratis verstrekt;
• Wordt op huisnummer gesteld, niet op kenteken;
• Geeft recht om in de wijk te parkeren waar inwoner woont op vergunninghoudergebied.

D-vergunning
• Wordt verstrekt aan inwoners van wijken Mariahoeve, Bouvywijk, Vesting-West, - Noord-West en Zuid-West; • Er wordt een oplopend tarief gehanteerd (nog nader te bepalen);
• Wordt op kenteken gesteld en op huisadres;
• Geeft recht om in het gehele vergunninghoudergebied te parkeren;
• Tevens is het toegestaan om met een blauwe parkeerschijf maximaal 30 minuten op betaald parkeren te staan.

E-vergunning • Wordt verstrekt aan inwoners van de gemeente die niet in vergunninghoudergebied wonen (buitengebieden en Muiderberg);
• Er wordt een oplopend tarief gehanteerd;
• Wordt op kenteken gesteld en op huisnummer;
• Geeft recht om in het gehele vergunninghoudergebied te parkeren;
• Tevens is het toegestaan om met een blauwe parkeerschijf maximaal 30 minuten op betaald parkeren te staan.

F-vergunning
• Wordt verstrekt aan werkgevers en werknemers van bedrijven die gevestigd zijn in de wijken Mariahoeve, Noord-West, Zuid-West en Vesting West;
• Tarief wordt nader bepaald;
• Vergunningen worden op bedrijfsnaam gesteld;
• Er worden maximaal 10 vergunningen per bedrijf verstrekt;
• Geeft het recht om in vergunninghoudergebied te parkeren;
• Meer vergunningen worden verstrekt indien dat naar het oordeel van het college wenselijk is.

G-vergunning
• Wordt verstrekt aan werkgevers en werknemers van bedrijven die gevestigd zijn in Vesting-Oost;
• Tarief wordt nog nader bepaald;
• Vergunningen worden op bedrijfsnaam gesteld;
• Er worden maximaal 3 vergunningen per bedrijf verstrekt;
• Geeft het recht om in vergunninghoudergebied te parkeren en in bepaalde gevallen tevens op aangewezen betaald parkeerplaatsen.
• Wil de ondernemer meer vergunningen dan heeft hij recht op 7 F-vergunningen.

H-vergunning
• Wordt verstrekt aan bedrijven die in de gemeente Muiden zijn gevestigd maar niet in vergunninghoudergebieden en die dagelijkse werkzaamheden hebben in Muiden;
• Tarief wordt nog nader bepaald;
• Vergunningen worden op bedrijfsnaam gesteld;
• Er worden maximaal 3 vergunningen per bedrijf verstrekt;
• Naar het oordeel van de ambtelijke dienst mag in bepaalde gevallen op aangewezen betaald parkeerplaatsen worden geparkeerd.

Tijdelijke vergunning
• Worden verstrekt aan bedrijven die in Muiden tijdelijke werkzaamheden moeten uitvoeren (aannemers)
• Voor 1 dag € 7,50
• Voor l week €20,-
• Voor 1 maand € 40,-


17-april-04

de Raadsvergadering 15-april-2004

Dit vonden - in grote lijnen - de verschillende fracties van het parkeer- en verkeersbeleid (als we het goed begrepen hebben) :
CDA: (4 zetels) PvdA: (2 zetels) VIB / lijst Riet: (3 zetels) VVD: (2 zetels) D66: (2 zetels)
Nu even de koppen tellen en dan ziet u dat het voorstel van B en W het niet zal halen. Er is een raadsmeerderheid voor een gratis eerste vergunning, en voor het (nog) niet beslissen over vaste verkeerslichten op de Sluis. Op deze raadsvergadering werd dan ook geen beslissing genomen, en er komt een extra raadsvergadering om dit wél te doen.


26-mrt-04

de Commissievergadering 26-maart-2004

We zullen ons beperken tot een aantal opmerkingen die de diverse fracties maakten:

Alleen de VIB bleek achter zowel de suggestie te staan de eerste parkeervergunning gratis te maken als de plannen voor de verkeerslichten bij de Sluis voorlopig op te schorten. De VVD stelde voor de controle effectiever te maken door het instellen van een 'kliklijn': "Nederlanders willen best wel een Duitser verlinken die wekenlang een parkeerplaats bezet houdt", aldus Carmen Werneke.
D66 was er een voorstander van dat een regeling wordt gevonden voor autohobbyisten, die hun auto(s) normaal in een garage stallen, maar er ook wel eens mee willen rijden, en dan die auto voor de deur willen zetten. Eén gratis vergunning, niet op kenteken, zoals ook de VIB, en de VVD wenst zou hiervoor de oplossing kunnen zijn. Administratief betekent zo'n eerste vergunning ook veel minder werk, want ze kunnen aan ieder huishouden verstrekt worden zonder dat de kentekencontrole behoeft plaats te vinden. D66 wenste ook de ervaring met de volledige afsluiting van de Sluisbrug tijdens de renovatie af te wachten, alvorens een beslissing te nemen over die dure vaste verkeerslichten.
De PvdA vond dat de parkeervergunningen best betaald mogen worden, ook de eerste, maar alleen om de kosten van die vergunningen en controle te dekken. Jan Hylkema: "met de opbrengst uit de parkeervergunningen mogen niet de verkeerslichten betaald worden."
De woordvoerder van het CDA , Steffens, vond dat wél: "De automobilisten die parkeren rijden immers ook over de Sluis." De zoveelste slecht onderbouwde demagogische uitspraak van deze woordvoerder: in de wijk Zuid-West, die voor parkeren zou moeten gaan betalen, staan zat autos die never-nooit de Sluisbrug passeren.

Schulp heeft altijd gelijk

Trouwens, in drogredenen steekt de baas van het CDA, Dick Schulp, hem de loef af: deze wethouder beweert doodleuk dat iedereen in Zuid-West vóór betaald parkeren is, "want er waren slechts vijf bewoners tegen - dus de rest voor". Een inspreker merkte op dat de rest misschien moedeloos is, omdat men weet dat deze wethouder tóch niet luistert. Toen deze inspreker aanvoerde dat volgens een poll van de kabelkrant 70% geen betaalde vergunnigen wenste, en 96% (!) wenst dat de eerste vergunning gratis is, viel Dick Methorst (óók CDA) zijn wethouder bij door te zeggen dat dat ook helemaal niets bewijst. "Maar in ieder geval wel dat er tegenstand is, en niet dat er voorstanders zijn" merkte de inspreker op, maar het CDA trekt zich daar niets van aan. De PvdA (ook voor betaalde vergunningen) hield zich wijselijk buiten de discussie.

Andere verkeersperikelen:

De uitvoering van 'duurzaam (on)veilig' in Muiderberg is voor Henk Bökenkamp (VVD) aanleiding om het dorp om te dopen in "Bobbelberg". Schade aan auto's door de aggressieve bobbels wordt niet vergoed, er staat immers een bord, alsdus de wethouder.
Bouwverkeer voor IJburg zal binnenkort over de Maxisweg/Weesperweg gaan. Jan Hylkema verwacht schade, en vraagt een opname-staat van de huidige toestand van de weg. Met die mastodonten zal het er zeker ook niet veiliger op worden.
Veiliger wordt het wél binnenkort voor fietsers op de brug over het Adam/Rijnkanaal. Over een jaar verbreedt Rijkswaterstaat de brug, en wordt hij uitgebreid met een gescheiden fietsstrook.


17-mrt-04

het Voorstel aan de Raad - maart 2004

Commissie : D
Vergaderdatum Commissie : 23 maart 2004
Vergaderdatum Raad : 9 april 2004
Onderwerp : Parkeer- en verkeersevaluatie
Registratienummer : 2003-2879

Muiden, 9 maart 2004

Aan de gemeenteraad,

Voorstel
1 a Het besluit nemen om vanaf juni 2004 voor de parkeervergunningen geld te vragen.
1 b Voor een systeem kiezen dat op de volgende uitgangspunten is gebaseerd:
2a In de wijken Noord-West en Zuid-West een vergunninghoudersysteem invoeren.
2b Bepalen dat in de wijken Noord-West en Zuid-West met een blauwe parkeerschijf 1,5 uur mag worden geparkeerd.
3. Instemmen met het opstellen van een plan betreffende de uitbreiding van de parkeerplaats aan de Mariahoeveweg ter plaatse van het fietspad.
4. Het parkeertarief niet verhogen.
5. Voorlopig geen betaald parkeren invoeren op het gratis parkeerterrein aan de Mariahoeveweg.
6a. Het voorstel dat vanuit de inwoners naar voren is gebracht om een transpondersysteem op de Sluisbrug te plaatsen in plaats van een VRI niet overnemen.
6b. De tijdelijke verkeersregelinstallatie bij de Sluisbrug vervangen door een permanente, geïntegreerd in de verkeerslichten van de sluis.
6c. De suggestie om de afsluiting van de Sluisbrug te verplaatsen naar de Klensput niet overnemen.
7. Het parkeersysteem alleen op bovengenoemde onderdelen wijzigen en vooralsnog geen verdere wijzigingen aanbrengen.
8. In te stemmen met de exploitatie-opzet 2004 (bijlage 8)
9. De verdere planning voor invoering van het gewijzigde beleid voor kennisgeving aannemen (bijlage 9).

(Nu volgt de toelichting die u op het gemeentehuis moogt inzien. Hierin staat echter geen woord over het voorstel de eerste vergunning gratis te maken en de overige niet in prijs te verhogen. De argumenten tegen een volledige afsluiting van de Sluisbrug in de spits zijn onzinning: immers, zo'n afsluiting vind in de zomer op Zondag reeds plaats, en gedurende een lange periode tijdens de aanstaande renovatie van de Sluis. De argumenten tegen een transpondersysteem getuigen niet van kennis van zaken. Volledige afsluiting is wél goedkoper.)

B en W stelt voor € 150.000 uit te geven aan een luttele 20-40 parkeerplaatsen aan de Mariahoeveweg.

Kanttekening
De burgemeester neemt in het college een minderheidsstandpunt in ten aanzien van het betalen voor vergunningen door de inwoners van de gemeente. Hij is van mening dat de lasten van het parkeerbeleid niet mogen worden verhaald op de inwoners.
Lees u rustig verder als u het naadje van de kous en voorgeschiedenis wilt weten.



Het gaat ons (bijna) allemaal aan, en er zijn weinig zaken die de gemoederen zo in beweging brengen als het plekje voor je wagen, en parkeeroverlast van de plekjes van al die wagens van anderen. Naast het sluipverkeer natuurlijk. Om het één en ander in goede banen te leiden stellen B&W het volgende voor. Het voorstel werd behandeld in de commissievergadering en de raadsvergadering
op 6 januari vond er een inspraakavond plaats..
Vergunningen gaan geld kosten: € 20 voor particulieren, € 40 voor ondernemers.
De Sluisburg wordt uitgerust met dure, permanente verkeerlichten.
Als de raad het voorstel van B&W overneemt.
7-jan-04

De Inspraakavond

De avond werd goedbezocht door zowel Muiderbergers als Muidenaren. Er waren nauwelijks genoeg stoelen, zodat er wanneer een inspreker zijn zetel verliet om zich naar de inspreektafel te begeven, en dikwijls een stoelendans plaats vond. Dick Schulp, de voorzitter en verantwoordelijke wethouder, heette ons welkom, en, het moet gezegd worden, maakte een vriendelijke en ontspannen indruk.

Ronald van Bueren was afwezig, maar had schriftelijk een bijdrage geleverd die voorgelezen werd. Daarin vermeldt hij herhaaldelijk van de sokken te worden gereden door voorbijrazende auto's, beschuldigt hij de wethouder van gebrek aan daadkracht, en stelt hij het college, als geheel en individueel, verantwoordelijk voor ongevallen. Dick Schulp verdedigde zich door te vermelden dat ook hij er niets aan kon doen dat het er maar niet van kwam met de doseerinstallatie's, nu Rijkswaterstaat de juist voor de vorige gemeenteraadsverkiezingen beloofde twee installaties niet cadeau deed, en intussen een doseerinstallatie niet meer "250.000 gulden, maar 285.000 euro kost" (150 % duurder?!). Jan Bovenlander vermeldde de punten die hij als uw webmaster hier reeds op Muideninfo publiceerde, en voegde daaraan het verzoek toe om de bussluis in de Amsterdamsestraatweg te verwijderen, indien de afname van het sluipverkeer dat toelaat. Dat verzoek werd destijds (november 2002) door de wethouder gesteund, maar later (juli 2003) door het college afgewezen. De wethouder gaf aan nog steeds achter het idee te staan, maar alleen in combinatie met een veilige fietsverbinding over deze weg. De inspreker merkte fijntjes op dat wanneer in Muiden het kennelijk mogelijk is om zonder enige herinrichting alleen door een bord te plaatsen een 30 km/h gebied te creëeren, dat dan misschien ook wel mogelijk zou zijn voor de Amsterdamsestraatweg als geheel.

De constateringen van Muideninfo werden in het algemeen door de insprekers bevestigd.
Omdat in de Muider woonwijken het parkeerprobleem 's avonds wordt veroorzaakt door de bewoners zelf - die dus allemaal een vergunning zullen krijgen - zagen velen (vooral in de wandelgangen) niets in de voorstellen. Dat deze een jaar geleden op een informatieavond tóch welwillend werden ontvangen kwam omdat er toen niet bij gezegd werd dat die vergunningen € 20 zouden gaan kosten. Het gratis parkeren voor bewoners stond niet ter discussie.

Louk Gotjé brak opnieuw een lans voor electronisch geregelde doorgang voor bewoners en belanghebbenden op de Sluisbrug, en in een reactie beloofde Dick Schulp binnen vijf jaar een verbinding tussen de Mariahoeveweg en de Maxisweg (brug of tunnel), zodat de Sluisbrug niet langer de enige doorgaande route door Muiden is en voor gemotoriseerd verkeer afgesloten kan worden. Toch vond hij de vervanging van de tijdelijke verkeerlichten door een intelligente, vaste installatie een goed idee "omdat dat rust in de Vesting zou geven". In de zaal werd gemompeld dat dat dan wel een hele dure rust is als deze kostbare installatie al binnen vijf jaar overbodig wordt.

Namens de Muider Ondernemers pleitte de voorzitter van de MOR, Hette Zijlstra, voor een deugelijke maar menselijke vorm van handhaving: nu wordt er 'agressief' gecontroleerd, wat niet bepaald de Muidense gastvrijheid ten goede komt. Ook pleitte hij voor Zaterdagafsluiting van de Sluisburg, om een vriendelijk winkelklimaat te creëeren. Nu wordt het winkelend publiek simpelweg van de sokken gereden - zoals Ronald van Bueren al constateerde. Dick Schulp stond welwillend tegenover de laatste suggestie van de preses van de MOR.

Een andere inspreker vroeg zich af wat er voor de sporters op de sportvelden wordt geregeld als de wijk Noord-West vergunningen gebied wordt. Mevrouw Hazelaar uit Muiderberg was verbaasd om na bibliotheekbezoek aan de Kazerne, 's avonds, op een nagenoeg verlaten parkeerterrein, een bon op haar auto aan te treffen. 'wat is het doel van dit beleid?' vroegen velen zich met haar af.

In het algemeen vonden de insprekers dat controle op de naleving essentieel is voor een geslaagd parkeerbeleid, maar wél naar een zinvolle en menselijke maat. Ga er maar aan staan, Dick.


5-jan-04

Inspraak

Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat hun voorstel aan de raad met betrekking tot het parkeerbeleid de inspraakprocedure zal doorlopen. De inspraakprocedure houdt in dat het voorstel vanaf 1 december 2003 tot 19 januari 2004 ter inzage ligt. Belanghebbenden kunnen gedurende deze termijn zowel mondeling als schriftelijk hun reactie op dit voorstel geven. Op dinsdag 6 januari 2004 wordt om 20.00 uur een inspraakavond gehouden in “de kazerne”, Kazernestraat 10 te Muiden. Iedereen kan daar komen om informatie te ontvangen over het voorgenomen beleid en er bestaat uiteraard gelegenheid om opmerkingen te maken, suggesties te doen en vragen te stellen.

Na afloop van de inspraakprocedure zullen burgemeester en wethouders met inachtneming van de reacties een definitief beleidsvoorstel aan de commissie en raad voorleggen. Uiteindelijk zal dan de gemeenteraad een besluit nemen over het voorstel en wat voor beleid in de toekomst gevoerd zal worden.

Uw (laatste) kans om in te spreken dus.


Leest u hieronder de details:


18-juni-03

Voorstel aan de gemeenteraad:

(tekst over genomen uit gemeentelijke publicatie - in groen het commentaar van muideninfo).
Wij vragen uw raad om richtinggevende uitspraken te doen over onderstaande voorgenomen besluiten:




Ingezonden:




terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: